• Norken

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej
    Hoppar in här med en liten fråga!
    Vi ska resa till Thailand & Malaysia 6 v nästa vinter. Barnen är då 1 och 4 år gamla.
    Hur gör man med vagn?

Ska man ta med den riktiga vagnen till 1 åringen eller ska man skaffa en slit och släng vagn som man bara har där nere?
    Hur gör man till hon på 4. Hon sitter ju idag i vagn när vi går längre sträckor. Min tanke är kanske en paraplyvagn.... Hur har ni andra gjort till era barn? 

• Norken

Någon som har erfarenhet av Koh lanta och Krabi.
    Vad är skillnaden på öarna? Bättre, sämre?

Åker för övrigt nästa vinter någon gång mellan jan-mars
    Gör en resa på 6-8v och planerar att stanna på en av dessa öar i 1v.
    Åker med ett barn på 4 och ett barn på 1 år.

Tipsa mig gärna! :) 

• Norken

Sol och bad mest. Gärna nån utflykt som passar m en 4 åring. Vi kommer ju vara borta ett tag så denna veckan behöver inte vara helt ute i ödemarkerna. Men det är väl varken krabi eller lanta.

Har du några andra bra resmålstips annars? Vi kommer även besöka koh lipe, langkawi, KL vad vi vet just nu.

Har på tidigare resa varit på phi phi, koh samui, karon/kata beatch, hua hin... Och jag är en som inte vill resa tillbaka utan vill se nytt :)

• Norken
    Smilla75 skrev 2012-04-11 09:24:07 följande:
    Jag hade tagit lanta. då tar ni bara båten från Lipe (alternativt till Lipe beroende påvar ni börjar. Lanta har ju allt men småskalig turism, inte alls som Krabi. det finns tex elefantridning som kan vara kul för barnet, eller snorklingsutflykt, det uppskattade mina redan när de var 3 år. Annars är det ju Ko Muk, Ko Bulon, Ko Turatau där i krokarna som är väldigt trevligt. Beror lite på hur man vill bo osv. Det är väl lite livligare på Lipe och Langkawi så kanske en mindre ö? Då skulle jag köra på Bulon tror jag.

Jag älskar Malaysias östkust, perhentian mm. Men det kanske inte passar er vädermässigt. 
    Hur menar du med att det är livligare på Lipe och Langkawi?? Är det som Phuket?
    Ska googla dina andra tips på öarna!
  • Norken
    Smilla75 skrev 2012-04-11 22:18:16 följande:
    Nej, nej det är det verkligen inte. Men båda öarna är lite mer upmarket, lite dyrare och mer turism. langkawi just tycker jag är dyrt och trist. Bara stora resorter och så turistanpassat. Ko Lipe är jättefint, underbara stränder. Det är dock mycket dyrare där än på närliggande öar. Vet inte riktigt varför. Vi gillade verkligen Ko Turatao men det är en statlig anläggning men dåligt boende och usel mat så inget man åker till med barn. Titta gärna på Bulon Resort, underbart ställe om man kan klara sig utan AC. Billigt, vita stränder, ljuvlig mat. På de här småöarna finns inga pooler men det kan man väl klara sig utan några dagar.
    Tack för din information! Shit vad svårt detta är!! Hur ska man kunna välja "rätt". 
    Det svåraste nu är ju att ha det mesta bokat, hade det bara varit jag och sambon så är det ju lättare att flytta på sig! Men med 2 knoddisar så blir det ju jobbigare. Men det är väl bara att söka, söka, söka & fråga vidare :)  
  • Norken
    Billabong skrev 2012-04-11 22:27:08 följande:
    Öarna på östkusten av Malaysia på Malckahalvön (dvs söder om Thailand) har bra säsong då. Underbar dykning och snorkling vid Perhentian Besar, t.ex. Gillade ffa dyken vid Sea Bell.
    Hur länge ska ni vara iväg och vad är ni intresserade av att göra? Kanske ett besök på Borneo kan locka med sitt spännande djurliv m.m.? 
    Hit hade jag sååååå gärna velat åka. Men iom att vi reser i början av året, så är det fel säsong. Så hade jag varit dig "Lycka 1" så hade jag bokat direkt. Ser HELT underbart ut!!!!
  • Norken
    Ville och Agnes skrev 2012-04-15 17:05:01 följande:
    Ni som rest med barn som är runt 1 år...hur har ni gjort med mat till de små?
    Jag undrar detsamma. 
    Min tanke dock är att ta med välling och gröt hemifrån. Sen hoppas jag att han gillar maten där nere
    Han kan ju ändå käka ris, pomme, grönsaker.... Dom sakerna smakar ju som hemma. Sen är det bara hoppas att han inte är kräsen i maten, utan kan käka det vi äter. 

Han kommer vara 1 år och 3 mån när vi åker. Är borta 6-8v. Därför kommer vi inte ta med någon mat. 
  • Norken
    am76 skrev 2012-04-15 22:04:52 följande:
    Vi kom hem i fredags morse efter vår 4:e Thsilandsresa. Vi har testat nya ställen varje gång o alltid åkt i egen regi. Denna gång blev det Koh Lanta, Lipe
    vad gillade ni Lipe??
    Vad kan du rekommendera om ön? Vad var toppen och botten liksom
  • Norken
    Angelica77 skrev 2012-04-17 12:00:55 följande:
    Hur långt innan resan bokar ni på ett ungefär???
    Brukar alltid ha riktigt bra framförhållning men lite trist att vänta på resan i ett år.
    Tänkte försöka ha lite is i magen denna gång...Kolla så barnen får ledigt feb-mars nån gång nästa år och ska boka flygbiljetter o hotell själva för första gången. Tänka utanför "Fritidsresorskonceptet" kanske..... Flört  
    Vi kommer boka resan nu i veckan. Kommer åka 7v under jan-mars.
    Vissa boende kommer jag inom kort att boka där jag vet att man "måste" för att få bo där man vill. Vissa boenden kommer vi boka där nere.

Nu finns det helt ok priser på resan. Dom kommer gå upp tror jag för att senare gå ner igen. En jobbarkompis till mig har rest en hel del och han tar ofta sista minuten. Men då reser han själv. Är man en hel familj så kan det ju vara knepigare.... För då gäller det att det finns biljetter kvar tills då man tänkt att åka. Om ni inte har bra jobb som är flexibla
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)