Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Millans hustru skrev 2010-12-06 13:59:20 följande:
    kan man diska i kranvatten utan att bli sjuk efteråt? Borstar ni tänder i kranvatten?
    Vi har alltid borstat i flaskvatten, det har känts bättre att vara "safe then sorry" och vad gör det om det går åt 1dl vatten X-tra/dag?
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • MissKaos
    passau skrev 2010-12-06 14:18:24 följande:
    9 dagar kvar
    ÅHH!
    Kollade just, vi har 27 dagar kvar till avresa. MEN så tänker jag på att viska fira jul innan. Och det är ju med trevligt... Spec som nästan alla julklappar nu är köpta!
  • MissKaos
    stockrosen skrev 2010-12-06 16:27:50 följande:
    MissKaos:
    men det låter också spännande, sydamerika menar jag.
    har också vart i Asien 4 ggr och känner  mig ganska mätt.
    Det enda som lockar är Perhentian Island i malaysia men det sägs vara så himla lugnt.

När du säger Sydamerika tänker du då på Brasilien?
    Eller har du andra bra tips?

Förlåt att detta är OT. MissKaos, du får gärna skriva i min gästbok istället.
    Perhentine får du inte missa! Det är det häftigaste jag varit med om när det kommer till snorkling!
    Svararhär och hoppas alla Thai resenärer är Openminded för resten av världen med Brasilien är bra, mkt bra. Men Venezuela är med bra. Kolla in Isla Margarita (tillhör karibien men är bra mkt billigare än ABC-öarna) kombinerat med en tur till chichirivitcho (felstavat men det utalas typ så..) och dom små paradisörna som ligger där. Vi reste även ut i deltat (orinocco) och där fick man se rosa floddelfiner, fiska piraya, kolla in vilda papegojor, krokodiler. Vi såg även Indianer som åkte runt i urholkade trädstammar och fiskade. OCH en kille som skulle ut och jaga -med pilbåge.. Och det var itne för turisternas skull. Sen finns världens högsta vatten fall Angel falls som man flyger till i ett minilitet flygplan. En riktigt fräck flight över taffelbergen och sedan lågsniffar man över fallet. Vi gick sedan en tur där man kan gå bakom ett vattenfall som är enormt!  Jag tipsar återigen om resebyrån framtisresor.se som är rikigt bra, relativt billiga samt kan sydamerika.  Smidigt att göra 3/4-dagars utflykter och tex ha en "charter vecka" på ett vilosamt ställe..
  • MissKaos
    lillsussan skrev 2010-12-07 10:22:34 följande:
    Ni som är/varit på Lanta nyligen - hur gjorde ni slutligen med barnmat/burkmat?

Finns det barnmat för barn 6+ månader eller skall man ta med hemifrån? 

Har för mig att jag läst i tråden att barnmaten inte är så bra i mataffärerna på Lanta, stämmer det? Mina föräldrar skrämde upp mig med att när jag var liten och de hade med burkmat på resan så hade hälften av flaskorna gått sönder under resan...

Ni som har kommit tillbaka från er resa - var det något ni saknade i packlistan eller som man kan hoppa över att ta med? Har läst lite i sidotråden för packning.
    Jag fick tipset av en tvillingmamma i min mammagrp: Packa en matburk genom att rulla in den i en blöjja så får du färdiga "kit" att ta med dig. Packas under vagnen om du har en som det går fälla sedan. Dom hade inte vägt hennes vagn.. Och med två (när dom reste, små) barn bör det ha blivit en del mat. Nestlé har ju burkar i plast dom borde om inte annat väga mindre.

Äter ditt barn ngt annat än burkmat? Dom thailändska kidsen verkar ju äta något -så något måste väl finnas?.. Jag funderar tex på kokt ris + grösnaker och någon mosad proteinkälla? Vi kommer bo så vi har kokplatta/micro och då går det ju koka lite själv om man vill.  Kanske värt att kolla upp?

