Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Frökenjulie skrev 2012-03-05 07:41:40 följande:
    Hej! Vi är i Thailand nu (Bangkok) men imorgon bär det av till Ao Nang. Vår lilla tös har varit sjuk sen vi kom i fredags och vi är så oroliga att hon inte får i sig tillräckligt med vätska. Har gett vätskeersättning varje dag men nu vägrar hon den. Nu är hon bättre men hon måste ju dricka mycket för att inte bli dålig igen! Är det nån som har tips på något saftliknande man kan köpa? Vi tänkte smaksätta vattnet och se om det är populärt. Har gett apelsinjuice blandat med vatten och det funkar hyfsat men hon kanske tröttnat på det också om några dagar. Tips tack!
    Cocacola, fanta och Isglass!
    Om hon inte har feber är det inte lika känsligt, men det är ju varmt så vätska behöver hon! "vanlig" glass är med bra. WALLS brukar ha s må runda vanilj man kan äta med sked. Alt mac Donlads! Kolla in på 7-eleven el dyl det brukar finnas något yoggiaktigt i tetra med sugrör.
    Ge du ngt med lite salt i, man svettas ut såpass att det inte gör så mkt. Äter hon pommes så är det bara att ge det.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Just det!
    Testa att ge henne vattenmelon (peta nogrant bort kärnorna bara) Det är gott!

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Frökenjulie skrev 2012-03-08 04:48:41 följande:
    Tips till medicinväskan: skippa svenska MyggA. Hade den igårkväll och fick sex bett på en halvtimme. Fick panik och köpte nån spray här.

En annan bra sak om man reser med bebisar är umaminapp. Som en jättestor napp där man kan stoppa i banan, melon, eller annan mjuk frukt och så tuggar barnet på den så fruktmos kommer ut. Både vätska och lite mellis :)
    Och det är den som har fungerat bäst för oss! MKT bätte än Skeleton eller vad det är den där Thai varianten heter. HAr testat varende en eftersom myggen älskar mig.
    VIll man verklgein inte bli biten så öp B12 och ät. Det tipset fick vi när vi skulle ut i djungeln i Venezuela och det fungerade!
  • MissKaos
    Spana skrev 2012-03-10 12:38:10 följande:
    nej, jag är rätt ny här så mig har du inte frågat :)

Vi åker till Bangtao beach på tisdag. Åker med våra två barn på snart 4 och 6 år. Ska bli sååå skönt! Hur länge är ni borta? Vi är där i tre veckor. Kommer hem lagom till påsk, så då får man några extra dagar ledigt. hehe.. 
    Vi var där, på sunwing i januari. Fin strand. Restaurangen till höger (ca 25meter att gå) efter den som ligger dikt an mot hotellet är bäst. nere på stranden alltså.. Den är billigare med pga att han äger maren, dom andra hyr.. Hotellet är bra. Rummen kanske inte vad man hade hoppats på men poolområdet *wow* Är avis... Vill med vara på väg. Easy check in på hotellet var superB! Och hotellets mat är bra frukosten med, jättegod. Tesco var bra att bunkra upp lite öl på och missa inte dunkin donut ( i tesco) om nu gillar donuts. Vi är ganska galna idet, så vi njöt.. Massagen nere på stranden är bra! Men på samma ställe som man äter bäst finns det med massage. Bäst! Där är en massör som ser ut som en gaykille. Vet inte om det är en tjej el kille men bästa massagen EVER!
  • MissKaos
    Spana skrev 2012-03-11 11:18:50 följande:
    Tack för all info!!!
    Finns det några butiker i närheten? Typ supermarket o så? Eller måste man alltid ta sig till centrum med tuk tuk för att kunna handla nåt? 
    Det finns ett minimart på hiotellet. Sen kan man ta en taxi till tesco och "storhandla" på sig lite. Går man åt andra hållet kommer man till "centrum" (mot surin) och där finns lite hål i väggen att handla i. Pharmecy "no prescription needed" vatten, öl, cola chips ställen etc.
  • MissKaos
    Spana skrev 2012-03-12 08:45:18 följande:
    underbart med så hjälpsamma människor :) Tack!
    Ha en underbar semester!

*inte alls avis Oskyldig*

Jag har fått massa massa hjälp i tråden, det är ju kul att minnas med!
  • MissKaos
    Spana skrev 2012-03-12 15:10:29 följande:
    Tack snälla! Ja jag förstår både avunden och att du har härliga minnen.
    Var tio år sen jag själv var i Thailand, så det känns lite som första gången.

