Spökmamman skrev 2012-10-17 08:06:04 följande:
Vi flög med Ving för två år sedan. Betalade 200kr extra per plats (fyra st), sk "familjeplatser". Hade nog förväntat mig åtminstone liiite mer plats men icke. Barnen såg inte ens TV-skärmen som fanns en bra bit fram i planet. Visades nga barnfamiljer alls. Flög vid lunchtid och hade bara ett par pussel åt barnen, ngn bok och ritpapper/pennor. Hade inte flygit tidigare med barn plus att jag haft influensa precis innan vår avresa vilket gjorde att allt var upp och ned hemma (låg sjuk i 39graders feber och maken var tvungen att jobba).
Ungarna sov ingenting. Inte ens femton minuter. När vi hade knappt fyra timmar kvar till Phuket släckte de till slut i planet och då somnade vår stora kille (fyra år, 2011). 45 minuter senare tände de igen och en flygvärdinna kom ledandes med en dyngrak farbror som (citat) "inte kunde sitta kvar på sin plats". Han fick sitta i det tomma sätet framför oss där jag preciiis satt mig med vår minsting. Tjejen som satt brevid det tomma sätet erbjöd mig att komma fram då hon såg våra små barn och min sjumånaders gravidmage.
Fick dock sätta mig på mitt eget säte igen eftersom den fulle tydligen måste ha platsen. Sedan var det slut med sömnen, farbrorn var snäll men ganska "pratig" (tänk er en 65-årig, 1,90 lång, svajande man med enormt pratbehov och stinkande andedräkt).
Efter detta störmoment släckte de igen för att återigen tända 30 min senare - vi skulle börja nedflygningen. Då kräktes min fyraåring, the rest is history.
Den här gången flyger vi på kvällen vid 18 tror jag. Ngt extra benutrymme har vi inte köpt till men vi skulle tydligen få lite extra comfort enligt Ving (s.k sunclass). Jag skulle dock varmt rekommendera platserna längst fram, ååååh vad det såg bekvämt ut. Önskar vi hade betalat 400kr istället för 200 den där gången år 2011...jag trodde dock att man skulle få NÅGOT extra för 200kr/plats, så anser jag inte var fallet.
Resan gick i och för sig förvånansvärt bra trots avsaknad av tidsfördriv åt barnen, noll sömn och fulla gubbar. Min stolsgranne vände sig till mig när vi hade landat och jag minns hans ord så himla tydligt (för de gjorde mig så enormt glad): "måste bara säga att ni har enormt snälla barn...så fantastiskt duktiga de har varit!!". De orden piggade verkligen upp. Menar inte att gnälla, vi fick tre fantastiska veckor i Kamala Beach och jag är så jättetacksam att vi överhuvudtaget kom iväg. Men tycker nog att själva episoden med den fulla gubben kunde skötts lite bättre hehe.
Vi åkte sunclass första resan med VING (första chartern..) och då hade vi grabben i knäeet. Det var bra med extra utrymme tyckte jag, om man jämför. Fast på hemresan blev vi matförgiftade (inte på planet utan innan vi klev på) så då hjälpte ingenting. Fast dom såg till att lillkillen fick ett eget säte mellan oss.
Fy ja fyllon på plan. Vi råkade ut för en kille som ville gå av. Vi var på väg över atlanten. Dom hotade med att landa på Island och låta honom betala! Sen satte dom en tysk steward size XL utanför fyllot. Han kom inte en cm mer på hela resan men han var gräslig. Helnyktra plan vore ta mig t*** bättre.