Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

MiniPyret skrev 2011-01-22 10:21:26 följande:

Precis så gjorde dom med vår son också! Han brände sig första dagen rejält,trodde han skulle få världens ärr men det har läkt jättefint!

Nu är vi på Koh Lanta sen 2 dagar och jag är helt kär i ön! Tyvärr är här mängder med maneter, men de ska vara ofarliga enligt lokalbefolkningen så vi badar på

Aloe Vera? Det fungerar finfint mot alla brännskador, går bra att odla i kruka hemma i sverige!
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • MissKaos
    Millans hustru skrev 2011-01-22 14:09:35 följande:
    ska man ha med någon aloe vera gel tro? blir inte så glad då jag hör att det är mycket maneter vid koh lanta nu, vilken strand? usch! då kommer det kanske bli än värre till feb/mars?!
    Nää, köp det där! Det är billigare, och dom brukar ha ren aloe gel på vartenda minmarket.
  • MissKaos
    Trucalling skrev 2011-01-22 18:18:33 följande:
    hej allihopa igen, har lite frågor till er som är i närheten av phuket (khao lak helst) vad det finns för kul att göra med barn.
    vet att det finns ett badland i phuket så dit ska vi, men jag undrar om det finns någon form av  "glasbotten" båt eller liknande som kan kan få åka ut med så man får chansen att se fiskar osv, då sonen är för liten för att snorkla så kan ju det vara ett altenativ :)
    finns det några zoo elller så? elelr någonstans man kan få träffa på tiger(ungar) på nära håll m.m
    har ni tips på fler äventyr så skriv gärna, vi åker som sagt tidigt på måndagmorgon så vill gärna ha svar fort som möjligt :)
    Elefeant och djungeltur verkar poppis bland alla barn, finns i nationalparken tror jag. Anslag på alla hotell! Snorkelturer till surin/similian har jag hör folk som har åkt på med rätt små barn. Finns även några grottor man besöker med båt som ska vara jättefina. Man måste dock ligga ner i båten för att komma in i någon av dom så barnen ska nog inte vara för små. Vi konstaterade snart att vår son var mkt mkt nöjd med att leka med nya polarna i poolen... Tror inte det finns så mkt mer än utflykter i khao lak. Vi såg inte ngt annat, det är en rätt liten "håla" med macdonalds som stora attraktionen typ. Nere på Phuket finns ju såklart mer, men det är en bit att åka! Det brukar alltid finnas utflyktsarrangörer på plats som kan ge tips!
  • MissKaos
    Jensa1973 skrev 2011-01-23 13:23:13 följande:
    men nu...
    Jag har tänkt ställa frågan sååå många gånger och varje gång glömmer jag.
    Och det är ju bland de viktigaste sakerna i ens liv dessutom Flört

Hur tusan är det med kaffet i Thailand. Är det som hemma eller ska man idas ta med sig??
    Vi hade med oss till Turkiet så vi fick i oss morgonkoppen på rummet...

Men nu ska vi ju vara borta länge. kan ju inte släpa med flera extrakg i kaffe..

I-lands problem kallas det visst hihihi Kaffe
    Sådär. Beror lite på hotellet. Det vi bodde på iår hade drickbart kaffe som tom var svart. Ibland tycker jag det ser ut som thé mest men dricker lite för beroendets skull..
  • MissKaos
    kaosmaskinen skrev 2011-01-24 09:12:56 följande:
    Nu har jag lite bekymmer...så jag vänder mig till er som flugit med spädisar med Thai Airways. Och ja, andra med åsikter såklart!

Problem: Bokat biljetter via resebyrå med thai för många månader sen. Dock hann vi ångra namnvalet på dottern och hon har nu ett annat namn än det i biljetten.

Lösning: avboka hennes biljett och köpa en ny. Och betala för en ny biljett såklart. Trodde jag. Nu meddelar resebyrån följande (förutom att först läxa upp mig och säga att det minsann är viktigt att det blir rätt namn från början. Som om jag vore tre år): 

Thai Airways vill att vi avbokar din och bebisens biljett och bokar nytt för både dig och bebisen. Detta kommer bli en kostnad på ca 3000kr men eventuellt mer. Bokar jag bara till en biljett med rätt namn så säger de att det kan bli problem eftersom flickan har då bara en biljett och inte en platsbokning.

Jag tycker det låter helt orimligt att JAG ska avboka och köpa nytt. "infantplatsen" är ju så vitt jag förstår i mitt och pappans knä, så vad ska hända? Ska hon hamna i någon främlings knä? I bagageutrymmet? Bli kvar vid incheckningen? Jag har givetvis bett både resebyrå och Thaiairways specificera "problem" samt den mycket oklara summan det hela skulle sluta i. Tänkte bara höra bland er vana resenärer om ni vet vad detta kan handla om:)

Ha en bra dag! 

