• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • loppis7

Vi betalar 30230 kr med Thai 12/12-9/12 till Koh Lanta för 4 personer så det känns helt ok.
    Var ska ni bo på Koh Lanta 

• ojva
    Zirup skrev 2013-11-08 17:50:35 följande:
    Finnair. Så stolarna är redan betalade. Vad vi har att välja på nu är att köpa inrikesbiljetterna  här hemifrån eller att köpa dem på plats i Bangkok.
    Vi har gjort samma grej, dvs bokat till Bangkok med Turkish för att sedan, eventuellt, flyga direkt ner till Koh Samui i februari. Blev mycket billigare att boka så samt att vi kan fundera ett tag på om vi vill åka någon annanstans än till Samui. 
    Tar gärna att böka lite med utlämning av väskor och ny incheckning för att tjäna runt 3000kr.
    Två vuxna och två barn( 4 och 7) gick på 16 500kr med Turkish, mellanlandning i Istanbul. 
    Personligen hade jag köpt(kommer att köpa) biljetterna hemifrån.

• Zirup

hag7: första dagarna bor vi på Kaw Kwang resort på Klong Dao Beach, vi flyttar sen till Golden Bay. Där hade vi tänkt att ha barnen på Sanuk barnklubb några dagar för att kunna göra lite vuxensaker (snorkling och sånt kanske, det är ändå vår kombinerade bröllopsresa). Hade dock underskattat hur snabbt dom platserna går för när vi kontaktade dem i september var de slut. Så har någon tips eller rekommendation på hur man kan få barnvakt några timmar tar vi tacksamt emot dem. Sen åker vi några kilometer söderut och bor på Lantawadee på Long Beach innan vi åker båt till Koh Lipe och bor mitt på ön några dagar, Ricci House Resort.  Härifrån tar vi oss med färja till Hat Yao Pier och så vidare till Trang där vi flyger till Bangkok. De sista tre dagarna bor vi på the Berkley och sen far vi hem till kalla Sverige igen via Helsingfors. Är borta 13 januari till 12 februari.

ojva: det var ett bra pris. Ja, så tänker jag också. Men jag är lite orolig för att det kan bli förseningar eller att vi har räknat med för små mariginaler till nästa flyg, därför har jag funderat över om man kanske ska ta det lite mañana och boka väl på plats. Köper dock argumentet att det är skönt att ha allting avklarat.

• Acefi

Zirup: såg att du hade en fråga men den kan jag tyvärr inte svara på. Vi har alltid bokat hela resan på en gång, men kolla med finnair om de kan hjälpa dig ifall ni vill boka om/lägga till en resa.

Våra barn gick på sanuks barnklubb 2011 och det var toppen. Det började 8.30 vill jag minnas och så hämtade man barnen vid lunch, då fick vår minsta lite lugn på förmiddagssovet och de stora fick lite av de rutiner de är vana vid hemifrån. Ang barnpassning så vet jag ingen som testat det, men jag tror att jag sett lappar inne på Lanta Mart i Saladan.

• NorpanMaj2012

Hej! Vilken bra tråd :) Jag ska till Koh Lanta 15/1-14, ska hyra hus där och stanna 14 dgr. Min son är då 20 månader, har aldrig rest med barn förut och har massor av funderingar! Tänkte om nån har tips, råd...för det första så undrar jag över bilstol (säkert uttjatat ämne, men men)...ska man släpa mig sig det? Transfern vi bokat från Krabi till Lanta skrev att dom skulle försöka ordna 2 bilstolar (vi åker med en annan familj och deras barn), men att dom inte kunde garantera. Känns ju sådär...men samtidigt mycket att släpa på! Ska man kanske köpa ett begagnat babyskydd och hoppas att han får plats i det och sen lämna det när vi åker hem?

Sen är jag lite nervös över själva flygresan...har det gått bra för er som åkt med så små? Vi åker ca 13.30 från Sverige, har tänkt att köpa små "presenter" som han kan öppna ppå planet samt ta med ipad så han kan kolla på film. Hur har det funkat med sömn på planet, vi har extra benutrymme och hoppas att han kan sova där...det brukar inte va nåt problem att få honom att sova på främmande platser, han är en trött kille!

Hur han ni gjort med mat på planet? Det ingår ju inte till så små, ska man ta med sig typ köttbullar och makaroner? Puh...många funderingar som sagt, men vill ju ha en skön semester utan strul ;)
    Tacksam för svar!

• Billabong

NorpanMaj: Rekommenderar att ni istället bokar resa inkl bilstolar genom Lanta Diver istället.

• loppis7

Vi har också bokat med Lanta Divers o det har funkat perfekt.

• Zirup
    Acefi skrev 2013-11-10 22:24:39 följande:
    Zirup: såg att du hade en fråga men den kan jag tyvärr inte svara på. Vi har alltid bokat hela resan på en gång, men kolla med finnair om de kan hjälpa dig ifall ni vill boka om/lägga till en resa.

Våra barn gick på sanuks barnklubb 2011 och det var toppen. Det började 8.30 vill jag minnas och så hämtade man barnen vid lunch, då fick vår minsta lite lugn på förmiddagssovet och de stora fick lite av de rutiner de är vana vid hemifrån. Ang barnpassning så vet jag ingen som testat det, men jag tror att jag sett lappar inne på Lanta Mart i Saladan.

Tack. Kanske vi kan lösa det på plats och annars får det vara.

• Älgen

Hej, 

läst lite i bakgrunden här men har nu en fråga. Någon som bott på KC Grande Resort & Spa på Koh Chang? Var det bra? 

• loppis7

Tänka va tiden går fort , nu är det bara 4 veckor kvar sen åker vi till underbara Thailand.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)