• Martha

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej Hej

Tänkte höra med er här.. Vi planerar att åka till thailand med våra 3 barn, 4,6 och 13 år.  Har varit i Phuket/Kata tidigare men nu funderar vi på om vi ska prova nått nytt ställe? Vad rekomnerderar ni? Vi vill gärna att det ska finnas barnaktiviteter (gärna rolig pool) Bra shopping och bra strand för barnen.

tackar på förhand...

Havanna 05 & Malva 07
  • Martha
    Näset skrev 2011-04-04 19:57:36 följande:
    Jag har varit där, två poolomården, ett vid havet och ett lite längre än där många barnfamiljer hängde. Ligger en bit från centrum så man får ta taxi in dit. Men finns ett mincentrum vid hotellet med typ 5 affärer och en skräddare och några matställen.
    Men var du nöjd?
    Havanna 05 & Malva 07
  • Martha

Hejhej

Nu har vi bestämt oss.  Det blir inte Emerald utan i stället åker vi till Karon och  Sungarden phuket Orchid resort & spa. :)  Tror det kommer att bli jtte bra. Nån som varit dr?

Havanna 05 & Malva 07
  • Martha
    Lejonmama skrev 2011-04-07 09:56:51 följande:
    Som nån skrev tidigare så är inte havet och stranden den bästa för barn. På resia här i stan så avrådde de från att åka dit med barn, då de ansåg att det fanns många ställen som lämpar sig bättre..Vill ni til Phuket så är ju Kata mer barnvänligt när det gäller stranden och havet.. underströmmarna är mycket mildare där..
    Ja vi har varit på Kata tidigare så jag vet att det är en helt underbar strand där och i värsta fall får vi väl åka tuktuk dit istället.  Det var vår idé från första början men mina föräldrar (som oxå ska med) tyckte det var såå krångligt..  Men vi får väl se hur det blir till slut.. :)
    Havanna 05 & Malva 07
  • Martha
    Flamma skrev 2011-04-26 21:52:34 följande:
    Läääänge sen jag skrev här inne...
    Men det är dags att åka snart, så måste ju smyga in här.
    Ingen som åker i maj? Den 24 maj åker vi till Kata!

Tips och råd för att åka med 6 åring och 1 åring!!!??

Det barnmorskan sa var magdroppar ett tag innan, vätskeersättning och sen givetvis lillans mediciner. Annars har jag nog lite kortslutning....
    Vad bör vi inte missa i Kata???
    Dino får ni inte missa. En restaurang i Familjen flinta style. + att dom har en minigolfbana som slingrar sej bland stenar, grottor och dinosarier.. Jätte mysigt men varmt. 
    Havanna 05 & Malva 07
  • Martha
    miaik skrev 2011-05-05 21:30:36 följande:
    Jag tycker att Phuket har lite oförtjänt dåligt rykte. Vi var tre veckor på Phuket (Kamala) och en vecka på Koh Lanta i somras. Hela familjen tyckte att Koh Lanta var alldeles för litet och lugnt och låg för "off", det var iofs lågsäsong men vi åkte runt en del och var inte så imponerade av omgivningarna. Även om det verkar vara MÅNGA som tycker att det är fantastiskt så var det inget för oss.
    I Kamala tyckte vi att det var mycket bättre, när till liv och rörelse i Patong om man ville ha det, fina stränder i närheten samtidigt som det var lugnt och skönt i byn.
    Men alla är vi olika. 
    Jag håller oxå med ang att phuket skulle ha dåligt ryckte i onödan. Jag har varit på Kata Beach 4ggr och jag tycker det är jätte mysigt där. Fin strand, mysiga restauranger å butiker. Nära till shopping både i patong och phuket town där Central festival (stooort köpcentra) finns och lika så Big C och Lotus. Nu blir det Karon för oss nästa gång ( i slutet av november) å jag längtar jätte mycket :)
    Havanna 05 & Malva 07
  • Martha
    jennnjenn skrev 2011-05-07 08:49:12 följande:
    Hade inte druckit så mycket kaffe innan jag posta så läste lite dåligt,  fick för mig att du varit på Kata beach. Karon vill vi inte till då jag läst att det inte är barnvänligt..
    Vi har bokat Karon nu fast vi har 3 små med oss. Har pratat runt lite å ju närmare Kata stranden man går ju bättre ska det tydligen bli. Sen tar det ju 5 mi med tuktuk till katas strand om man hellre vill det. Vi valde Karon pga hotellet vi ska bo på. Orchid nånting.. glömmer alltid av vad det heter i sin helhet. Ving är det i varje fall.
    Havanna 05 & Malva 07
  • Martha
    jennnjenn skrev 2011-05-09 16:59:16 följande:
    Jo det stämmer fint att det är orchid! :) Visste inte att det gick att promenera, men det låter ju superbra! :)

Får nog betala in bokningsavgiften =) 
    Vi har oxå bokat orchid och vi åker med 3 små barn 1,4, 6 år är dom då..  Har oxå varit skeptisk till Karon Beach men hotellet så så mysigt å bra ut för barn så jag ville aboslut testa det. Tar ca 10 minuter å gå till  Kata beach eller 5 med tuktuk så det är ju ett bra allterativ om stranden inte skulle vara bra. Har dessutom hört att ju närmre kata beach (det är ju en  udde emellan) man badar ju bättre ska det vara... inte lika djupt å så.

När ska ni åka? Vi ska åka de 30 november å vara borta i 2 veckor.
    Havanna 05 & Malva 07
  • Martha
    jennnjenn skrev 2011-05-09 19:56:21 följande:
    Martha: Vi åker den 12 januari och blir borta 3 veckor, så det är ett tag tills dess. Även vi valde hotellet av den anledningen att poolen såg mycket bra ut för våra två små knattar. Dagtid blir det nog mest poolhäng och stranden såklart. Men jag tror dock att poolen komme få fler timmar än havet på denna resan. Sen på kvällarna är det bara att bege sig ut och titta sig omkring, äta gott och bara njuta av tiden. Måste ju erkänna att jag ser fram emot shoppingen en hel del. Tänker inte packa med mig något direkt förutom kankse en klänning o en bikini (och underkläder såklart) hoppas på att hitta massa fint där nere istället att ha på mig på dagarna :)
    Skall bli en fantastisk upplevelse 

Converse blir ju absolut ett måsta ha på min lista! :)

Nedräkning på börjad, baaara 248 dagar kvar ;) 
    Ja Converse lär det bli för mej oxå. Men den andra shopping överlåter jag till barnen.. och Karln min då.  Har inte hittat några kläder som passat mej de tidigare gångerna. Och jag är rätt normal men kläderna är rätt små i storlekarna tyvärr.. Men det finns mycket billigt å  handla ändå..  Handväskor.. Smink!!  Hudvårdsgrejjer MM. Älskar å gå på Boots å shoppa loss, och smink har jag oxå köpt där nere, jätte billigt mot här hemma å samma märken. 
    Havanna 05 & Malva 07
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)