Frågar IGEN (tjötar..) INGEn som ska/har varit på Khao Lak? JAg är ju jättenyfiken på hur det är där..
  • MissKaos
    winters skrev 2010-12-08 16:00:09 följande:
    Vem var det som ville veta om Khao Lak? Vi är där nu, så det är bara att fråga på! :)

Nu är vi tillbaka efter några dagar på härliga Similan, jisses vad fint det var, rekommenderar alla att åka dit någon gång, väl värt resan, rena rama paradiset! Min högsta önskan var att få se en sköldpadda, och jag fick inte bara se några, simmade även med en, helt fantastiskt! Såg även delfiner och koraller och fiskar i massor. Vilken resa!

I dag har det varit ganska soligt och vaaarmt! I morgon tänkte vi ta en trip till White Sand Beach och se hur det är där.

Angående matpriser brukar vi äta för 400-1300 per måltid, men högsta noteringen var 2000 och billigaste 300, så det går verkligen att få i alla prisklasser! :) Vi tycker Khao Lak är billigare än Ao nang.
    Jag!
    Hur har ni det? Var bor ni? Vi ska bo på White sandy beach.. HBerätt allt Finns det trevlig shopping i byn? Restauranger på White sandy? *längtar*
  • MissKaos
    Jensa1973 skrev 2010-12-13 21:00:20 följande:
    DR var 1700 / natt om vi bokade 11 nätter.. ;)
    Alltså 300 billigare, det var en mini suite..

NU ska vi bara bo i 6 nätter och har inte frågat om nåt nytt pris.

Lutar verkligen åt kaw kwang

Malaysia
    Vi åker till östkusten Perenthian ISland och de har stängt fram till feb/mars och har för mig att jag läst att de har mera högsäsong på våran svenska sommar...
    Högsäsongen  på Perhentian är sv sommar. Vi var där då Jag är lite avis på er som ska dit!
  • MissKaos
    Lycka 1 skrev 2010-12-13 21:38:23 följande:
    Jag är sån som vill ha allt bokat och klart! Vill inte åka runt och leta någonstans att bo.
    Helst vill jag ha allt betalt innan vi åker också
    På Dr lanta har vi betalat för en vecka och den andra veckan ska vi betala där. Blev ca 2350:- för en vecka.

Men sen har vi en vecka kvar som jag inte bokat något än. Vi kommer inte vara kvar på Lanta den tredje veckan men vart ska vi ta vägen då?
    Vi vill ha lite mer liv och rörelse än vad som finns på Lanta men vi vill inte till något ställe med MASSOR av liv och rörelse heller.
    Samui? Där finns ju liv men även lite lugnare ställen. En annan strand nere på Pukket? Varifrån åker ni hem?
  • MissKaos
    Lycka 1 skrev 2010-12-13 21:47:28 följande:
    Vi åker hem från krabi flygplats.
    Har kollat på krabi och ao nang men har inte fastnat för något riktigt än.

Hittade en strand på phuket idag men nu kommer jag inte ihåg vad den hette. Måste leta på det igen tror jag.
    Jag gillade inte ao nang så mkt pga att man "måste" åka ut med båt hela tiden. Men Phuket är ju stort! Där finns säkerligen ngt kul att välja på.
  • MissKaos
    winters skrev 2010-12-16 11:34:45 följande:
    Nu är vi hemkomna efter en härlig månad i Thailand! Längtar tillbax! :)

Fråga på bara om ni vill veta något om Ao nang, Khao Lak eller Similan, vi hade det bra överallt!

Tessa, tror att ni skulle kunna tycka om Khao Lak, man kunde välja strand eller huvudväg för restauranger och inga solstolar (förutom hotellens nära hotellen) eller bananbåtar, superskönt!

Hela familjen ställde rätt tiden redan första natten, härligt att slippa det på vägen hem iaf. Dit tog det ca 3 dagar innan vi var rätt.

Nu är det bara att vänja sig vid kylan! :)
    Var ni vid white sandy beach? Hur såg det ut där isf?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)