• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • mor 3barn
    elinaehn skrev 2013-09-16 13:14:45 följande:
    Tack!! När kommer ni hem?

Flyger i morgon kväll
  • Zirup
    K Json skrev 2013-09-15 16:16:05 följande:
    Vi skall till muuk och lipe, flyger inrikes från Bangkok till trang. Däremot kommer vi få byta flygplats i Bangkok, det skall ta ca40min med taxi. Nu har vi inte flugit ännu men vi hoppas att det skall funka bra. Vi skall vara borta 3 v jan/feb -14! Hat yai är väl fortfarande lite oroligt, kolla om UD avråder eller inte, men pga oroligheterna valde vi att flyga till trang!
    Tack för synpunkterna! Du har ju helt rätt om Hat Yai, läste på UD nu att det ligger lite i gränslandet till oroligheterna och då känns Trang som ett bättre alternativ. Har jag förstått dig rätt om man hamnar i Don Mueang, Bangkok? Även vårt flyg hem går från den internationella flygplatsen så det är ju bra att räkna med omlokaliseringen.
  • K Json

Ja flyget går från Don mueang. Det finns några olika flygbolag som flyger till trang. Vi har bokat en flight 15.00 från Trang. Då åker vi med Tigerline´s färja ca 09.00 från Koh Lipe till Hat Yao Pier med ankomst ca 11.00. Det tar ca 1 tim med taxi/minibuss till Trang Airport från piren. Kan kolla imorgon med vilket flygbolag om du vill?!

• är du min

Hur har ni gjort med bilstol till barnen i taxin? Vi ska till Phuket i januari och jag skulle ju helst ha en taxi med bilstolar. Finns det att få tag på?

• En bebis i magen

Hej!

Vi spenderade 4 veckor i Thailand i november 2012. Våra barn var då strax över 5 och 3,5. Vi körde två veckor på Sunwing Resort Kamala Beach, sedan åkte vi till Koh Lanta där vi bodde på Laguna Beach Club. Vi hade en fantastisk vistelse och allt funkade toppen med barnen.

Vi bokade taxi för transfer via en svenska hemsida där man skulle få bilstol med. Vår son, 3,5, fick ett babyskydd... det funkade sådär...

Det enda jag ångrar är att vi inte gjorde fler utflykter på Phuket, men å andra sidan var det så härligt att bara sola, bada, äta och sova. Vi fick alla chansen att komma ner i varv och barnen fick vänja sig vid värmen och poolen.

På Koh Lanta gjorde vi en utflykt till Ko Rok, rekommenderas om barnen kan snorkla. Vår femåring lärde sig i vår lilla jacuzzi på Laguna Beach Club. När vi sedan köpte ett eget set till henne så snorklade hon från båt, det var underbart att dela med henne, hon var fast. Kan inte simma, men snorkar jättefint:) Även sonen lärde sig snorkla och testade lite i havet, tyvärr var det dålig snorkling på Phi Phi Island där han testade.

Det enda som var jobbigt var att våra barn äter dåligt och har svårt att sitta still på restauranger. Men det är ju samma som hemma...

Det går inte en dag utan att jag tänker på vår underbara resa och jag hoppas att vi kanske kan komma iväg nästa höst igen. Då med en ettåring och en tjej som då ska gå i svenska skolan.

/en som knappt tror att hon vågade ge sig ut på ett sånt äventyr. Och med barn?!         

• DecemberBebis

vi står i valet och kvalet om vi ska åka till vintern eller ej , har hittat billiga flygstolar..
    men så är nästa stora fråga , var ska vi åka ??!!
     vi älskar koh lanta , men hade velat prova något annat och har pratat om både koh chang och koh Samui , kanske några nätter på koh samet...

vad säger ni , koh chang eller Samui ? eller åka till trygga underbara koh lanta ?     

Var dig själv , alla andra är upptagna !
  • cillae
    DecemberBebis skrev 2013-09-19 11:31:01 följande:
    vi står i valet och kvalet om vi ska åka till vintern eller ej , har hittat billiga flygstolar..
    men så är nästa stora fråga , var ska vi åka ??!!
     vi älskar koh lanta , men hade velat prova något annat och har pratat om både koh chang och koh Samui , kanske några nätter på koh samet...

vad säger ni , koh chang eller Samui ? eller åka till trygga underbara koh lanta ?     

Jag skulle, och har valt underbara Koh Lanta :)
  • sulan

Hej! Är det fortfarande så att barn under tolv inte behöver betala overstay? Vill gärna åka ensam på mina visaruns, och har gamla uppgifter på att man inte behöver förlänga barns visum. Hur är det nu? Min son skulle ju få flera månaders overstay, är det riskfritt fortfarande? Mvh

• Smilla75
    sulan skrev 2013-09-23 20:47:22 följande:
    Hej! Är det fortfarande så att barn under tolv inte behöver betala overstay? Vill gärna åka ensam på mina visaruns, och har gamla uppgifter på att man inte behöver förlänga barns visum. Hur är det nu? Min son skulle ju få flera månaders overstay, är det riskfritt fortfarande? Mvh
    Står inget specifik om barn på ambassadens hemsida men här tycks vara 7-års gräns för när man slipper avgiften:

http://www.thaivisa.com/visa-overstay-thailand.html
  • Sirling

Hejsan, jag åker med min familj för första gången till Thailand, Kamala beach två veckor i november. Det ska bli härligt med lite sol och bad, som jag redan saknar trots att jag landade på Arlanda från Turkiet i torsdags.

Vi ska bo på Sunwing och för första gången resa med barnklubb och sådant. Vår 3.5-åring är annars rätt resvan med 19 besökta länder. Några resor hittar ni på http://resefamilj.blogspot.se/

Jag tar jättegärna emot utflyktstips och annat om Phuketområdet! 

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)