Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Halvblod skrev 2011-12-20 13:11:33 följande:
    Vi kommer ha med en surfplatta, våra telefoner, någon klistermärkesbok och en barbiedocka med några tillbehör till vår 4-åring. Hon tycker det är spännande med flygresan och jag tror inte att hon kommer vara några större bekymmer.
    Men det kan ju vara ganska stor skillnad på en 3åring och 4-åring vad gäller förmågan att fokusera på saker.

Vår 1½-åring vet jag däremot inte alls hur det ska gå med. Känns som typ värsta ålderna att åka Obestämd För stor för att ligga i famnen och för liten för att kunna sitta still och titta på tecknat, rita eller leka lugnt på golvet.
    Tips där tack   
    Gick bra förra året med vår då 1,5åring. Han sov.. Annars: Bit ihop! Småbilar, någon liten pekbok och gå gå gå i korridorren! Tittutlekar.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Halvblod skrev 2011-12-20 13:44:00 följande:
    Föresten, någon här som varit på Indigo Pearl på Phuket?
    Funderar på deras superlyxiga brunch men är ännu en gång lite fundersam över hur det ska fungera med den lille som nog inte vill sitta still hur länge som helst.

Tänkte om någon vet om man får gå runt med honom på området och kanske t.o.m låna deras barnpool, för isf kan vi turas om att gå med honom så att övriga i sällskapet får äta gott och dricka champagne i luuugn och roooo ...dessutom kanske övriga sällskap på restaurangen uppskattar om vårt barn inte är rastlöst och uttråkat    
    Låna ut honom till personalen en stund! HAr nu inte varit just där, men där vi bidde förra året bar dom runt på vår kille och gjorde pappersbåtar till honom. Han pratade lite thaiord när vi kom hem, ursött! Nu är han extremt social och älskar alla människor *peppar peppar* så det var ju lätt såsett med honom. HAn travade ut och satte igång att dansa i köket på en restaurang. Dom slutade diska, och började dansa med honom! HELT underbart Fast det var ett litet litet ställe (men åh, vilken mat..)
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    heffaklumpen08 skrev 2011-12-20 14:39:08 följande:
    En annan grej jag funderat på är myggen, sist vi var iväg så var 3 åringen 11 månader och blev väldigt myggbiten stackarn, nu kan ju hon få ha vissa myggmedel, men sen har vi även en 6 månaders och henne vågar man vad jag vet inte smörja med vad som helst...vad har ni andra för erfarenhet?
    Jag hade smort  lite ändå. Sjukdommarna myggen sprider är värre än det som är i medlen. Och ni är där en korttid., och det hadnlar om endast kvällstid. Spraya lite på kläderna iaf! Sen kan man köpa jättetunna kläder därnere med i tunn tunn linne. TROR det är lokala markander man ska leta på.  Fråga på lokala apoteket! ofta är det läkare som jobbar där, eller sjuksköterskor. Dom är ofta kunniga (och ja, jag har testat dom -jag är sjuksyrra) Det om fungerar för deras barn fungerar nog för våra ett par veckor..
    Tänk även på att det kan bli allergi av alla myggbetten, inte trevligt..
  • MissKaos
    Halvblod skrev 2011-12-20 18:11:15 följande:
    När vi åkte sist tog dom vår 8-månaders hela tiden men då var vi i princip bara på små ställen plus att hon "skriker" efter uppmärksamhet och fullständigt älskar alla människor.
    Lillebror är också social och glad men lite mer reserverad första gången han träffar folk så han kanske inte kommer att hänga på thailändarna direkt efter några minuter.

Dessutom känns detta stället väldigt lyxigt med hög service så då kanske dom inte har tid att passa mina barn för att jag ska äta lyxiga skaldjur, dricka champagne och fullständigt frossa över den gigantiska dessertbuffén Tungan ute

Vi är ju 4 vuxna så vi har inga problem att skiftas om men man kan ju maila hotellet och kolla om man kan få hyra lite barnpassning även som restaurangbesökare.

