• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Linnéa S

Står inför svårt val nu. 4v 2 vuxna och 2 barn på 6 &3 år

Alternativ 1) Bangkok 3 nätter, därefter taxi till Koh Samet 4 nätter sedan taxi till Koh Chang 2-3v+ öarna runt omkring några nätter och därefter ett par nätter i Bangkok innan hemfärd.

Alternativ 2)  Bangkok 3 nätter, flyg till Krabi, bil till Koh Lanta, Bo på Koh Lanta ett par veckor och sedan kanske Koh Lipe eller andra ställen där omkring.

Vi har varit på Koh Lanta tidigare och vet att vi gillar det men samtidigt självklart kul att se någonting nytt. Hade nästan bestämt oss för alt 1 men sen läste jag att det finns lite Malaria på Koh Chang och jag känner inte för att stoppa i barnen Malariamedicin, eller bli sjuk för den delen.

Har någon varit på både Koh Lanta och Koh Chang och kan ge mig lite råd så skulle jag bli JÄTTEGLAD  

• ShinMama

Vi är i Thailand nu, har hittat både baby cereal (samma sak som svensk gröt i stort sett) och "Ella's kitchen" i flera olika smaker. Tänkte bara tipsa om det ifall det är fler som reser med en så liten som vi (7månader).

Det stämmer även att Thailändare älskar barn, på gott och ont, det får man vara beredd på. Jag tycker personligen det känns lite väl när en för mig okänd servitris står och torkar min 7 månaders om munnen och petar och har sig medan jag försöker äta middag i lugn och ro med min familj ;)

• Grön03

Hej allihop!

Nu behöver jag lite hjälp av er som har varit runt lite i Thailand. Jag håller som bäst på att planera för en resa på två veckor i mars nästa år och kan inte bestämma mig vart vi ska åka!

Alt 1. Vi var i Phuket, Karon och Kata, i november förra året och vi älskade det verkligen! Det var lagom med shopping, plus nära till Phuket stad med mer shopping ;) och dessutom fina stränder. Så ett alternativ är att ta det säkra före det osäkra och ta Phuket igen.

Alt 2. är Khao Lak. Har förstått att det är betydligt lugnare men HUR mycket lugnare? Vi har två barn, som då kommer vara 3 och 5 år.

Vi är ute efter vackra, barnvänliga stränder och så ska det finnas ett bra utbud av restauranger och butiker, så man har att göra på kvällar o så...
    Har tittat på Koh Lanta och så där också, men verkar bökigt med resan dit tyvärr...

Såå, vad rekommenderar ni? Solig

Nån som varit i Khao Lak som kan ge sin bild?

• Ancilla

Hej! Jag har en vän med familj som planerar att åka till KOh Lanta i 4 månader och söker nu ett hus/lägnehet att hyra. Någon som gjort det så länge som kan tipsa om något till vettigt pris?

Ancilla

• cillae
    Grön03 skrev 2013-05-06 12:47:51 följande:
    Hej allihop!

Nu behöver jag lite hjälp av er som har varit runt lite i Thailand. Jag håller som bäst på att planera för en resa på två veckor i mars nästa år och kan inte bestämma mig vart vi ska åka!

Alt 1. Vi var i Phuket, Karon och Kata, i november förra året och vi älskade det verkligen! Det var lagom med shopping, plus nära till Phuket stad med mer shopping ;) och dessutom fina stränder. Så ett alternativ är att ta det säkra före det osäkra och ta Phuket igen.

Alt 2. är Khao Lak. Har förstått att det är betydligt lugnare men HUR mycket lugnare? Vi har två barn, som då kommer vara 3 och 5 år.

Vi är ute efter vackra, barnvänliga stränder och så ska det finnas ett bra utbud av restauranger och butiker, så man har att göra på kvällar o så...
    Har tittat på Koh Lanta och så där också, men verkar bökigt med resan dit tyvärr...

Såå, vad rekommenderar ni? Solig

Nån som varit i Khao Lak som kan ge sin bild?
    Ja jag säger Koh Lanta :) Inte alls bökigt, bara att beställa en minbuss som står och väntar vid flygplatsen och sen eter ca 1 1/2 timme är ni framme, kanske två om det är kö till färjan, no problems :) Vi har varit på Lanta flera ggr, kanske 5-6 ggr, och ni senast två månader i vintras, det är TOPPEN! Vi var till Khao lak och sen Kamala på slutet i två veckor och vi gillade det inte alls. Har även varit på andra ställen, men lugnet och myset på Lanta slår allt.
  • Ancilla
    Linnéa S skrev 2013-04-28 08:05:31 följande:
    Tack för svar! Vi åker 15jan 2014 och blir borta 4 v. Jag tänkte också på Köpenhamn, det hade funkat det med. Stannade ni några nätter i Bangkok eller åkte ni vidare direkt?
    Vi åkte vidare direkt. Hade beställt en minibuss med barnstolar som kom och hämtade oss. Vi var två barnfamiljer med två barn var. Det är en dryg resa att åka hela vägen men skönt när man väl kommer fram. Vi tog två nätter i Bangkok på hemresan då vi shoppade lite.

