Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2010-10-08 11:22:21 följande:
    en liten uppdatering ifall någon är intresserad;

cykloF fungerar super! tog när jag steg upp, efter 1.5 timme blödde jag ytterst lite istället för störtflod. Tog en nu också, eg ska man ta 2 st 3 gånger per dag men tänkte testa med en mindre dos och se om det räcker.
    värken är också obefintlig, jämför med normalt. en ipren imorse vid 06, och jag känner inte alls av det.

brukar i vanliga fall ligga halvt däckad dag två.

funkar nog fint i thailand alltså :)
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • MissKaos
    Millans hustru skrev 2010-10-09 09:53:36 följande:
    en fråga om detta med ättika eller vnäger. om jag ska ta med det, för att ha en liten sprayflaska i beachväskan, hur ofta bör man byta ut innehållet i flaskan, för den blir ju jättevarm? funkar den ändå eller ska man åtminstone ha ny med varje dag? och kan jag få problem med tullen om det ligger en mysisk flaska i min resväska? (svenska tullen kan jag ju snacka med men i thailand?
    För manetern krävs det mer än så: det ksa ju dränkas in och sedan skrapas av med kreditkort. Gissar att du kan köpa det på snabbköpet där?
  • MissKaos

Smilla -strunta i BVC. Ibland vet man itne hur dom tänker. Ditt barn kanske har lärt sig krypa`tex? Då kan det ju bli sådär. Min sjönk flera viktkurvor vid ett tillfälle och Dr såg INGET allvarligt i det (och jag ammar ännu, han är 20 månader nu)

Mileasmamma- Det kanske inte är för barnetsskull man åker. JAg tänker att mitt barn nog kommer ha det bra på semestern men vi åker ju för att ladda VÅRA batterier (kanske gör vi det för hans skull?) Måste allt man gör vara för barnens skull? så länge de har det bra är det där bara skitsnack enl mig. (om man nu inte drar med en nyfödd då kan man ju börja fundera..)

• MissKaos
    mattispadd skrev 2010-10-13 17:51:44 följande:
    jag vet inte om jag har frågat tidigare...men vi har bokat genom AOB travel och flyger med thai.....hur gör jag om jag vill förboka platser??
    Tror inte det går med Thai,. vi har iaf inte kunnat det.. Kolla deras hemsida?
    Thegran skrev 2010-10-13 18:44:51 följande:
    håller med om att de är toppen!
    Använder det till dottern här hemma, både i badhuset och på stranden!

har haft dolphine swimwear, som har "dragband" i ben och midja (sitter toppen eftersom man kan reglera storleken själv) och nu har vi imse vimse, som också funkar fint.
    Dom kanske man ska ha med, men jag vill ha soldress på sonen.. Dels mot solen, man bränner sig så lätt på stranden dels mot maneter -kläder skyddar bra! Dels så kyler dressen lite om den är blöt..
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-10-13 19:29:51 följande:
    det går att boka platser om man reser med barn.
    vi gjorde inte det, eftersom det är speciella platser reserverade om man åker med infant, men mina svärföräldrar som åker med samma flyg har bokat platser.

ja, jag kör också på solskyddskläder. har två uppsättningar, men tänkte varva med badbyxorna ibland, då kan man ha solskyddströja och badshorts ihop ibland.
    Aha, vi hade inte barn då Sen var det ju några år sedan. Andra gången satt vi en trappa upp
    Thegran skrev 2010-10-13 19:29:51 följande:
    det går att boka platser om man reser med barn.
    vi gjorde inte det, eftersom det är speciella platser reserverade om man åker med infant, men mina svärföräldrar som åker med samma flyg har bokat platser.

ja, jag kör också på solskyddskläder. har två uppsättningar, men tänkte varva med badbyxorna ibland, då kan man ha solskyddströja och badshorts ihop ibland.
    Ja, jag har tänkt löpa en uppsättning till + att vi har badshorts sedan i sommras. Tänkte nog satsa på badblöjjori poolen. Jag brukar ha med 2-liters påsar till stranden (och tvättlappar..). MIn grabb vill gärnagå upp på stranden och bajsa så det är ju lika enkelt att ta upp som hundskit! Han gillar bästa tt bajsa med rumpan bar så får han vara naken ett tag så, ja..
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-10-19 20:03:09 följande:
    okey, 13 dagar kvar till avfärd!