Men om några veckor är det väl jag som sitter här avis och tipsar andra lyckostar som snart är påväg.  
    Antagligen!
    Åh, det är nog ca 20 år sedan jag var där första gången, men sen har det blivit ett antal resor!
    Och, i Januari är det dax igen första turen för mina föräldrar och min lillbrorsa. För min tre-åring blir det tredje resan dit. Bortskämt va?
  • MissKaos
    mollan nu skrev 2012-03-12 16:42:08 följande:
    Thaimat runt 160 bath, "svennemat" dubbelt upp. Drinkar 100-200 bath, glass runt 40 bath. Läsk och vatten på restaurang: 40 bath. Vi köpte converse i Phuket town i conversebutiken. Närmsta här är patong, 30 minuter bort
    Bor ni på sunwing så har dom "glasskort" för barnen. Missa inte för det sänker priset på glassarna inne på hotellet. Vi betalade nóg lite mer för glassen... Men vi gillar Magnum
  • MissKaos
    Angelica77 skrev 2012-03-15 15:55:32 följande:
    Kommer inte ihåg vem av er som undrade över Khao Lak Lagunas motionsrum vara eller icke vara såsom ett gym... Befinner mig på plats just nu och det finns crosstrainer, löpband, gott om hantlar, nån roddmaskin, axelmaskin, och lite annat smått o gott som yogabollar.
    JAG!
    *lycka*

Åh Fantastiskt, då klarar jag mig!  Jag är löpidiot. Och träningsgalen! Min semester kan bara bli bra då Hur ser resten av hotellet ut? Fint?
  • MissKaos
    Camilla D skrev 2012-03-15 21:48:00 följande:
    Om 4 dagar lyfter vi!!! Shit, börja bli nervös! Skall börja packa på lördag!
    Vad kall jag tänka på? Några speciella papper som är bra att ha med (tex försäkringspapper, spärrnummer osv)
    Får man ha med kex i handbagaget? Tänkte ladda upp med "Småfolks" sockerfria till lilleman!
    Du får ha med mat till barnet. Vi har haft med div kex, godis, mm mm.
  • MissKaos
    Tant T skrev 2012-03-29 19:58:46 följande:
    Tack för bra info! Hur lång tid tog det att åka från hotellet in till själva centrum?
    Brännisar, menar du de genomskinliga små maneterna då?

Det är så himla svårt, jag känner att hur vi än tittar så hittar jag alltid nåt som inte passar, och nu har vi dessutom kommit fram till att vi nog vill ha ett hotell med nån typ av barnaktivitet trots allt, vi ska ju vara borta 3 veckor och jag vet att dottern uppskattar att kunna vara inne nån timme och bygga med pärlplattor eller gympa med kompisar och dylikt. Vi vuxna uppskattar det oxå, då alla får tid för komtemplation, promenader och böcker! Och wips, så blev vi ännu mer begränsade!
    Åh, Kho Lak? UNdebart.. Låter som om det är vårt favvoställe som beskrivs. Kantary...Deras mat är ju hur fantastisk som helst!
  • MissKaos

Kolla aftonbladet om ni inte redan gjort det.
    Jag är skakig.. Mina föräldrar är i Singapore.
    Vilka i tråden befinner isg på Phuket?

• MissKaos
    Smilla75 skrev 2012-04-11 22:18:16 följande:
    Nej, nej det är det verkligen inte. Men båda öarna är lite mer upmarket, lite dyrare och mer turism. langkawi just tycker jag är dyrt och trist. Bara stora resorter och så turistanpassat. Ko Lipe är jättefint, underbara stränder. Det är dock mycket dyrare där än på närliggande öar. Vet inte riktigt varför. Vi gillade verkligen Ko Turatao men det är en statlig anläggning men dåligt boende och usel mat så inget man åker till med barn. Titta gärna på Bulon Resort, underbart ställe om man kan klara sig utan AC. Billigt, vita stränder, ljuvlig mat. På de här småöarna finns inga pooler men det kan man väl klara sig utan några dagar.
    <åh, vi var på Langkawi för sådär 10 år sedan, då hade inte turisttrömmen kommit ännu. Eller inte den stora iaf. Vi åkte båt över till Georgetown som jag gillade väldigt mkt.  Men Perhentian slår ALLT! Sugen på att åka tbx men med små barn är det ju svårt.. En 3-åring kan ju knappast snorkla!
  • MissKaos
    Toppen9 skrev 2012-07-24 12:11:17 följande:
    Jag vill åka till Koh Samet eller någonstans ner mot Phuket vet inte än men jag har varit på Koh Samet tre gånger (utan barn) och det är en underbar ö om man vill ha lata stranddagar
    Nu har vi två små som också ska med så det blir lite mer att packa med sig och tänka på.

Hur tänker ni andra ang ålder på barnen när ni åker, vaccin och mässling/hepatit?
    Vacciernar allt som går. VArför inte? Hep är SJÄVKLART.
    Det mesta finns att köpa. Blöjjor etc. Och på alla resturanger finns ris, chicken satay, pommes bananer etc. Så ngt att äta finns alltid! På seven elveven finns blöjjor. Kläder säljs ju på stradnen så det löser sig med om ngt saknars. Solkläder och bra skor + bra hatt med nackskydd.
    Leksaker, ja det svämmar ju med stränderna över av. Även snäckor, småsten, pinnar etcv är ju finfint att göra båtar och hus av (iaf enl min son) Så man behöver inte ha med sig allt. Solkräm tyckte jag kändes bra att ha med, febertermometer + alvedon/ipren. och nässpray. ch solskyddskläder: Vi ska satsa på emd långaärmar/ben. Maneterna är inte att leka med om man som jag bränner sig. Det gjorde ONT och nere vid havet bränner ju solen på bra så det är win-win. Även täckande badskor. Sen kör vi med badbyxor bara i poolen.
  • MissKaos

Börjar längta till Januari då vi drar till Khao Lak (igen)
    Blev bjuden på sticky rice med mango och ngn sås på kokosmjölk och solrosfrön i fredags. (av en kollega som lever med en thailändare) det smakade, och doftade, Thailand så jag bara ville sätta mig på planet N U!

