Karolina75 skrev 2013-01-06 20:40:27 följande:
Tack för tips! Det stod dock specifikt att det var terassen som var "conecting". Kanske kan babywatchen hjälpa om vi lyckas ställa in den bättre än vi gjorde när lillan var bebis
Då skrapade det i den med jämna mellanrum så vi vaknade hela tiden utan att vår dotter var vaken... Har också börjat titta på andra ställen på koh lanta att bo på som kombination till klong dao. Ett förslag är klong nin och "lanta beach resort". Har bott på klong nin för ett antal år sedan utan barn och älskade atmosfären, men är väldigt osäker på barnvänligheten... Minns att det fanns en del sten på stranden och att det var höga vågor... Någon som har erfarenhet av att åka med barn dit? Förslag på boende? Tar även gärna emot förslag på barnvänliga justa boenden på long beach! Känns som att det är just boende vi har hakat upp oss på. Vill bo frächt, inte för trångt, inte för dyrt och på något mer exotiskt ställe än klong dao (som vi valt pga toppenboende tillsammans med barnvänligheten). Helst skulle vi vilja till någon närliggande ö, men hittar inte det perfekta boendet!
Det är inte möjligt för er att ni föräldrar bor i varsitt rum med varsitt barn? Inte så romantiskt men kanske en lösning?
femman skrev 2013-01-06 21:11:39 följande:
Hej!
Ska åka till Thailand för första gången nu i februari med make och två barn, 3 och 7 år gamla. Är dock LIVRÄDD för två saker. Magsjuka och maneter.
Kan jag ge barnen/oss vuxna något förutom Ducoral? Och hur pass vanligt är det med maneter??
Jag är också livrädd för magsjuka. Dock inte i Thailand - utan hemma i Sverige strax före avresan. Har två familjemedlemmar som varit sjuka i helgen och min sambo känner att det är på gång hos honom nu...
Känns just nu som dårskap att ha en utlandsresa inplanerad mellan oktober-april.
Vi ska till VC på tisdag (förhoppningsvis om alla är friska) och vaccinera oss, får se vad vi får för råd om Dukoral. Det känns som att det inte har samma höga anseende numera som för 10 år sedan.
Ngt ni kan ta för att förbättra chanserna för magen att klara den förändrade bakteriefloran är tabletter såsom t.ex. Trevis. Har inte ätit dem mer än på en resa för närmare 20 år sedan, kanske har ngn annan här mer erfarenhet av dem. Finns en del info här:
http://www.apoteket.se/privatpersoner/tema/Sidor/magskola_semestermage.aspx
Skulle ni bli dåliga är det klokt att ha med sig vätskeersättning och ngt som stoppar ifall det är riktigt illa. Drick ordentligt och ät lite extra salt för att återställa bristen. Mina erfarenheter är att det är bättre att äta riktigt varm mat på en sämre restaurang än mat som inte är nylagad och varm på en fin restaurang.
Men, det går inte att helt skydda sig - alla kan ha otur