Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2010-08-15 22:09:13 följande:
    Vad jag har hört så är det väldigt hög kvalité. Många elever utvecklas enormt. Lärarna på skolorna är väldigt kompetenta!
    Vi har varit på Sanuk och hälsat på och kommer besöka Lilla svenska skolan i år.
    Kul! Då kan man ju våga sig på det Och ,skulle man vara borta i 8veckor och han halkar efter i något tar man ju igen det. Såklart.
    Skulle vilja resa i samband med ngt lov så man kan resa ut lite därifrån med. Längre alltså.
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-08-16 21:18:14 följande:
    vad tror ni om solglasögon till en två åring? använder man det? tänker att det kan vara bra om man åker båt och det är soligt.
    Frågan är ju bara om hon kommer acceptera att ha dem på sig..

har kollat på kids banz, med gummiband runt huvudet.

vad tror ni? nödvändigt, bra, eller totalt onödigt?
    Köp ett par billiga och testa? Min 1,5 åring vill prova mina brillor hela tiden. Köpt ett par solglasögon till honom idag OCH TAPPAT DOM!! Tänkte han kunde övat med dem här hemma innan..
  • MissKaos
    Tullemi skrev 2010-08-17 07:54:31 följande:
    Det finns väl visserligen många magbaciller man kan råka ut för. Det som Dukoral skyddar mot är kanske inte den där "vanliga" turistdiarrén? Äh, jag känner mig lite okunnig om Dukoral faktiskt, man får så olik information vem man än pratar med....
    Ja, den skyddar mot turistdiiarré.
    Jag gissar (en kvalificerad gissning) att det inte är EN bakterie som ger turistdiarré utan att det finns flera. Ducoral är ju en dricka så du slipper sprutan.
    Sen tror jag på att utsätta sig även hemma så blir man härdad.
  • MissKaos
    Karisma skrev 2010-08-20 08:37:13 följande:
    Någon som har varit i Huahin?

Finns många fina hus att hyra där till bra peng men är såååå osäker på området. Tycker det känns som att det nästan bara är dessa uppbygda hus som svenskar äger och hyr ut och sen måste man ha bil för att kunna vara utanför just det området man bor i. Vill kunna gå till stranden och till "centrum" där det finns lite shopping och flertal restauranger. Inte bo i 5v i ett enkomt uppbyggt bostadsområde utan att ngt händer utanför. Åker ju inte bara för solen.Glad

Vad kostar det förrestten att fixa visum per person?

/K
    Man behöver inte visum om man inte ska på longstay, mkinns inte antalet dagar?
    Jag gillade HuaHin, min sambo gillade det inte. Fast det är ingen "drömstrand" sådär men rätt mysigt med en supermysig foodcourt. Vi åkte tåg dit från BKK och därifrån vidare till Koh Tao och sedan Samui. VIll minnas att det fanns en del utflykter och en strand man kunde promenera till från turist-bostads-gyttret.
    Skulle kunna tänka mig att bo där om jag skulle vara riktigt länge iThailand. Skulle nog inte vara där på en 5veckors sem däremot. Konstigt kankse, men är man där flera månader kan manju ha en bas och sedan resa runt lite. Det blir skillnad på en 5veckors sem. Träffade en gubbe som bodde där när vi var där (engelsman) och han hyrde en bungalow med städning för 3500kr/mån. Fast det var nog 5 år sedan tror jag.
  • MissKaos
    Tullemi skrev 2010-08-20 19:40:34 följande:
    Visum behövs om man tänker stanna mer än 30 dagar.
    Just det ja, det är så kort tid.
    Min hjärna hade för sig att det var längre tid än så.. *blond*
  • MissKaos
    Karisma skrev 2010-08-21 13:08:17 följande:
    Men det lät ju som en välspenderad peng. =)

¤¤Ger man dricks eller så i Thailnad?

/K
    Vi har gjort det ibland.

Tänk bar apå att dom använder starka tvättmedel som kan göra blek-fläckar på kläderna. Så har man med sig "finkläder" kanske man ska spara tvätten av dom.Gäller i hela Asien, har tyvärr råkat ut för det en enstaka gång. Ananrs brukar det tom ingå strykning om man vill.. HElt undebart!
  • MissKaos
    MissCh skrev 2010-08-22 11:03:14 följande:
    Vi har fått förstörda kläder,  te x strykning på tryck på barnens kläder som smetat, en del har inte blivit rena eller blir sjaskiga i färgen. Bra om man inte är alltför rädd om dem :)
    Jag täntke vi skulle fråga dem som varit där ett tag var de är nöjda när vi kommer.
    Smart!
    Jag gillar att tvätta upp typ Thaiköpta T-shirts mm. Och  kläder man har med som man ahr haft till stranden som saronger mm, mina har blivit lite solblekta såd et gör inte så mkt om dom blir fulare -bara dom är rena nog att ha på sig..
  • MissKaos
    Lycka 1 skrev 2010-08-22 19:55:47 följande:
    Någon som kan tipsa om något bra hotell i Ao nang?
    Vi ska bo två veckor på kho lanta och vill sen åka till ao nang och bo där en vecka.

Vi vill bo på ett hotell av medelklass. Bo bra men inte så dyrt
    En bra pool för barn vill vi också ha.
    Oj, vi var där innan vågen "vårt" hotell SÅG jag på Tv, eller ja -det försvann i tv:n. MInns inte vad det hette men det borde j finnas en hel del nyare hotell där?
  • MissKaos
    winters skrev 2010-08-22 20:20:51 följande:
    Vi har bokat en charter en månad med fritidsresor, så jag vet inte riktigt vad de tar per natt. Betalar strax över 30 000 för två vuxna och en ettåring med non-stopflyg båda vägarna. Först bor vi två veckor där och sedan två veckor på Khao Lak Exotic Seaview.

Kan tänka mig att de kanske tar 4000 per natt, men det kanske är prutbart, och ett annat pris om man stannar en vecka. Får hoppas att ni kan få ett bra pris, det verkar vara ett toppenhotell, läget kan man inte klaga på iaf och poolområdet ser ut att passa oss! Glad

När ska ni åka?
    Bra pris! När åker ni?
    Kan du länka hotellen?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)