• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

DecemberBebis skrev 2011-08-09 17:34:01 följande:
    vi hade i så fall tänkt boka första nätterna innan vi åker , och sen boka via datan d'är nere.. men nu lutar detnog åt att vi bokar allt nu.. har hittat en del bra boende...
    inga tips på boende på phi phi och ao nang ??
    ao nang villa resort är kanon, ligger precis vid stranden och stan, kan inte bli bättre där! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Billabong skrev 2011-08-10 22:45:07 följande:
    Hej thailandsresenärer!

Jag läser här mest bara i dagsläget, eftersom vår långresa med familjen ligger minst 1,5 år framåt i tiden (troligen 2,5 år bort) men tänkte att jag nog kan få svar av er på en fundering jag har.

Vi tänker åka iväg ca 2-3 månader och skulle gärna under den tiden ha en vecka eller två på ngt av Fritidsresors Blue village-hotell. Min fråga: Är detta möjligt? Kan man boka bara hotell via dem? Ung. hur mkt har det kostat er? Eller måste man boka flyget också? Eller har ni bokat en charter o skippat hemresan och istället haft separata hemresebiljetter (betalat dubbelt s.a.s.)?
    Eller går det helt enkelt att boka dessa hotell via ngn thailändsk resesajt? Bara hotellvistelsen?

Blir jätteglad för svar från er. Kommer annars så klart kontakta Fritidsresor framöver, men vill gärna läsa om era erfarenheter av detta.   
    Det Blue Village vi bodde på i vintras i Khao Lak, Seaview Resort, gick att boka enskilt, direkt via hotellet eller någon sajt. Tror även att man kan söka på bara hotell på frittes sajt, men tror inte att de säljer alla hotell så.
    Oscar 091001
  • winters
    Billabong skrev 2011-08-11 10:44:54 följande:
    winters: Åh tack för ditt svar. Då är det alltså möjligt.
    En tilläggsfråga: fungerar det att barnen får vara med i Bamseklubben när man bokar direkt hos hotellet? Isf hur gör man med den bokningen? 
    oj, ingen aning, men det borde väl inte vara några problem eftersom det är en tilläggstjänst, men jag vet inte om det är ett krav att man har bokat via dem... fråga på fb, de brukar vara snabba på att svara plus att du får det skriftligt.
    Oscar 091001
  • winters
    Jojjo skrev 2011-08-12 12:48:39 följande:
    Vi funderar på Thailand nästa höst/vinter med våra 2 barn som då kommer vara 3 och 5,5 år. Vi har varit i Thailand en gång tidigare och blev kära!! Vi vill ha barnvänligt område/ hotell, inte nån storstad osv.... Tips? Om man bokar enbart flyg, vart gör man det och vad brukar det kosta ungefär? Hittade ett superfint hotell på Koh Lanta men det skulle gå på 65 000 för oss fyra och då ingick bara frukosten, det blir för mycket pengar tycker vi. Kan vi komma undan billigare och isåfall hur?:)
    Jag skulle tipsa om Khao Lak, vi var där ett par veckor med vår 1-åring förra året och åker dit till jul igen, verkligen toppen, lagom av allt. Ingen storstadskänsla, men ändå gott om restauranger o shopping, fina stränder och fantastiska utflyktsmål! Förra året bodde vi på Nang Thong-stranden, i år blir det White sand beach.
    Oscar 091001
  • winters
    Bumbi6666 skrev 2011-08-12 22:56:40 följande:
    Har dom då bara ätit välling och gröt under hela resan eller kompletterade du med mat från restaurang (vad åt dom i så fall)?
    O var visserligen över 13 månader när vi var iväg förra året, men han åt välling på kvällen (kall) och ett mål gröt om dagen som varierades mellan frukost, lunch o middag. Till frukost åt han ofta äggröra, yoghurt eller macka o frukt. Till lunch o middag blev det mycket stekt ris o nudlar, eller t ex kyckling m cashewnötter utan nötterna. Han åt allt o älskade det, funkade jättefint! Vi hade med några barnmatsburkar i reserv, men de användes inte så vi lämnade de till Fritidsresor på hotellet så att de kunde dela ut om någon frågade efter det. Tänk på att välling o gröt får tas med hemifrån. Men som sagt, ett par plastburkar kan du ju ta med i reserv. Vi hade även med några Semper smoothies o fruktpuréer till mellanmål, för det kändes trist med banan i en månad! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Thegran skrev 2011-08-12 22:00:22 följande:
    här är det i khao lak, är de flesta restauranger på stranden? är lite nyfiken på khao lak men har ingen koll alls på stället, och gott om strandrestauranger är ett måste :D
    det finns restauranger på stränderna, men de flesta är i "stan", men oftast åt vi på stranden, men varierade lite, det är ju alltid roligast. dock har jag inte koll på biang nang-stranden. det jag tycker om är att det var det bästa av två världar, lagom lugn, men ändå lagom livligt! Skrattande

