• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Mawe123
    Smilla75 skrev 2013-08-27 22:36:12 följande:

Tack! Vi ska ju dit! Ingen lappsjuka, vill ha lugn.

Vi har bokat Norwegian, 16500 kr för 5 fullbetalande ToR! Då spelar inget annat någon roll känns det som. Men trångt är det inte, mycket bättre än charter i alla fall vad gäller benutrymme osv i de helt nya planen. Det är ju bara 10-11 timmar dessutom. Vi tyckte ju inte det var så charmig service på t.ex Finnair heller.... 
    när åker ni?

Jag är såå sugen på Lanta i vinter, men maken vill hålla på vartannat år..

V brukar flyga charter och hyra hus - så det brukar bli 3-4 dyra veckor för oss :)

Skulle gärna hitta billigare - men då med få byten.  
    William 000213, Lowe 070712
  • Smilla75
    Mawe123 skrev 2013-08-30 19:51:03 följande:
    när åker ni?

Jag är såå sugen på Lanta i vinter, men maken vill hålla på vartannat år..

V brukar flyga charter och hyra hus - så det brukar bli 3-4 dyra veckor för oss :)

Skulle gärna hitta billigare - men då med få byten.  
    Vi åker 26 oktober, knappt tre veckor. dottern har börjat skolan så vi måste få in höstlovet.

Vi hyr också alltid hus men denna gång har vi unnat oss ett riktigt lyxhus på stranden med både egen pool och en gemensam för villorna. Bättre lägga pengarna där, flyget går ju fort - särskilt för oss som inte flugit direktflyg på länge. 
  • Josefine 039
    Linnéa S skrev 2013-08-18 22:29:45 följande:
    Nu har vi bokat alla hotell för vår semester, allt är ombokningsbart så om någon vill avskräcka oss från något ställe så gör gärna det. Vi är 2 vuxna en 6 åring och en 3 åring.

3 nätter Bangkok, Bellaire princess
    7nätter, Koh lanta, Cocolanta
    7nätter Koh lanta, Lanta Sea house
    5 nätter, Karon, Centara Karon beach 
    6 nätter, Bangtao, Sunving resort Bangtao.

Tacksam för kommentarer från någon som varit på dessa hotell 
    Sunwing Bangtao är paradiset på jorden!
    Var där för 1 ½ år sedan. Mycket nöjd! 
  • Josefine 039

Hej!

Jag och min sambo blir föräldrar för första gången i januari/februari 2014. Första barnet.

Jag är helt "såld" på Thailand då vi varit där några gånger. Och nu känner jag helt plötsligt att jag/vi blir lite "begränsad". 

Ni som har erfarenhet att åka med små barn till Thailand, hur små har barnen varit då?
    Vart åkte ni då i Thailand?
    Fungerade det bra/mindre bra? Vad isåfall?
    Hur länge var ni borta?

Andra erfarenhet som kan vara nyttig för helt oerfarna föräldrar???

Tack på förhand för er hjälp !

• FieFie
    Josefine 039 skrev 2013-09-01 21:25:54 följande:
    Hej!

Jag och min sambo blir föräldrar för första gången i januari/februari 2014. Första barnet.

Jag är helt "såld" på Thailand då vi varit där några gånger. Och nu känner jag helt plötsligt att jag/vi blir lite "begränsad". 

Ni som har erfarenhet att åka med små barn till Thailand, hur små har barnen varit då?
    Vart åkte ni då i Thailand?
    Fungerade det bra/mindre bra? Vad isåfall?
    Hur länge var ni borta?

Andra erfarenhet som kan vara nyttig för helt oerfarna föräldrar???

Tack på förhand för er hjälp !
    Hej!

Vi har varit i Thailand 2 ggr med sonen, han blir 2 nu i oktober.
    Första gången var förra sommaren, då han var 9 månader..
    Vi flög till Bangkok, sen vidare till Koh Samui.. Sen flög vi tillbaks till Bangkok och var där i ett par nätter innan vi åkte hem.
    Gick hur bra som helst.. flygresorna fungerade mkt bra också.

Andra gången var i februari i år, då var sonen 16 månader.. 
    Då flög vi till Phuket, sen bodde vi i Khao Lak ett par dagar, sen hyrde vi bil och bilade till Koh Samui. Sen tillbaks till Phuket där vi flög hem ifrån.

Den resan var då lite jobbigare då sonen hade lärt sig att gå :)
    Man hade inte många lugna stunder, men det är så det är.. haha! 

Båda gångerna var vi borta ca 2 veckor.. 

Första resan hade vi med oss barnmat som sonen åt, men han fick då också smaka lite av våran mat som vi åt..
    Andra resan åt han av oss, vi hade med oss välling som han dricker på kvällarna.  

Vi hade med oss bärsele till sonen och en paraplyvagn.. Solskyddskläder och sånt..

Vi tyckte det funkade jättebra att åka med barn..
    Väntar barn nr2 nu och vill gärna åka igen, dock lär det nog dröja ett tag tills nästa resa.. Men kommer garanterat resa mera.. :)   

• The75

Hej Jag och min familj har varit i Thailand flera gånger men pga att dottern nu går i skolan är det inte längre lika lätt att vara borta mitt i terminen osv så nu är vi lite sugna på att åka på sommaren så nu undrar jag lite om någon av er har erfarenhet av Thailand på sommar tid vi hade tänk åka i juni och vara borta ca 1 mån . Vi tänkte börja i Phuket och sen röra oss lite i det området men pga att vår minstingen bara är 1 år då så blir det inget jätte rund resor utan 1-2 veckor på samma ställe.

• Ancilla
    Smilla75 skrev 2013-08-27 22:36:12 följande:

Tack! Vi ska ju dit! Ingen lappsjuka, vill ha lugn.

Vi har bokat Norwegian, 16500 kr för 5 fullbetalande ToR! Då spelar inget annat någon roll känns det som. Men trångt är det inte, mycket bättre än charter i alla fall vad gäller benutrymme osv i de helt nya planen. Det är ju bara 10-11 timmar dessutom. Vi tyckte ju inte det var så charmig service på t.ex Finnair heller.... 

Wow vilket fantastiskt pris. När hittade ni så billiga priser? Flyger ni från Stockholm?

Ancilla
  • Smilla75
    Ancilla skrev 2013-09-06 18:33:58 följande:

Wow vilket fantastiskt pris. När hittade ni så billiga priser? Flyger ni från Stockholm?

Ancilla

Ja, vi bokade nerresan i november förra året, samma dag de släpptes. 1700 kr enkel.
  • Ulle75

Nu har vi bokat resa till Phuket 2,5 vecka i slutet av oktober. Nu skall vi bara boka hotel funderar på att dra oss upp till khaolak och avsluta på Sunwingresort. Har ni några tips på boede, vi vill ha pool och gära hotel direkt vid stranden.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)