• MissKaos
    Kina79 skrev 2012-10-13 11:15:44 följande:
    Hej! Behöver lite tips I februari åker jag till Bkk med mina tre tjejer. I Bkk möter jag mina föräldrar. Tanken är två - fyra dagar i Bkk och sen vidare till nåt trevligt ställe. Men vart? Det ska vara bra badmöjligheter och smidigt att resa tillbaka själv med tre barn. Alltså gärna nära flygplats där jag kan flyga tillbaka till Bkk och sen hem.
    Samui eller Phuket. Jag gillar i nte Phukhet ngt vidare personligen -om man inte åker upp till Khao Lak men det är ju ett par timmars transfer. Samui är bra, där finns allt. Shopping, sevärdheter, fina strädne. Hade inte valt att bo på Chaweng med alla barn utan kanske den lilla stranden precis ovanför -då kan man ju åka ner till Chaweng om man vill men slipper "kaoset"
  • MissKaos
    Spökmamman skrev 2012-10-17 08:06:04 följande:
    Vi flög med Ving för två år sedan. Betalade 200kr extra per plats (fyra st), sk "familjeplatser". Hade nog förväntat mig åtminstone liiite mer plats men icke. Barnen såg inte ens TV-skärmen som fanns en bra bit fram i planet. Visades nga barnfamiljer alls. Flög vid lunchtid och hade bara ett par pussel åt barnen, ngn bok och ritpapper/pennor. Hade inte flygit tidigare med barn plus att jag haft influensa precis innan vår avresa vilket gjorde att allt var upp och ned hemma (låg sjuk i 39graders feber och maken var tvungen att jobba).

Ungarna sov ingenting. Inte ens femton minuter. När vi hade knappt fyra timmar kvar till Phuket släckte de till slut i planet och då somnade vår stora kille (fyra år, 2011). 45 minuter senare tände de igen och en flygvärdinna kom ledandes med en dyngrak farbror som (citat) "inte kunde sitta kvar på sin plats". Han fick sitta i det tomma sätet framför oss där jag preciiis satt mig med vår minsting. Tjejen som satt brevid det tomma sätet erbjöd mig att komma fram då hon såg våra små barn och min sjumånaders gravidmage. Fick dock sätta mig på mitt eget säte igen eftersom den fulle tydligen måste ha platsen. Sedan var det slut med sömnen, farbrorn var snäll men ganska "pratig" (tänk er en 65-årig, 1,90 lång, svajande man med enormt pratbehov och stinkande andedräkt).

Efter detta störmoment släckte de igen för att återigen tända 30 min senare - vi skulle börja nedflygningen. Då kräktes min fyraåring, the rest is history.

Den här gången flyger vi på kvällen vid 18 tror jag. Ngt extra benutrymme har vi inte köpt till men vi skulle tydligen få lite extra comfort enligt Ving (s.k sunclass). Jag skulle dock varmt rekommendera platserna längst fram, ååååh vad det såg bekvämt ut. Önskar vi hade betalat 400kr istället för 200 den där gången år 2011...jag trodde dock att man skulle få NÅGOT extra för 200kr/plats, så anser jag inte var fallet.

Resan gick i och för sig förvånansvärt bra trots avsaknad av tidsfördriv åt barnen, noll sömn och fulla gubbar. Min stolsgranne vände sig till mig när vi hade landat och jag minns hans ord så himla tydligt (för de gjorde mig så enormt glad): "måste bara säga att ni har enormt snälla barn...så fantastiskt duktiga de har varit!!". De orden piggade verkligen upp. Menar inte att gnälla, vi fick tre fantastiska veckor i Kamala Beach och jag är så jättetacksam att vi överhuvudtaget kom iväg. Men tycker nog att själva episoden med den fulla gubben kunde skötts lite bättre hehe.

Vi åkte sunclass första resan med VING (första chartern..) och då hade vi grabben i knäeet. Det var bra med extra utrymme tyckte jag, om man jämför. Fast på hemresan blev vi matförgiftade (inte på planet utan innan vi klev på) så då hjälpte ingenting. Fast dom såg till att lillkillen fick ett eget säte mellan oss.
    Fy ja fyllon på plan. Vi råkade ut för en kille som ville gå av. Vi var på väg över atlanten. Dom hotade med att landa på Island och låta honom betala! Sen satte dom en tysk steward size XL utanför fyllot. Han kom inte en cm mer på hela resan men han var gräslig. Helnyktra plan vore ta mig t*** bättre.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)