Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

MrsMuffin skrev 2011-02-06 10:32:00 följande:

Har frågat förut men måste fråga igen eftersom jag är så glömsk... Vi är borta tre veckor och äter frukost på hotellet - hur mkt fickpengar skall man ta med?! Många säger 20.000...låter det rimligt?

Asat: Jag kommer förhoppningsvis vara i vecka 26+ngt när vi åker och i vecka 29+ngt när vi kommer hem. Destinatonen är Kamala.

Minst! Det beror ju på om ni ska  shoppa, åka på utflykter, tänker äta på dyrar restauranger (typ på nå´t flådigt hotell) osv,
    Om ni äter mest thai kanske man kan räkna att ni äter för 1000thb/dag + ngn glass/dricka på dagen minst. En huvudrätt kan man gissa ligger mellan 100-max 150 thb med ris. En öl ca 50-80 och en fruktshake samma va? En läsk 25thb (tror jag vi gav)
    Sen är det ju det där med utflykter... De kostar ju lite, men man vill ju göra saker om man kan! SOM gravid ska du inte åka speedboat-utflykter, det brukar det iaf stå på snorkelutf mm att man inte ska.
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • MissKaos
    Berry85 skrev 2011-02-11 13:45:58 följande:
    Hej hej.
    Jag åker till Thailand i mars med min man och vår son på då månader, och nu har jag börjat titta på det här med solskydd och det känns som att det börjar gå överstyr lite grann. Varje ny sida jag besöker har nåt nytt som jag då anser är jättenödvändigt så detta kommer ju sluta med att jag har en väska full med solskyddsprylar.
    Vi har bestämt oss för att köpa solskyddsdräkt, likaså badskor då lillkillen älskar att knata runt. Givetvis solhatt. Det jag funderar på om vi ska införskaffa oss eller om det bara är bra ha saker, men kanske överflödigt är: UV-filt, UV-tält, Solkläder (alltså inte de man badar i utan vanliga kläder med solskyddseffekt), Parasoll eller solskyddsskärm tilll vagnen (vad är bäst isåfall, eller ska man ha båda), solglasögon (nån som har provat dessa som har ett band runt om huvudet? Känns som att lillkillen skulle rycka av dem på en gång).
    Detta har säkert diskutterats tidigare i denna tråd, men som ni säkert förstår är det lite svårt att sitta och läsa igenom allt så jag hoppas på att få lite feedback:)

Såg att någon skrev om hur man får tag i vatten till välling och så på flyget. Jag hade tänkt använda tevattnet som de serverar på planet. Det borde väl funka??

Rolig tråd. Här kommer jag nog spendera en hel del tid innan avgång:)
    Jag hade med 3 omgångar solkläder till badet (dom stinker ju av havet så man kan behöva skölja upp) + badskor och hatt till badet. Solkräm + vanliga kläder. En extra solgrejj till vagnen som eg är ett nät till babysafet men som gick hänga över suffletten på vår lilla vagn. Så skuggade den ansikte o överkropp villket min lillkille verkade gilla. När vi kom hem frågade dagispersonalen om vi hade haft solfaktor 200 på honom. Han var inte ens brun! Så, det räcker mao och blir över. Långärmad badtröjja är dock att rekomendera såg barn som brände sig och just armarna är ju utsatta iom att dom är över vattnet hela tiden när dom badar.
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • MissKaos

Hej i tråden! Länge sedan.. Men nu är det dax igen

BAngtaobay med VING. Någon som har testat?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Piggelin78 skrev 2011-08-13 21:56:35 följande:
    Vi har varit där, fast det var 4 år sedan. Vi var jätte nöjda. Hade happy baby rum. Läget var jätte bra på stranden.
    Vår kille är 3 när vi åker så vi har bokat ett "vanligt" rum med balkong mot trädgård. Det var typ det som fanns kvar!

Fanns det mkt restauranger på stranden? Det räcker väl med en  handfull ifs..

fanns det mkt klasser i gymmet? Det hoppas ju träningsnörden på Jag jobbar på magrutor till resan, rimmlighetskontroll ej utförd *visslar*
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    Tullemi skrev 2011-08-16 14:17:25 följande:
    Millan: jag vet inte var du bor, men i GBG har vi en speciell passexpedition. Man tar med det gamla passet bara, resten fixas på plats.Men det kan ju vara olika beroende på var man bor. Goooogla
    Bor du med i Gbg? Vad kul!
  • MissKaos
    Tullemi skrev 2011-08-16 21:44:25 följande:
    Partille . Durå?
    Tvärs över ån! Kviberg
  • MissKaos
    mulle08 skrev 2011-08-21 10:32:29 följande:
    Hej!

