• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • frökennina

Å vailken bra tråd med många tips.

Vi åker till Lanta för 3:e ggn nu i feb. Funderar på att kombinera med ett 3-5 dagar på annan ö men vet inte vilken. Vad rekommenderar ni? Vill inte att det ska vara för lång resa från Lanta då vi har en 2åring o en 5åring.
    Funderar på phi phi...Tips på bra boende där?

• TomMon

Hur reagerar man om ett av barnen inte vill åka med? Hon är fyra. Vi har inte bokat något än och vi åker ju inte utan henne, men det lägger ju lite sordin på den goda stämningen om man säger! :) Hur hade ni gjort?

• Norken
    TomMon skrev 2013-01-05 22:32:02 följande:
    Hur reagerar man om ett av barnen inte vill åka med? Hon är fyra. Vi har inte bokat något än och vi åker ju inte utan henne, men det lägger ju lite sordin på den goda stämningen om man säger! :) Hur hade ni gjort?
    Har hon varit där innan så hon inte vill tillbaka eller är det bara något "hon har fått för sig".
    Min tjej på nyss fyllda 4 pratar inte om något annat. Men hon vet ju inte riktigt hur det kommer bli. Hon vet att vi kommer sola bara, men fattar inte värmen mm. 12 dagar kvar, så snart är det nog dax att börja förbereda henne lite :)

• standby

TomMon, varför vill hon ej? Min dotter ville ej när hon var sex år, tyckte det var läskigt med flyg.
    Vi resonerade så att hade vi INTE åkt då så hade förmodligen hennes känsla stärkts.
    Iom att vi åkte fick hon uppleva att det gick bra att flyga.

• Norken

Någon som åkt med Turkish airlines?

Tänker med vagn. Vi har ju 2 st. Kommer checka in den ena.
    Jag undrar om man i det "paketet" kan trycka i 1-2 paket blöjor? 
    Sen undrar jag om man kan ta med den ena vagnen till gaten så vi får den när vi mellanlandar....
    Och sista frågan. Någon som har koll på filmerna? Visas det en film som alla ser på eller har dom spelare på varje plats så man själv får välja och har sin egen TV? 

• TomMon

Norken: hon har inte varit där innan. Men i juli hämtade vi henne och hennes bror från Taiwan (adoption), så det kan ju vara att hon grubblar över det.

Standby: tänker nog lite som er där, att vi nog åker och hoppas på att hon får en positiv känsla av det hela, något vi är rätt säkra på att hon får.

Vi ska satsa på mycket badhustid nu i vår (åker till sommaren) och lagom mycket prat om allt kul vi ska göra. Men vi hoppas ju att vi inte skrämt upp henne på något vis. Storebror är helt lugn med det hela, övar för fullt i badkaret med simglasögonen! :)

• Norken

TomMom: ah då förstår jag. Då kan man ju hoppas att storebrors positiva anda över det hela förs över till henne.
    Alltid svårt när dom inte vill... Dom är ju i en ganska bestämd ålder :) Men ni har ju ett par månader kvar att bearbeta det hela, så det är ju bra!

• TomMon

Tack för era svar förresten! Ja, bestämd var ordet! :)

Hoppas också på att hans positiva inställning smittar av sig. Hon verkar gå igenom en fas just nu när hon inte vill följa med på någonting vi gör. Detta är ju en sak där hon inte får bestämma, men man blir ändå lite vankelmodig...

• bohusbebis

Tommon, jag tänker direkt på otrygghet och att ni kommer till ett land som lite liknar hennes hemland men ändå inte, någonstans kanske hon är rädd att ni ska lämna tillbaka henne.
    Kan ju åxå vara en rädsla för det okända. Vår sjuåring blev mkt besviken och ville inte följa med när vi inte skulle åka dit vi brukar, utan luffa omkring på nya ställen. Men det gick snabbt över och blev hellyckat.
    Hoppas att ni åker - men var lyhörd för barnen.

• TomMon

Tack för ditt svar! Ja, vi är noga med att förstärka familjekänslan och vi poängterar ofta att vi åker iväg alla och kommer hem alla. Man vet ju inte riktigt vad som rör sig i en fyraårings huvud.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)