• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Martha
    hag7 skrev 2013-07-04 20:47:56 följande:

När vi åker betalar vi ca 50000 kr istället ca 90000 kr då vi bokar själva.

Oj vilken skillnad.. Men hur väljer ni hotell då?  Billigast eller efter det ni vill bo på? 
    Havanna 05 & Malva 07
  • Martha
    Billabong skrev 2013-07-04 20:33:08 följande:

Eftersom ni vet vilket hotell ni vill bo på så är det ju ganska lätt för er att ta reda på det.
    Jämför priserna för hotellet genom de stora bokningssajterna samt kontakta hotellet själva via e-post och se vilket pris ni får som billigast. Tillsammans med flygpriser via flygresor.se samt skyscanner.se får ni fram vad som är billigast för er.
    Är dom siterna bäst å hitta billigast flyg på? 
    Havanna 05 & Malva 07
  • Martha
    hag7 skrev 2013-07-04 19:28:17 följande:
    Det kanske ni kan , vart o vilket hotell vill ni bo på ? Hur gamla är barnen?
    Vi har tittat på Sunwing Kamala Beach och barnen är 6 och 8år. 
    Havanna 05 & Malva 07
  • Billabong
    Martha skrev 2013-07-04 21:40:32 följande:
    Är dom siterna bäst å hitta billigast flyg på? 
    Enligt mig, ja. Men andra föredrar andra bokningssajter.
    Kolla själv runt och se vad du hittar för de datum och närliggande datum ni har tänkt resa, så ser du vad priserna hamnar på.

Vi var iväg i drygt 5 veckor inkl 5 dagar i Singapore och hela resan kostade oss 75 500 SEK, för alla transporter (tåg ToR flygplatsen, flyg till Singapore, flyg Singapore-Krabi, flyg hem från Phuket samt taxi med bilbarnstolar mellan Krabi-Koh Lanta och Koh Lanta-Phuket), boenden, mat, inträden på Zoo, Nattsafari och Universal Studios, all mat under de 5 veckorna och turistshopping - dock ej märkesshoppingen i Singapore .
    Vi är två vuxna och tre förskolebarn i familjen, 3 resp 5 år gamla, så alla tre barnen fick vi betala flyget för.

Skulle vi åkt charter hade det kostat oerhört mycket mer. Sannolikt det dubbla. Om inte ännu mer.   
  • loppis7

Vi har bokat ett hotell(har bott där 2 ggr tidigare )vi som vi vill bo på o som finns även hos charter arangörerna , vi är 2 vuxna o 2 barn 6 o 7 år . Detta hotell kan man bara boka i 2 veckor med charter o det skulle kosta ca 83.000 kr, för oss kostar samma hotell 4 vecor med transfer ca 50000 kr men då har vi bokat rummet direkt från hotellet. Vi bokade vårat flyg redan i mars men man kan boka ganska billigt nu med Emerates.  

• Martha
    Billabong skrev 2013-07-04 22:34:33 följande:
    Enligt mig, ja. Men andra föredrar andra bokningssajter.
    Kolla själv runt och se vad du hittar för de datum och närliggande datum ni har tänkt resa, så ser du vad priserna hamnar på.

Vi var iväg i drygt 5 veckor inkl 5 dagar i Singapore och hela resan kostade oss 75 500 SEK, för alla transporter (tåg ToR flygplatsen, flyg till Singapore, flyg Singapore-Krabi, flyg hem från Phuket samt taxi med bilbarnstolar mellan Krabi-Koh Lanta och Koh Lanta-Phuket), boenden, mat, inträden på Zoo, Nattsafari och Universal Studios, all mat under de 5 veckorna och turistshopping - dock ej märkesshoppingen i Singapore .
    Vi är två vuxna och tre förskolebarn i familjen, 3 resp 5 år gamla, så alla tre barnen fick vi betala flyget för.

Skulle vi åkt charter hade det kostat oerhört mycket mer. Sannolikt det dubbla. Om inte ännu mer.   
    Nu blev jag nyfiken Universal studios? vad är det?  
    Havanna 05 & Malva 07
  • Billabong
    Martha skrev 2013-07-05 11:27:07 följande:
    Nu blev jag nyfiken Universal studios? vad är det?  
    Universal är ju ett av världens största filmbolag och Universal Studios finns på flera håll i världen och är alltså en nöjespark med filmanknytning (och på deras anläggningar i USA sker även filminspelningar).
    Ledsen, men jag orkar inte skriva så beskrivande om det, för det finns massor att hitta på google!
    Direktlänk till Universal Studios i Singapore
    http://www.rwsentosa.com/Homepage/ThingsToDo/UniversalStudiosSingapore          
  • gugeligu

Ok jag har massor med frågor efter att ha pratat med min vän som spenderade 3 veckor i Thailand förra året, mesta delen av tiden i chiang mai. Har någon av er varit där? hur är det där? Finns det någon stad längst kusten som är hyfsat stor men inte så turistig? Hur mycket kostar det med ett ok hotellrum en natt för en familj? Vad kostar det om man hyr ett hus (och vad kan man förvänta sig då) per månad? Hur länge gäller ett visum? Vad kostar det att äta ute (gatstånd vs resturang vs laga själv)?

• K8Y

Hej alla Thai-proffs!
    Vi åker med 2 barn till koh lanta 1 månad i jan/feb 2014 och äldsta är 5 år. Jag fick någon sorts idé om att han kanske kunde gå på någon simskola medan vi är där, och har hittat att svenska skolan driver en. Min fråga är om någon testat den och kan rekommendera den eller berätta om lite erfarenheter?

Vi har kanske inte ambitionen att han ska lära sig simma, men bli mer vattenvan och bekväm med att vara i vatten, mer än den "lek i vattenbrynet" som det mest blir i våra svenska kalla vatten... ;)

• MissCh
    K8Y skrev 2013-08-13 21:37:48 följande:
    Hej alla Thai-proffs!
    Vi åker med 2 barn till koh lanta 1 månad i jan/feb 2014 och äldsta är 5 år. Jag fick någon sorts idé om att han kanske kunde gå på någon simskola medan vi är där, och har hittat att svenska skolan driver en. Min fråga är om någon testat den och kan rekommendera den eller berätta om lite erfarenheter?

Vi har kanske inte ambitionen att han ska lära sig simma, men bli mer vattenvan och bekväm med att vara i vatten, mer än den "lek i vattenbrynet" som det mest blir i våra svenska kalla vatten... ;)
    Hej! Kan tyvärr inte uttala mig om simskolan, men kan berätta att min mellanflicka lärde sig simma förra gången vi var på Lanta, och hon var fyra och ett halvt då med lite hjälp av en välvillig granne.
    Vi ska för övrigt vara på Lanta igen kommande vintersäsong  
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)