Ancilla 
  • obelix
    cillae skrev 2013-05-08 18:49:50 följande:
    Ja jag säger Koh Lanta :) Inte alls bökigt, bara att beställa en minbuss som står och väntar vid flygplatsen och sen eter ca 1 1/2 timme är ni framme, kanske två om det är kö till färjan, no problems :) Vi har varit på Lanta flera ggr, kanske 5-6 ggr, och ni senast två månader i vintras, det är TOPPEN! Vi var till Khao lak och sen Kamala på slutet i två veckor och vi gillade det inte alls. Har även varit på andra ställen, men lugnet och myset på Lanta slår allt.

När ni va på koh lanta 2 månader var bodde ni då? Vad fick ni ge i svenska kr? Skulle du valt samma ställe om du skulle åka nästa år igen?
  • Jossanjo

Då här var vår resa till Lanta.
    Vi flög arlanda-bangkok, 1,5h väntetid i Bangkok (precis så man hinner igenom allt) flög sedan vidare till
    Phuket. Blev hämtade med bil i Phuket och åkte direkt till Koh Lanta. Vi landade 9 på morgonen dvs 3 på natten Svensktid i Phuket så vi sov hela resan till Lanta med bilen. Hade en treåring med.

Dock valde vi att åka till ett hotell som låg en kvart från flygplatsen i Phuket innan avresedagen, vi flög 17 från Phuket till Bangkok. Så det var skönt att inte ha suttit i bil timmarna innan utan vi badade vid poolen å slappade under dagen.
    Landade 19 i Bangkok och planet till Sverige gick 01.00.
    Så på nedresan tycker jag inte det är några problem att ta det direkt. Men på hemresan tyckte vi det var skönt att ta bilen från Lanta innan. Finns flera fina ställen och stränder nära flygplatsen. Eller kan man som sagt stanna i Bangkok också. Vi känner personligen inget behov av Bangkok så länge vi har små barn, shopping tycker hon inte är så kul så då badar vi hellre.

• lindaha

Hej i tråden!

Vi har bokat resa till Bangkok i februari nästa år, och vi blir borta i en månad.
    Vi är ett stort ressällskap som inkluderar både barn och äldre, och vi har ingen aning om vart vi ska åka?

Vi har varit i thailand en gång tidigare, koh samui och jag blev inte överförtjust...

Krav är att det ska vara barnvänligt, härliga stränder, restauranger och gärna någon slags underhållning på kvällarna.

Vart ska vi åka någonstans? Jag har vart lite inne på koh lanta, men det verkar som om det inte finns solstolar där, och det är ett måste.

Är det någon som har nått bra tips? 

• MiniPyret
    lindaha skrev 2013-05-13 13:05:03 följande:
    Hej i tråden!

Vi har bokat resa till Bangkok i februari nästa år, och vi blir borta i en månad.
    Vi är ett stort ressällskap som inkluderar både barn och äldre, och vi har ingen aning om vart vi ska åka?

Vi har varit i thailand en gång tidigare, koh samui och jag blev inte överförtjust...

Krav är att det ska vara barnvänligt, härliga stränder, restauranger och gärna någon slags underhållning på kvällarna.

Vart ska vi åka någonstans? Jag har vart lite inne på koh lanta, men det verkar som om det inte finns solstolar där, och det är ett måste.

Är det någon som har nått bra tips? 

Solstolar står tack och lov inte på stränderna!! Då känns det som Mallorca tycker jag personligen...
    Men det finns solstolar på hotellen som står vid strandkanten.

Så en solstol hittar du alltid!

Vi har varit på Koh Lanta 3 år i rad och älskar det! Tyvärr köper Kineserna upp mycket mark och håller på och bygger upp en bro från fastlandet. Även nya "gallerier" byggs.
    Allt ska vara klart om 2 år och då vet jag inte hur Lanta blir tyvärr   Men som det är nu så älskar vi det!

Nästa år ska vi dock prova på andra sidan Thailand då jag känner till varenda ställe på Lanta just nu känns det som!          
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)