Anonym (äkta maka) skrev 2010-11-05 22:32:36 följande:
mamman: är det bipolär din man har? min man har antagligen det och repid cycling. min man har ökat upp sina antidepp å nu är alt värre. det är 3 veckor kvar tills vi får komma till psyk. orka. orka.... blä
Han har haft flera diagnoser, men den senaste, som han fick för drygt en månad sedan, är bipolär, och det känns som att det är rätt den här gången.
Jag har läst om bipolär många gånger förut, men alltid tänkt att det inte passar in på min man, eftersom han aldrig är manisk. Men nu har jag fattat att man inte behöver vara manisk på det där destruktiva sättet att man gör av med massor av pengar, startar vansinniga projekt eller är otrogen. Nu inser jag att de där perioderna då han är babblig, renoverar till sent på kvällen och gärna hoppar över en och annan måltid för att hinna färdigt, samt glömmer vanliga, tråkiga vardagsgöromål, är hypomani. Jag har haft överseende med hans slarv, för efter en depressionsperiod är man ju bara så glad att han är energisk och motiverad igen. En oro för att det vänder så snabbt, och för att han tar på sig för mycket och inte hinner fullfölja, har jag visserligen ofta känt, men då har jag intalat mig själv att det är jag som är motsträvig och negativ. Jag har känt mig som en bromskloss, men nu, med diagnosen "i handen", känner både min man och jag att mitt bromsande har varit sunt, och i fortsättningen ska jag våga bromsa starkare.
Varför har han ökat dosen? Är vården oxå införstådd med att han kanske är bipolär? Hör av dig till hans läkare och berätta att det har blivit värre. Om han snart ska till psyk och kanske få ny diagnos, vore det kanske snarare bättre ifall han provade att fasa ut den medicin han står på nu, istället för att öka. Då blir det ju lättare att sätta in en eventuell ny medicin.
Min man hade tre olika mediciner när han skulle utredas för bipolär, och det gjorde det svårt för honom att känna ifall litium hade effekt. Men han bad själv om att få fasa ut de andra medicinerna så snabbt som möjligt. Eftersom han samtidigt var inlagd gick de med på det. Man kan ju få biverkningar av att snabbt sluta med en medicin. Jag vet inte om min man fick biverkningar av att sluta med medicinerna så snabbt. Han mådde så dåligt redan, så det kunde väl typ inte bli värre. Han fick snabbverkande tabletter då och då att lägga under tungan, mot ångesten.
Är situationen för dig med din man så allvarlig att han borde läggas in? Skulle han själv gå med på det i så fall?