Alltså kolla in buffén!!! marmeladen.blogspot.com/2011/02/sunday-brunch... eller pernillawahlgren.se/pernillas-blogg/en-brunch... Jag blir helt sjuk bara jag ser bilderna
    Vi kommer att besöka stället dagen efter vi landar så det blir en dyr start på resan men jag kan bara inte låta bli för priset i Sverige har ju varit hur högt som helst!          
    VIlken Brunch!! VILL HA!
  • MissKaos
    winters skrev 2011-12-20 15:29:37 följande:
    oscar som är 2 år o 2 mån sov halva resan i sträck, sedan går det ju åt 1-2 timmar att äta o greja. han hade en blixten-bil som han körde runt på bordsbrickan och så tittade han någon halvtimme på datorn som vi hade med filmer på. hade packat ner julklappar, men behövde bara plocka fram två, det blev fisher price-laptop (som verkligen rekommenderas!) och en bok med olika fordon som gick varm. han tyckte att det var kul och gnällde knappt något och när de stängde av planet efter 10 timmar sa han "jaaa, flyyyga" och ville tydligen ta en tur till! Skrattande sedan somnade han gott på bussen upp till khao lak, så det gick jättesmidigt! på vägen hem är det en teknisk mellanlandning och efter den är det nattid för honom i thailand så jag hoppas att han kan sova den sista sträckan hem till Göteborg och sedan vara tillräckligt trött för att sova en del när vi kommer hem på natten till Sverige, wish me luck! Skrattande
    Den där tekniska mellanlandningen får mans itta kvar i planet på om man vill... Bra om man har småttingar som råkar sova!
    Vi ska ha med en laptop (till oss alltså) tänkte kolla om vi kan köra ngn dvd på den, det är ju smidigt en stund iaf..
  • MissKaos
    Halvblod skrev 2011-12-21 20:25:49 följande:
    Den är dyyyr i Thailändska mått mätt...1890 bath om man ska ha fri dricka och 200 bath billigare om man bara vill ha alkoholfritt. Gratis för barn upp till 5år.
    Men jag tänker vad denna buffé skulle kosta i Sverige och då är det riktigt billigt!
    Vi äter så billigt annars i Thailand och nästan aldrig på västerländska ställen så vi får väl unna oss lite 

Vet inte hur långt innan men skulle gissa på att man får boka någon vecka innan kanske ett par om det är på Peak-säsong. 
    Och var låg den? Scrollat bakåt, men tydligen är det fel på mina ögon.. Hittar inte var
    Man borde först inte äta frukost, sen träna 2h sen gå dit
  • MissKaos
    princess77 skrev 2011-12-22 12:16:09 följande:
    Vi hade också en teknisk mellanlandning på vägen hem för 4 veckor sedan men den här gången fick vi lämna planet i 40 min.
      JAg var jättesjuk sist, och då frågade personalen hur vi ville göra och då sa dom att om man frågar (tex för att man har sovande småbarn) så kan man få sitta kvar. Vi flög med Ving.
  • MissKaos
    Martha skrev 2011-12-22 14:44:19 följande:
    Jaha :) nu har jag fått svar på mitt prov som jag lämnade.. Har fått en bakteri med mej hem som heter campylobacter.
    Men FY! Det kan man få härhemma med mer rejäl otur, I vilket fall som är det en otrevlig rackare. Stackrs er
    brommamaria skrev 2011-12-22 15:14:36 följande:
    Vi har varit jättedåliga med ordentlig diarré o kräkningar sedan vi kom hem, kräksjuka eller nåt från Thailand?
    Vad har du varit för sjuk Martha?
    Går det inte över så gå till VC och få en odling på det!
  • MissKaos
    Emsan1990 skrev 2011-12-27 15:10:43 följande:
    Hejsan! Jag skall åka till thailand den 23januari och vara där i 3 veckor med min dotter på ca 20 månader och resten av min familj. Vi har bara bestämt ett ställe vi skal till och det är koh lanta. Täntke vl stanna 5 dagar eller någonting där men nu till min fråga, vart tycker ni att man skall åka vidare? =) vi landar på phukets flygplats.

/ Emma
    Håller med om Koh Lak! Fint, och inte så långt. Ett bra tips (tycker jag) är att kolla upp hotell hemmifrån och ta med tfn nr och ringa och boka, så slipper ni leta när ni kommer fram + att man kan få bättre priser på så vis. Vi bodde på ett ving hotell föra året, Kantary beach antar att man kan bo där även om man inte reser mad dom? Fint iaf! OM man vill bo bra och lata sig
  • MissKaos
    KRSn skrev 2011-12-26 22:31:43 följande:
    Oj, tack! Undra om vi kan hålla oss till r budget då min sambo är väldigt äventyrlig =)
    Vill nog dyka, och besöka massa platser. Vi kommer antagligen att flyga inrikes med.
    Tjänar man mycekt på att boka i förväg även om det är såhär tätt inpå nu? Vi åker den 22 januari.
    Kan vara svårt att få plats på vissa avgångar så det kan vara klokt att boka just flyg innan!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)