har bara varit på koh lanta en natt och fick inte mersmak, men det beror säkert på strand o hotell osv, vi var bara på genomresa. förstår ju att det måste finnas något speciellt eftersom så många älskar det, någon gång får vi åka dit och hitta det, gärna i kombination med koh lipe tror jag!
    Oscar 091001
  • winters

Här är ett kort från förra året på White sand beach där vi ska bo i år, kanonfint!

Oscar 091001
  • winters
    Thegran skrev 2011-08-13 08:53:10 följande:
    Tack för svaret! Kanske ska våga oss dit nån gång :) Men det får vänta. Nästa resa blir det iaf Lanta igen. Vi är väl kanske lite  tråkiga som fastnat för en ort och gärna återvänder, men känner oss hemma där numera och det är en rätt skön känsla iaf när man har småbarn med sig :)

Lanta är ju ingen paradisön med sådana stränder man ser i resekataloger kanske, men det är fantastiskt ändå :) Men sen kan ju alla omöjligt gilla samma saker, så det är ju inte hundra att ni trivs bara för att många andra gör det :) Men - mer än en natt behövs nog, annars hinner man inte in i Lantalugnet.

Lipe vill vi till, och tänkte åka till förra resan. Men resan dit avskräcker mig lite faktiskt...Får nog vänta tills knoddarna är lite äldre.
    Precis, måste ju ge det en rejäl chans! :)
    Tänkte att man skulle kombinera Lipe med Lanta, vi träffade några sist som var där med sin 6-månaders och hade varit på Lanta, Lipe och avslutade i Ao nang, hade funkat fint, men det finns ju inga garantier... Men bara flygresan är ju väldigt lång även om vi flyger direkt, så en kort transfer är ju att föredra, men det brukar alltid gå fint på något sätt! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Millans hustru skrev 2011-08-13 09:21:38 följande:
    winters: jisses hjärtat tog ett glatt skutt när jag såg bilden. dit  ska vi absolut åka på utflykt!!

Nu går vi o fnular här på hur vi ska berätta för dottern att vi har en thailandsresa framför oss. Vi har klarat att hålla tyst om det HELA sommaren, men om ett par veckor ska vi berätta. Om någon har kul ideer om hur vi ska berätta så tipsa gärna, vore skoj med nåt bus!
    Det måste ni absolut, tar nog bara 10 minuter från Nang Thong!

Kul att få göra ett barn så glad, här tror Oscar mest att flygplan=bada! :) Kan inte komma på nåt roligt alls, kanske kan ni skriva det på något kort från förra resan och titta på bilderna tillsammans, eller hur var det, kunde hon läsa? Eller göra något med thai-mat?
    Oscar 091001
  • winters
    Millans hustru skrev 2011-08-15 10:34:44 följande:
    ja kanske gå till thairestaurang och  säga "det skulle nog smaka ännu godare på en restaurang på stranden i thailand...".
    precis, och det gör det ju dessutom! Skrattande
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)