Aj då, då får man släpa med sig ett par paket hemifrån då!

Nej, jag tror inte det blir just Krabi Town. Vi var där för tio år sedan och trivdes då, men nu med barn så är det ju mer strandliv som lockar. Vi är öppna för alla förslag, men kommer troligen flyga till och från Phuket flygplats (ev hem från Krabi) så v tänkte på resmål inom rimligt avstånd. Första dagarna vore skönt att vara på Phuket så vi inte har så långt från flyget, men vi har aldrig varit där så vet inte vilken ort vi ska satsa på. Vet bara att det inte blir Patong, men annars vill vi har barnvänligt och gärna lite utbud att välja på när det gäller restauranger och aktiviteter. 

Sedan är det ju lättare att flytta på sig när vi kommit ur jet-lagen, så då tänkte vi kanske trakterna kring Krabi eller Koh Lanta. Några tips?
    Vi förr för Khao Lak. Reste då med VING och bodde på Kantary beach hotell. Antar att man kan bo där om man flyger reguljärt med? Nästa resa är bokat till Bangtao Beach. Ser fint ut på bilderna..
  • MissKaos
    winters skrev 2011-08-21 22:21:18 följande:
    åh, du får gärna tipsa allt du orkar om Kantary, vi ska bo där nu vid jul! Hur åkte ni in till Nang thong? Vart bokade ni utflykter till t ex Similan, Surin? Vart åt ni lunch o middag när ni var kvar på White sand beach?
    In till Nang thong? Dit var inte vi.. Vi var inne i KhaoLak by med taxi (gå ut från hotellet, do mstår vid stora vägen..)
    Vi bodde i Bungalow vilket kan rekomenderas! Går ni ner på stranden och traskar iväg åt vänster kommer ni till en liten restaurang med betonggolv. Dom har mkt mkt bättre mat än de 4 rest som ligger på rad åt andra hållet! . Missa inte deras friterade bananer.. Vi  köpte till en glass ur frysen, det kostade ju knappt någonting. Sagolikt! Mangoshake har dom på viss ställen det har jag inte prövat innan och det var fantastiskt.
    Vi gjorde inte en neda utflykt, vi har sett budhor och stränder o vattenfall innan... Denna resan var verklgein bara för bad och sol. Hotellets restaurang var kalasbra!
    Det finns typ dom restaurangerna att välja på där. Hotellets är dyrare men jädrans vilken mat! Vi tog även roomservice ngn kväll. Perfekt! Dock är bufféerna inget vidare -det har dom ett par kvällar/vecka. Vi var mkt vid poolen våran 2-åring gillade den bättre än havet. till skillnad från nu i sommar, vi var till Turkiet och jädrans vad han badade i havet!!
    Om ni reser med småkottar -räkna inte med att göra en massa utflykter.. Jag åkte in själv till KhaoLak c med en rygga och fylde den med läsk, alkoläs, öl o chips och sånna nödvändigheter... Det finns en affär på områdetmen det är rätt mkt billigare i centrum. Så åker ni in, ta med ryggsäck.. Det ÄR mysigt att sitt på uteplatsen med en kall och skål chips..
  • MissKaos

Tao är jättemysigt! Phangang med. Gillade den stranden vi bodde på där, rätt off och så så jaThailand? Sitta med fötterna i sanden och äta påkvällen.. Glömmer alldrig stället, och inte deras friterade räkor (på stranden) ja jädrar.. *drömmer*
    panviman.com bodde vi¨på där. Enda stället med pool och AC! Supermysigt tyckte vi!
    Sen var vi på Samui ett par dagar för lite shopping och mat som inte var thai.

ÅHHH jag längtar till vår resa! KÄnns så lyxigt att man ska iväg imitten på januari och få värme och soll. VIntern känns mindre lång nu.

• MissKaos
    Dynah skrev 2011-08-31 22:55:09 följande:
    Fick höra av någon som varit i Thailand för 4 år sedan, att det var ont om bra barnstolar på restaurangerna där. Stämmer detta? Vore skönt om det fanns riktig barnstol med bygel så att man kan få äta i lugn och ro.
    Om du bär i sjal så kan du använda den som sele i barnstolarna. Bär du i sjal så ta med dig den!! Det är värelöst att köra vagn på stränder mm tycker jag iaf. Med sjalen blir man friare. (sen finns det massa sjalar at tköpa o du frågar lokalbefolkningen -och om du tycker det är kul..)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)