• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Resande
    Martha skrev 2013-06-22 11:27:26 följande:
    Är det nån som varit i Kamala och Sunwing Kamala beach hotel?  Vad tyckte ni? 
    Vi var där i feb/mars förra året. Det är ett fint hotell med bra mat och härliga pooler. Men det är väldigt hög ljudnivå på måltiderna, precis som på alla andra ställen med "skolmatssalskänsla" (lugnt och bra i den restaurang som låg en bit ifrån receptionen). Det var nära till havet och fanns en hel del restauranger runt om man kunde promenenera till så det hann inte bli för enformigt på dryga veckan. Jag hade blivit uttråkad och frustrerad om vi stannat längre tid. Vi köpte lunch eller middag som take out och det var väldigt bra mat hela tiden. Bra service, trevlig personal, bra rum. Vi valde ett babypaket och hade rum på nedre våning med staket runt vilket var perfekt med bebis och treåring. Det var extremt mycket folk under sportlovsveckan men inte ens då blev alla solstolar uppbokade som det var i Turkiet i år där man inte fick boka solstol före 8 men kom man strax efter 7 så fanns inte en ledig stol i sikte... Vi bokade det separat och åkte alltså inte charter hit vilket jag är glad för. Det var inga problem att få taxi med bälte till och från flygplatsen (vi hade med barnstolar till barnen). Det var underhållning de flesta kvällarna och trots att vi bodde nära scenen så var det inget som störde direkt på rummet om man hade dörrarna stängda. de slutade dessutom hyfsat tidigt så barnen kunde lägga sig ostört. 

Det fanns en hel del mygg så vi satt inte ute speciellt mycket på kvällarna. 
  • Martha
    Resande skrev 2013-06-22 13:36:44 följande:
    Vi var där i feb/mars förra året. Det är ett fint hotell med bra mat och härliga pooler. Men det är väldigt hög ljudnivå på måltiderna, precis som på alla andra ställen med "skolmatssalskänsla" (lugnt och bra i den restaurang som låg en bit ifrån receptionen). Det var nära till havet och fanns en hel del restauranger runt om man kunde promenenera till så det hann inte bli för enformigt på dryga veckan. Jag hade blivit uttråkad och frustrerad om vi stannat längre tid. Vi köpte lunch eller middag som take out och det var väldigt bra mat hela tiden. Bra service, trevlig personal, bra rum. Vi valde ett babypaket och hade rum på nedre våning med staket runt vilket var perfekt med bebis och treåring. Det var extremt mycket folk under sportlovsveckan men inte ens då blev alla solstolar uppbokade som det var i Turkiet i år där man inte fick boka solstol före 8 men kom man strax efter 7 så fanns inte en ledig stol i sikte... Vi bokade det separat och åkte alltså inte charter hit vilket jag är glad för. Det var inga problem att få taxi med bälte till och från flygplatsen (vi hade med barnstolar till barnen). Det var underhållning de flesta kvällarna och trots att vi bodde nära scenen så var det inget som störde direkt på rummet om man hade dörrarna stängda. de slutade dessutom hyfsat tidigt så barnen kunde lägga sig ostört. 

Det fanns en hel del mygg så vi satt inte ute speciellt mycket på kvällarna. 
    Så förutom högt ljud när ni åt var det bra? Var ni ut i Kamala nått? Hur var det?
    Havanna 05 & Malva 07
  • Camilla D
    Martha skrev 2013-06-22 11:27:26 följande:
    Är det nån som varit i Kamala och Sunwing Kamala beach hotel?  Vad tyckte ni? 
    Vi var där i mars förra året. Jättefint, fräscht hotell, härlig personal, superbra för barnen, många fina pooler med gott om plats. Jag rekomenderar er att enbart välja frukost. Hotellet har bra mat, men är inte superbilligt. Sen är det sååå mysiga små matställen längst strandpromenaden (till höger från hotellet) som är mycket godare och billiga! Finns en marknad nära hoteller ett par gånger i veckan, där finns suverän mat, små mysiga stånd med skitbillig go mat!!
    Stranden var väl inte sådär super "Thailändsk" kanske, finns 2 rader med solstolar man kan hyra. Tycker det är mysigare när det är lite mindre folk och mer fritt, men för barnen var det kalas. De som jobbade med solstolarna ordnade parasoll så barnen fick gott om plats att leka i skuggan, helt suveränt! Längst bort på stranden är det lugnare och mysigare tyckte jag.
    Men vi hade en supersemester där i 2 v