Namngrejjen är tydligen superviktig, jag gjorde fel en gång för flera år sedan men då kunde dom fixa det för ett par hundralappar (minns inte vilket bolag) Iaf, det handlar tydligen om namnet i passet resp det som bolaget har bokat då det  var ngt med inåkning i landet som blev fel annars. JAg tycker det låter orimmligt att behöva betala 3000kr och en infant har som du säger ingen egen plats. Ring till Thai och kolla med dom direkt istället. Hon ska ju inte ha en platsbokning utan sitta i erat knä. Funderar inte det änbdå så skulle jag nog kontakta allmäma reklamationsbyrån och höra vad dom säger!
  • MissKaos
    Lycka 1 skrev 2011-01-24 07:26:56 följande:
    Vi kommer också ha en vanlig sulky med och lädda den i vagnpåse.
    Vi kommer att lägga flytvästen i sitsen och fälla iho vagnen så. Sen kommer vi också att lägga någon vällingpaket i varukorgen.
    Packa massor i den! Dom vägde iaf inte våran Hade jag tänkt lite längrea hade jag tryckt ner en kudde till sonen då det inte fanns barnkudde på hotellet utan bara enorma (obekväma) vuxenkuddar. Hade jag tänkt btw hade jag pressat i min kudde med..
  • MissKaos
    winters skrev 2011-01-24 11:06:25 följande:
    Kuddar är bra att ha med på planet oxå så att man kan bädda lite bekvämt, vi hade med både barnkudde o vuxenkudde så att Oscar kunde ligga på dem och de hade vi även användning för på resan.

Och ja, packa i vagnsväskan, kanon!
    Vi *råkade* Shoppa lite så på hemvägen fyllde vi vagnväskan med påsar med tvätt i. Så blev det plats i resväskorna för våra fynd
  • MissKaos
    winters skrev 2011-01-24 11:42:55 följande:
    Ja det var en mycket användbar väska! Skrattande
    Vår vagn väger under 10 kg , typ 8 tror jag, ochnär väskan åkte på bandet såg jag att det snurrade upp mot 15 kg Så ja, minst sagt Eftesom våra incheckade väskor landade på 34 kg och vi dessutom hade en overload av handbagage så...
    MissCh skrev 2011-01-24 11:44:42 följande:
    Vi ska ha med en stor Brio kombivagn. Finns det vagnväskor till sådana, eller får man plast eller nåt på flygplatsen?
    Tänkte lägga lite vällingpaket i själva liften.
    Tror det finns att köpa på flygplatsen, kolla deras hemsida? Ngn form av paketerin har jag ett svagtminne av att jag såg på landvetter.
  • MissKaos
    kaosmaskinen skrev 2011-01-24 13:01:34 följande:
    Jag smäller av...här är svaret från Thai:

xxxx,

Man ska aldrig boka och betala biljett för infant innan man vet vilket namn som kommer i passet.

Man kopplar ihop mammans och barnetsbiljett då bäbisen inte har någon plats, därav kan man inte ändra i namnet om det finns aktiov biljett på mamman.

Resebyrån ger dig den korrekta informationen.

mvh

Jag svarade så här: 

Ja hej. 
    Nu bad jag inte om en lektion i hur jag inte skulle ha gjort i november, det är ju alldeles uppenbart. Att hon var tvungen att byta namn har sina orsaker. Men för att återgå till det jag faktiskt undrade över; det är alltså omöjligt att boka en barnbiljett i efterhand till en resa? Om hon tex från början inte var tänkt att följa med? Det kan ju också vara bra att veta i framtiden. 
    Om mina föräldrar, som förmodligen också ska med på samma resa bokar via er och samtidigt bokar biljetten för flickan, är det då okej att hon ändå sitter i mitt knä under resan, eller måste hon sitta i mormors knä? Ingen fråga verkar för dum i detta sammanhang. 
    /
    xxxx

Störig attityd. 0 hjälpsamhet. Orkar inte vara trevlig tillbaks.

Vad tråkigt!
    Men såklart ditt b arn kan sitta i vems knä som passar er. Om ni kan lösa det sådär så gör det -för er skull. Thai brukar ju vara trevliga dom är ju kända för det?
    Hoppas nu "resten" dvs resan blir kalasbra efter detta strul. 
  • MissKaos
    Nicke Nyfiken skrev 2011-01-24 19:11:12 följande:

Vi flyger också med Thomas Cook fast med Ving. Vad jag förstår så är det andra maskiner än Europa flygningar, man har ju iallafal tv i stolsryggen framför och toaletten verkar vara en trappa ner. Nu har vi "lyxat" till det och bokat med extra benplats till hela familjen så nu har vi inga framför oss. Skönt att inte behöva säga till ungarna att inte sparka på sätet framför i en sådär 10 timmar
    Om 2 dagar sitter vi på planet, ska bli sååå skönt att komma iväg.

Vi flög med dom.
    Det är samma maskiner som flyger till bla teneriffa. Detta vet jag säkert pga att vi blev försenade hem då "vårt" plan blev påkört på teneriffa så vi fick en rejäl delay, dom fick flyga ner ett annat plan till oss för det påkörda stod kvar (påkört av en cateringbil)
    Nej, det finns inga tv i stolsryggarna.
    Vi flög med SunClass med extra benutrymme, välanvända pengar!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)