femman skrev 2013-01-06 21:11:39 följande:
Hej!
Ska åka till Thailand för första gången nu i februari med make och två barn, 3 och 7 år gamla. Är dock LIVRÄDD för två saker. Magsjuka och maneter.
Kan jag ge barnen/oss vuxna något förutom Ducoral? Och hur pass vanligt är det med maneter??
Menar du vanliga maneter eller sådana där extremt ovanliga livsfarliga maneter typ kubmaneter? Vanliga maneter finns då och då, och man kan undvika att bada efter det regnat och blåst när havet är grumligt. Min dotter brände sig på en manet förrförra thailandsresan, hon skrek och det gjorde ont, fick vinäger från hotellet och hade prickar på armen kvar ett tag sen. Men det är ju ingen katastrof om det händer. Man kan minska risken också genom att ha långa ärmar och ben på badkläder för barn. Den andra sortens manet är så extremt ovanlig att man kan lägga den oron åt sidan helt tycker jag, vi utsätter oss för många större risker hela tiden utan att tänka så.
Den viktigaste risken att tänka på och göra vad man kan för att minska tänker jag är trafiken. Sen beroende på vart man ska så känns det angeläget att försöka undvika mygg/dengue.
Angående magsjuka så visst kan man få dålig mage nån gång, men jag upplever inte Thailand som ett land där det är extremt stor risk. Förra gången fick jag inget på tre månader. Två av de andra var dåliga varsin gång i några dagar.