• Resande

Kamala i sig har ju inte mycket att erbjuda vad gäller shopping eller uteliv. Vi gick till marknaden som hålls en bit från hotellet och där är det mycket god mat samt turistkrimskrams som kläder, flip-flops, solglasögon, väskor etc. Besökte även marknaden precis utanför hotellet som också var ok. Kamala är väldigt lugnt och skönt men stranden var inte mycket att hänga i julgranen (jag föredrar kritvita stränder med turkost vatten) och är man ute efter riktigt fina stränder så skulle jag nog inte välja Phuket alls, men det är ju jag det. Vill man ha ett lugnt och skönt ställe med allting nära så är det ett helt ok ställe, känns dock inte som paradisställe som man kan få på så många andra ställen.

• Martha
    Camilla D skrev 2013-06-22 17:40:16 följande:
    Vi var där i mars förra året. Jättefint, fräscht hotell, härlig personal, superbra för barnen, många fina pooler med gott om plats. Jag rekomenderar er att enbart välja frukost. Hotellet har bra mat, men är inte superbilligt. Sen är det sååå mysiga små matställen längst strandpromenaden (till höger från hotellet) som är mycket godare och billiga! Finns en marknad nära hoteller ett par gånger i veckan, där finns suverän mat, små mysiga stånd med skitbillig go mat!!
    Stranden var väl inte sådär super "Thailändsk" kanske, finns 2 rader med solstolar man kan hyra. Tycker det är mysigare när det är lite mindre folk och mer fritt, men för barnen var det kalas. De som jobbade med solstolarna ordnade parasoll så barnen fick gott om plats att leka i skuggan, helt suveränt! Längst bort på stranden är det lugnare och mysigare tyckte jag.
    Men vi hade en supersemester där i 2 v

Vi funderade på att ta all inklusive den här gången.. har bara haft frukost tidigare när vi åkt..  Men är det onödigt.. Åt ni middag på hotellet nångång? Läste nånstans att det fanns minst 2 el om det var 3 thairätter till middag å sen nått annat.. Men  man vill ju kunna välja det man själv vill äta inte vara begränsad känner jag.. hmm,.
    Havanna 05 & Malva 07
  • Camilla D
    Martha skrev 2013-06-22 22:48:06 följande:
    Vi funderade på att ta all inklusive den här gången.. har bara haft frukost tidigare när vi åkt..  Men är det onödigt.. Åt ni middag på hotellet nångång? Läste nånstans att det fanns minst 2 el om det var 3 thairätter till middag å sen nått annat.. Men  man vill ju kunna välja det man själv vill äta inte vara begränsad känner jag.. hmm,.
    Vi hade typ all inclusive 1 av de 2 veckorna (5 luncher och 5 middagar) det var jättegoa buffér, så inget att klaga på. Men ta MAX en vecka, finns så mycket god mat runt omkring att upptäcka
  • Resande

Martha jag skulle aldrig ta AI för det finns så mycket bra, billig och god mat på 2 min promenad från hotellet. Vi åt flera måltider på hotellet och visst var det dyrare än där ute men fortf väldigt billigt. Man kan köpa pannkakor, majs och annat smått om man bara vill ha något litet och det är ju nästa gratis i vagnar vid stranden.

• Florimell

Håller på att kolla boenden till Thailand, hösten 2014 i ca 8 veckor. Vet att jag är ute i god tid, men vad sjutton ;) har kollat jojolantarental och deras boende amintra. Någon som bott där, eller på long beach?

• TomMon

Hälsningar från ett VARMT och soligt Ao Nang! Kidsen är i sjunde himlen och simträningen går galant! :)

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)