• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • MissCh
    femman skrev 2013-01-06 21:11:39 följande:
    Hej!

Ska åka till Thailand för första gången nu i februari med make och två barn, 3 och 7 år gamla. Är dock LIVRÄDD för två saker. Magsjuka och maneter.

Kan jag ge barnen/oss vuxna något förutom Ducoral? Och hur pass vanligt är det med maneter??    
    Menar du vanliga maneter eller sådana där extremt ovanliga livsfarliga maneter typ kubmaneter? Vanliga maneter finns då och då, och man kan undvika att bada efter det regnat och blåst när havet är grumligt. Min dotter brände sig på en manet förrförra thailandsresan, hon skrek och det gjorde ont, fick vinäger från hotellet och hade prickar på armen kvar ett tag sen. Men det är ju ingen katastrof om det händer. Man kan minska risken också genom att ha långa ärmar och ben på badkläder för barn. Den andra sortens manet är så extremt ovanlig att man kan lägga den oron åt sidan helt tycker jag, vi utsätter oss för många större risker hela tiden utan att tänka så. 

Den viktigaste risken att tänka på och göra vad man kan för att minska tänker jag är trafiken. Sen beroende på vart man ska så känns det angeläget att försöka undvika mygg/dengue.

Angående magsjuka så visst kan man få dålig mage nån gång, men jag upplever inte Thailand som ett land där det är extremt stor risk. Förra gången fick jag inget på tre månader. Två av de andra var dåliga varsin gång i några dagar. 
  • Mawe123

Vi har nyss kommit hem 6 personer från 3 v på Lanta, såg en vanlig manet, långt ut, ingen brände sig. Ingen hade minsta magkänning på hela tiden, undvek kranvattnet men inget annat, åt på alla möjliga ställen.

Vi har varit i thailand flera gånger och aldrig blivit sjuka där, och ändå är min mage lite känslig då jag flera gånger blivit lite risig i magen i grekland.

Vi var också mest oroliga för vinterkräksjukan precis lagom till flygresan, men alla höll sig friska :)

William 000213, Lowe 070712
  • Anne69
    Karolina75 skrev 2013-01-06 21:00:14 följande:
    "Lanta paradise resort" menade jag på klong nin, inte lanta beach resort...

Fantastisk strand och det går jättefint med barnen. Men det stället är rätt sunkigt.....vi var där 7 nätter i mars. Och vi bodde ändå i deras nybyggda bungalows längst framme vid poolen och havet. Jag kommer gärna åka till Klong Nin igen men kommer då att bo på Miami, som ligger vägg i vägg. Kolla det - det är obetydligt dyrare men lite fräschare.
  • Karolina75
    Anne69 skrev 2013-01-08 09:28:37 följande:

Fantastisk strand och det går jättefint med barnen. Men det stället är rätt sunkigt.....vi var där 7 nätter i mars. Och vi bodde ändå i deras nybyggda bungalows längst framme vid poolen och havet. Jag kommer gärna åka till Klong Nin igen men kommer då att bo på Miami, som ligger vägg i vägg. Kolla det - det är obetydligt dyrare men lite fräschare.
    Tack - det ska jag definitivt kolla!
  • Martha
    TomMon skrev 2013-01-05 22:32:02 följande:
    Hur reagerar man om ett av barnen inte vill åka med? Hon är fyra. Vi har inte bokat något än och vi åker ju inte utan henne, men det lägger ju lite sordin på den goda stämningen om man säger! :) Hur hade ni gjort?

Min lilla dotter ville inte heller åka.. Eller först ville hon men sen på sommaren innan när vi badade ute i en sjö kom hon under vattnet och det tog hon väldigt illa vid sej.. Så då ville hon inte åka.. Men till slut fick vi henne att kompromissa att man faktiskt kunde åka till thailand utan att bada och att hon fick välja själv om hon ville göra det. Var helt  på hennes villkor.
     När vi väl var i Thailand badade hon som aldrig förr. Hon var nästan till och med modigare än syrran som inte haft några problem alls med vatten.  
    Havanna 05 & Malva 07
  • TomMon

Martha: vad härligt att höra! Vi är också noga med att det får vara bad på hennes villkor, vi säger tex att det går lika bra att leka med spann och spade eller att sitta och pyssla. Vi får se hur det går! Nu säger hon iaf att hon vill med, men vatten är fortfarande inte poppis..

• MaMaS

Då var man hemma igen efter 7 veckor i Thailand =( Lyckos er som har allt framför er ;)

Är det någon som undrar något, tips osv får ni hojta till! 

• Linnéa S

Vi åker till Krabi på måndag, jag är så nervös att någon i familjen ska bli sjuk så att resan måste ställas in. Både influensa och kräksjukan härjar omkring oss och imorgon ska jag examensfest så vi kan inte isolera oss helt tills vi åker...

Jag har inte bestämt om jag ska ha med en vagn eller inte, minsta barnet är 2,5 år och hon brukar inte åka vagn så mycket här hemma. Har svårt att tro att hon skulle somna i vagnen om vi är ute någonstans också. Samtidigt blir det ju inga långpromenader precis om alla ska gå.... vad tycker ni? 

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)