Inlägg från: Linnéa S |Visa alla inlägg
  • Linnéa S

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej. Jag och min familj har bokat en resa till krabi i januari Jag har varit i Thailand förut men aldrig åkt med barn. Barnen kommer vara 5½ och 2½. Vad säger ni erfarna, är det någon mening med att betala extra på flyget för att få välja platser eller kan man spara in på det? Jag hade tänkt mig 10.000 kr i fickpengar för två veckor exkl hotell och frukost, men det kanske är lite lågt räknat?

• Linnéa S
    Linnéa S skrev 2012-10-15 11:34:22 följande:
    Hej. Jag och min familj har bokat en resa till krabi i januari Jag har varit i Thailand förut men aldrig åkt med barn. Barnen kommer vara 5½ och 2½. Vad säger ni erfarna, är det någon mening med att betala extra på flyget för att få välja platser eller kan man spara in på det? Jag hade tänkt mig 10.000 kr i fickpengar för två veckor exkl hotell och frukost, men det kanske är lite lågt räknat?
    Vi är altså 2 vuxna och 2 barn
  • Linnéa S
    Ville och Agnes skrev 2012-10-15 13:35:16 följande:
    Linnea S...vi hade "vanliga" platser när vi åkte med vår dryga två åring. Inga problem. Men vill ni ha extra benutrymme så är det ju värt det.
    Men båda barnen kommer ju ha egna säten.

Vilka flyger ni med?
    Vi åker med Thomas Cook airlines, (Apollo) Det skulle kosta runt en tusenlapp att välja platser på planet men jag känner mig osäker på om det är värt det. Kanske dumt att snåla in på bekvämligheten när vi ändå betalat så mycket för resan. Tack för ditt svar i alla fall!
  • Linnéa S
    Mawe123 skrev 2012-10-15 16:48:53 följande:

Jag har alltid betalat extra för rymligare benutrymme - tycker det är värt varenda krona :) Vi flyger med Tuifly, bokat via fritidsresor och har gjort så några år. Vår förra resa sov sonen på golvet framför oss nästan hela vägen, både dit och hem. Han var då 3 år, flygningen var lugn och det var bara just inför landningen som vi lyfte upp honom i stolen och satte fast bältet.
    Ok, har ni suttit längst fram i planet då vid en vägg eller bara vanliga platser med extra benutrymme? Hm det tåls att fundera på. Min 5 åring vill inte sitta vid en vägg eftersom jag läste att det finns TV på baksidan av alla säten och det vill han inte gå miste om. 
  • Linnéa S

Tack för era svar! Jag kommer boka platserna längst fram vid en vägg, så kan barnen stå upp emellanåt och kanske sitta på golvet och leka. Inte värt att spara in på bekvämligheten känner jag. Ska bli spännande det här. Jag ska läsa lite bakåt i tråden för att få lite mer tips för barnfamilj i thailand.

• Linnéa S

Vi åker till Krabi på måndag, jag är så nervös att någon i familjen ska bli sjuk så att resan måste ställas in. Både influensa och kräksjukan härjar omkring oss och imorgon ska jag examensfest så vi kan inte isolera oss helt tills vi åker...

Jag har inte bestämt om jag ska ha med en vagn eller inte, minsta barnet är 2,5 år och hon brukar inte åka vagn så mycket här hemma. Har svårt att tro att hon skulle somna i vagnen om vi är ute någonstans också. Samtidigt blir det ju inga långpromenader precis om alla ska gå.... vad tycker ni? 

• Linnéa S

Jo vi gör så, tar med en vagn. Är det någon som vet om det  kostar något extra att checka in en vagn? Vi åker charter med apollo. 

En till fråga..myggmedel är det något som man behöver ta med sig eller finns det bra att köpa där nere? 

• Linnéa S

Oh nu har vi bokat flygresan för nästa års Thailandsresa, helt impulsivt efter 2 glas vin
    Priset: Landvetter-Bangkok 2 vuxna& 2 barn 6år-3 år  23380 tur och retur

Vi har inte kollat runt så mycket men vi slog till eftersom priset landade nästan extakt på den summan vi får tillbaka på skatten i år, så då blev ju resan typ gratis (haha)

Vad säger ni erfarna, är detta ett ok pris? 