Vad tror ni om det här;

*vagn+myggnät
    *flytväst
    *hjälm
    *vattenkokare
    *solskyddskrämer
    *solskyddskläder
    *cherekringar
    *alvedonsuppar
    *örontermometer
    *nezeril nässpray (till flyget)
    *sårrengöring (har hemma så den får åka med)
    *plåster (slänger med det också så man har)
    *medel som lindrar klåda vid insektsbet o lätt solsveda
    *nappflaskor
    *nappar 10 st
    *flaskborste
    *välling
    *lite blöjor
    *kläder + solhattar
    *blöjbadbyxor
    *sele att ha i bkk
    *reflex

det är vad vi tänkt till dottern...kan ha glömt något men tror jag fick med det mesta :) något jag bör lägga till eller ta bort?
    Har med oss en del grejer till flyget också, men de ingår inte i packlistan :)

(hjälp, det blir ju massa packning! som tur är det inte allt så mycket plats...
    Dom säljer säkert nappar där.. KAn man itne köpa det på plats? 10låter som om det kommer ta plats..  Jaghade kompletterat med Ipren om hon är stor nog. Det är "mer" effekt på dem och får hon hög feber är det bästa att ge varanna ipren/alvedon. Vätskeers är nog bra att ha med. En matningssked att ha i väskan är alltid bra (har jag här hemma om matbehöov uppstår oväntat/på fel plats. Ofta finns ju 7-eleven el dyl)  Handtvättmedel?
    Extra solskyddskärm till vagnen?
  • MissKaos
    Solen73 skrev 2010-10-28 12:20:52 följande:
    Kom på en fråga till när jag läste om Dukoral. Ger man det även till småbarn?? jag är valet och kvalet om man ska dricka det överhuvudtaget.
    Ja, mankan ge det från ett år. (var och vaccinerade sonen i veckan och det var vad vaccinationsssk sa) MEN att få i en 1-åring 1/2 glas äcklig vätska på fastande mage -2 ggr ansåg hon omöjligt! Eller mer eller mindre omöjligt´iaf. Däremot tyckte hon att Thailand är förhållandevis rent osv, att det hade varit skillnad omman skulle till tex Indien.
  • MissKaos
    Smilla75 skrev 2010-10-28 14:47:25 följande:
    Ang det där med stoppande föda så är blåbär tydligen lösande för många barn (och vuxna). Vet man inte hur det förhåller sig kanske bättre köra på nypon. Vitt ris också (bra i Thailand), oxiderat äppleriv (svårt i Thailand (?) )
    Blåbär är stoppande, osötad blåbärssoppa brukar vi ge inom vården -mot diarré.
    Stoppande är även bananer om de inte är jättemogna. Ris, pasta. Mjölkprod kan vara stoppande på små barn.
  • MissKaos
    annaOmeja skrev 2010-10-29 20:46:20 följande:
    Nu haglar inläggen...men vad tror ni, mina svärföräldrar tänkte kommer ner i två veckor till oss och vi har sagt att de ska flyga till Koh Samui och att vi fixar boende till dem när vi vet var vi är. De har tänkt åka i början på feb, tror ni att det kommer att vara svårt att få tag på boende?? Vi kommer förmodligen vara på Koh Phangan.
    ÅHH! Phangan..
    Vi bodde på Panwiman, och vi älskade det stället. Där ska man nog boka iförväg.
  • MissKaos

TessaG: Sedan vi bokade vår resa har även mitt jobb blivit hotat. Jag kommer iaf inte få vara kvar där jag är nu omjag har fattat nedskärningarna rätt. Vi resonerar väl lite som så: Dom pengarna har man j redan sparat till resan och man kan ju inte bara sluta leva. Vi klarar oss ändå. Och vem vet? Det kanske är sista chansen på länge att resa för oss. Man får nytt jobb, men då är man nyoch får anpassa sig med semestrar osv. Och föresten behöver jag ladda upp/ha något att se fram emor för att orka med en jobbig period med mycket osäkerhet nu..

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)