Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

CallGirl skrev 2012-02-10 14:37:57 följande:
    Har ni haft heltäckande uv-kläder eller har era barn klarat sig med 3/4dels dräkter?
    Både och. Långärmat på stranden och 3/4 eller bara badbrallor vid poolen. På stranden är man ju mer exponerad för solen när man gräver osv, vid poolen finns det ofta mera skugga. Och, Uv-dressarna skyddar mot maneter vilket kändes ännu mer viktigt efter att jag brände mig. Hade ont på brännstället igår, fast det ju är minst 14 dagar sedan jag brände mig nu och det är läkt. Har försökt googla på svarta maneter -den jag brände mig på var svart och stor som en badboll -minst. Hittar inte så mkt dock. Nyfiken på vad det var?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Kinne79 skrev 2012-02-10 16:27:29 följande:
    Sticker in en snabb fråga innan jag ska försöka läsa igenom en stor del av tråden. (Planerar åka nästa vinter)

Hur länge är ni borta? Är ni på ett ställe? Reser ni till flera länder? Hur gammla är era barn?  
    Vi var borta 3 veckor dewn här gången. Flera länder hade känst helt meningslöst, man hinner ju inte se ett på 3veckor. Innan barn han vi med ca 3 ställen på 3veckor, man vill ju hinna se ngt/göra saker inet bara resa runt. Nu är vi stillliggande. Men vi har en 3-åring.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Någon som har en bra reseidé för nåsta års thailandsresa? Vi är 6vuxna + 1 barn. 2 veckor. På Phuketsidan för att kunna flyga charter (flyg iaf) och bungalow önskas. Funderar lite på Khao Lak vi var ifs där förra året men det är ju mysigt.. Inte inne i byn -ute på ngn fin strand. Pool är krav. Och helst ett gym.. Och frukost! Man ska kunna ta sig till byn relativt enkelt med kvällstid osv. Eller andra ställen? Inte ngt galet sm Patong el dyl..

• MissKaos
    Camilla D skrev 2012-02-10 19:36:31 följande:
    Nu har jag ju inte varit här ännu, men om du kollar Sunwing resort Kamla beach så har de bungalows också.
    Ja, fast det hotellet är rejält stökigt. Och det är för mkt liv på den stranden för vår smak.. Dessutom blir de tinget sunwing då vi ju är 6vuxna och ett barn...
  • MissKaos
    Champis skrev 2012-02-12 10:51:26 följande:
    Jag och familjen (maken plus dotter 8 år och dotter 6,5 år) letar resa och hotell på egen hand. Har åkt charter förut men längtar nu efter mer frihet att bestämma själva. Har inte varit i Thailand förut och skulle vilja ha lite tips.

Vilka stränder är mest barnvänliga?
    När vi hittat rätt strand tänkte jag börja leta hotell  i närheten.

Hur fungerar det att åka taxi? Är det osäkert att åka taxi eller är buss bättre? Har hört att trafiken är rörig.

Någon annan som bokat resa själv och har värdefulla tips?
    Vi var på Bangtao bay nu. Puket) jättefint! Khao Lak är med fint, där var vi förra året. Båda ställena har fungerat fint med barn.

Trafiken är hemsk. Tror inte buss är bättre än taxi.
    Ska ni vara bort länge?
  • MissKaos
    mollan nu skrev 2012-02-13 07:02:43 följande:
    Vi åker till bangtao/phuket 1mars. Bokat flygstolar med Ving och betalada 5399:- per stol. Har bokat Sunwinghotellet och vi stannar i 2 veckor.

MissKaos: åkte ni med hotellets taxi någon gång? Vi har transfer med dem från flygplatsen och enligt mail från dom har dom "seatbelts for children". Jag undrar vad dom menar med det.
    Nej, vi åkte med VINGS transport
  • MissKaos
    Camilla D skrev 2012-02-13 14:19:52 följande:
    Alltså, jag börjar bli lite stressad över flyget! Vad sjutton har vi gett oss in på? Min man är 195 cm ,jag 180, vi har med oss 4 barn varav en 21 månader i knät... behöver jag säga mer???
    Är det stor skillnad på sunclass och vanlig plats? (Åker med Ving) har ju inte bokat sunclass men börjar så smått fundera på att ringa Ving och se om det går att ordna. Lite trista pengar bara.
    Behöver man ha med sån där nackkudde? Eller räcker det med kuddarna som finns på planet?

Ös på med tips nu
    Berätta gärna hur det gick för er och era barn!
    När får man maten tax, planer lyfter ju 22.10, äter man rätt direkt då eller? Middag eller mer kvällsmat? Får man frukost sen med?
    Man överlever! JAg gillade Sunclass nä'r vi åkte med edt, det var lite bättre plats! Vi åkte med det när vi hade barn i knäeet och då behövdes det, iår gick det bra med vanlig  klass när han hade eget säte. Mat, jaaaa du. På hhemresan tog det evigheter innan det blev mat pga turbulens. Du ska nog inte räkna med det! Tänk på att odm första ska dra igenom en massa annat och komma ut med dricka vagnar etc etc. JAg fyller handbagaget med kex o dyl till sonen, och har alltid med vatten. OM det blir turbulens kan det ju ta tid innan man får ngt och ett paket kex och vatten gör stor skillnad då! I år var ritplatta(rita, sudda ut och rita igen ni vet?) och dator räddningen..
  • MissKaos
    mollan nu skrev 2012-02-13 18:44:47 följande:
    Jag tar med mig kex, russin och frukt. Inget godis då jag inte vill ha piggare barn än nödvändigt
    Små nya leksaker, en bok till 5åringen: www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197922...
    Innehållsmässigt är det inte så stor skillnad på russin och godis, eller ja sockermässigt om det är det dina barn blir pigga av? Man kan ju stoppa ner anant ätbart i väskan med kanske, muslibars? Med sockerrikt ifs. MIn unge älskar att äta fulkornsflingor (hjärtan och hjul) i bara. Och cornflakes.. Sen fick dom en minimini påse med gelebjärnar på middagsbrickan hem (minns inte nervägen) iaf min son fick dom där björnarna en och en medans vi åt.. Deras mat kommer ju före..
  • MissKaos
    winters skrev 2012-02-14 20:04:46 följande:
    antar att ni har sett nyheterna, men om någon har missat det så håll er uppdaterade om ni är i thailand eller är på väg till thailand, just nu är det högsta terrorberedskap på flera turistorter. usch vad mycket sånt det varit det sista, låt thailand vara i fred!!
    Men FY! Vad otäckt!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)