• Linnéa S
    hag7 skrev 2013-04-27 12:10:11 följande:
    När ska ni åka o hur länge ska ni  vara bort? Vilket bolag åker ni med?
    Finnair, 4v. 1 mellanlandning i Helsingfors. 

Sedan återstår ju att kolla upp inrikesflyg och boka hotell också, göra upp en resplan men det känns inte så bråttom Jag räknar med 1000kr/natt för boende och 1000kr/dygn i fickpengar (inkl inrikesresor) så summan blir ca 80.000kr totalt. 

Vi åkte charter 2 v till krabi och koh lanta i jan iår och totalt betalade vi ca 60.000 kr (43.000 resa m boende och 17.000 fickpengar) men då shoppade vi rätt mycket.

Hur billigt kan man komma undan som barnfamilj 4 v i Thailand? 
  • Linnéa S
    Ancilla skrev 2013-04-27 22:00:02 följande:
    Jag tycker det låter som ett bra pris. Åkte för 19500 från  Köpenhamn i november som var men då kostade det lite att ta sig dit med tåg från Göteborg och så fick vi sova på Hilton så vi hamnade nog på samma summa som er. Har åkt med Finnair förut och var JÄTTENÖJDA. Vilkenm¨nad åker ni och hur många veckor?
    Ancilla
    Tack för svar! Vi åker 15jan 2014 och blir borta 4 v. Jag tänkte också på Köpenhamn, det hade funkat det med. Stannade ni några nätter i Bangkok eller åkte ni vidare direkt?
  • Linnéa S
    hag7 skrev 2013-04-27 21:25:48 följande:
    Vi räknar med att våran resa +boende kommer att kosta ca 50.000 kr för 4 veckor på Koh Lanta dec/jan då kommer vi att bo på ett helt ok hotell o det är ju högsäsong då. Vi flyger direkt med thai till krabi. Fickpengar beror ju på vad man ska göra men vi räknar med ca 20000 kr.
    Vad betalar ni för flyget med thai till krabi? Var flyger ni ifrån? Vi kommer nog också ta oss ner till krabi och Koh Lanta eftersom vi trivdes så bra sist. Ska bli roligt att börja göra upp en resplan och boka hotell
  • Linnéa S
    TomMon skrev 2013-04-28 07:32:41 följande:
    Vår resa i juni kostar 22000kr för flyg (2v2b), 7000 boende och ca 10000 i fickpengar.
    Bra pris. Hur många veckor var ni borta? Har du något tips på var man hittar bäst boende? Väldigt många hotell som ändå är klassade som familjevänliga skriver att max 1 barn får bo i rummet, och väljer man familjesvit så blir det väldigt dyrt. Även att välja till extrasäng verkar vara en stor kostnad på många hotell ( ca 250sek/natt)
  • Linnéa S

Står inför svårt val nu. 4v 2 vuxna och 2 barn på 6 &3 år

Alternativ 1) Bangkok 3 nätter, därefter taxi till Koh Samet 4 nätter sedan taxi till Koh Chang 2-3v+ öarna runt omkring några nätter och därefter ett par nätter i Bangkok innan hemfärd.

Alternativ 2)  Bangkok 3 nätter, flyg till Krabi, bil till Koh Lanta, Bo på Koh Lanta ett par veckor och sedan kanske Koh Lipe eller andra ställen där omkring.

Vi har varit på Koh Lanta tidigare och vet att vi gillar det men samtidigt självklart kul att se någonting nytt. Hade nästan bestämt oss för alt 1 men sen läste jag att det finns lite Malaria på Koh Chang och jag känner inte för att stoppa i barnen Malariamedicin, eller bli sjuk för den delen.

Har någon varit på både Koh Lanta och Koh Chang och kan ge mig lite råd så skulle jag bli JÄTTEGLAD  

• Linnéa S

Nu har vi bokat alla hotell för vår semester, allt är ombokningsbart så om någon vill avskräcka oss från något ställe så gör gärna det. Vi är 2 vuxna en 6 åring och en 3 åring.

3 nätter Bangkok, Bellaire princess
    7nätter, Koh lanta, Cocolanta
    7nätter Koh lanta, Lanta Sea house
    5 nätter, Karon, Centara Karon beach 
    6 nätter, Bangtao, Sunving resort Bangtao.

Tacksam för kommentarer från någon som varit på dessa hotell 

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)