• MaMaS

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej!
    Hoppar gärna in här med några frågor ang Thailand. Vi funderar på att åka ca 4-5 veckor till Thailand med en 1 åring. Vill gärna åka till något ställe som både har strand, restauranger, men kanske även shopping el liknande så man kan göra lite saker ibland. Nån som har tips på var man ska åka som är barnvänligt? Ska man stanna på ett ställe eller åka runt? Ni som åkt med barn, vad är er erfarenhet?

Tack :) 

• MaMaS

Nån som vet någon fin lägenhet man kan hyra på Long beach under 6-7 veckor som inte kostar för mycket. Vi åker nämligen nov-jan, mitt i peaksäsongen så det drar gärna iväg en hel del på boendet. Gärna med separat sovrum från kök/vardagsrum. Tips tas gärna emot!

• MaMaS
    MissKaos skrev 2012-02-22 08:38:26 följande:
    Aha!
    Där borde det ju finnas lägenheter såklart.. Stränder har en tendensatt bli döpta till vita sandiga stranden, den långa stranden osv..
    Ja, eftersom jag inte skrev longbeach utan Long beach menar jag Koh Lanta. Ja, visst finns där lägenheter men ville höra om någon visste någon bra till billig peng. 
  • MaMaS
    MammaTT skrev 2012-02-28 09:21:41 följande:
    Någon som nyligen varit på KohLanta? Tips om boende på  Klong dao Beach lämpligt för familj med 2 barn, 5 och 2 år? Vi vill ha pool, bra badstrand. Plus för bra mat :)!  Inte superlyxigt men fräscht.
    Vi åker oxå till Koh Lanta senare i år och har tittat på boende. Vi kom dock fram till att vi bor på Long beach istället. Men när jag tittat på boende har många nämt Noble house som bra (klong dao beach). När vi var där för några år sedan bodde vi på Holiday villa. Också fint boende. Nackdelen är att det ligger längst bort på stranden och stranden är inte så fin där. Men går man några meter bort så är det fint. Har för mig att de har bra priser där. 
  • MaMaS
    dazazz skrev 2012-03-30 15:41:23 följande:
    Puffar upp min fråga lite igen :) Är det någon som har några bra svar? Eller är det kanske snarare en chartertråd..?
    Vi åker till Koh Lanta i 8 veckor nov-jan med en tjej som då kommer vara 1 1/2 år. Vi har varit där en gång tidigare och tyckte det var väldigt barnvänligt med både skola och sjukhus. Mycket andra barnfamiljer också så roligt för barnen med nya kompisar. Vi kommer hyra ett hus ca 5 min från stranden. Jag har kollat runt ganska mycket på boende innan vi bestämde och det finns lite allt möjligt. Beror lite på vad ni vill ha (hus, bungalow, hotell). Angående budgeten beror det helt på vilken period ni har tänkt att åka. Vi har bara möjlighet att åka nov-jan vilket är peaksäsongen och då blir ju priserna därefter. Men åker man annan tid kan man hitta bra boende till billigt pris. 
  • MaMaS
    hag7 skrev 2012-03-31 13:02:29 följande:
    Visst är det så att det är mycket dyrare runt jul/nyår men vi har inte heller möjlighet att åka nån annan tid ,vi har betalat ca 38.000 för flyg+20000 kr för boendet dyrt men trots allt mycket billigare mot att åka charter.
    Kommer inte ihåg vad vi bet för flyget, tror det var runt 20.000 men då är vi bara två vuxna och ett litet barn som i princip inte kostar nåt. Vårt boende kostar 25.000 kr. Vart åker ni? Ja, charter hade blivit ännu dyrare
  • MaMaS
    dazazz skrev 2012-04-01 07:46:25 följande:
    FrökenJulie, ska kolla på Koh Lanta, det låter ju som att flera är nöjda. Har försökt googla lite på pris för boende men de flesta jag sett känns astronomiska, misstänker att det finns ganska mycket prutmån... Man vill ju samtidigt hitta något som man kan lita på med tre barn under fem år...

Mamas, vad betalar ni för boendet då? Har du någon länk? Vi är antagligen väldigt fria med när vi skulle åka men man vill ju ha en bra säsong där och helst bli av med LITE svenskt skitväder i alla fall ;) När bör man/bör inte åka till Koh Lanta?
    Vi hyr ett hus på 115 kvm på Long beach www.vackralanta.se/
    Får rabatt eftersom vi hyr 8 veckor. Vi betalar runt 25.000 kr för detta. Vi var först inne på att hyra detta: www.escape-cabins.com/welcome_to_escape-cabins.html
    Jätte fina rum och har fått jätte bra omdömen. Eftersom vi ska bo på Long beach har jag mest kollat boende där. Varit på Kao Dao beach en gång innan. Väldigt barnvänlig (nästan för långgrunt ibland =) men tycker Long beach är finare. Beror lite på vad man vill ha. På Kao Dao förra gången bodde vi på: www.holidayvillalanta.com/
    Helt ok boende. Stranden nedanför är inte jätte bra (lite stenar och så) men går man några meter bort är det fint.
    Jag tror att säsongen slutar nu någon gång på Koh Lanta, sen är det nog ganska dött där och inte så bra väder. Tror vinterhalvåret är den bästa tiden. Sen kan man ju spara mycket pengar genom att tex åka efter nyår.    
  • MaMaS
    Tessa76 skrev 2012-04-01 14:45:18 följande:
    MaMas, villen tidsperiod ska ni hyra där? Tycker d verkar vara ett bra pris o mkt fint!
    Vi hyr nov-jan. Ja, jag tror det blir jätte bra boende =) Ser fint och fräscht ut. 
  • MaMaS
    dazazz skrev 2012-04-02 14:14:07 följande:
    Ja, det såg fint ut mamas. Jag tycker det är så lurigt när man tittar på annonser att avgöra skick och få en känsla hur det ser ut egentligen. Lite som när man tittar på Hemnet, går motorvägen eg precis bredvid? ;)
    Ja, så är det. Därför tycker jag det är så skönt att hyra just detta huset då jag känner dom som bor i likadant hus som är bredvid =)
  • MaMaS
    dazazz skrev 2012-04-03 12:22:12 följande:
    Å vad bra mamas, det är ju det absolut bästa :)
    Ja, det känns tryggt att veta att man har ett hus att komma ner till :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)