Anonym (ensam) skrev 2011-02-01 01:36:14 följande:
Min man blev rädd inför läkarbesöket när han fick höra bipolär och väldigt skeptisk så han "försov sig" från besöket men jag ska fortsätta att nå fram med att det är ju inte definitivt och det kan ju vara bra att läkaren får träffa honom, att vi får träffa läkaren och se vad han säger. Jag tror allt kommer lösa sig, bara vi pratar med varandra.
Jag förstår att han blev rädd, för bipolär är ju en livslång sjukdom. Depression låter lättare, som något mer tillfälligt. Jag var oxå rädd för bipolär tidigare. Jag trodde och hoppades att det "bara" skulle vara min mans taskiga barndom som spökade.
Men nu är jag nästan snarare glad för att det var en konkret sjukdom. Vi hade ju på olika sätt tragglat hans barndom, utan att nånsin komma nån vart. Det var ett steg fram, men två tillbaka, då nåt annat "feltänk" istället dök upp.
Eftersom det faktiskt var en konkret sjukdom, så fanns det en medicin. Han har visserligen minnena av sin barndom kvar, och de ska han få bearbeta i terapi, men nu kan han fungera trots dem. Hans lycka, vår familjs lycka, står och faller inte längre med hur väl han lyckas bearbeta sin barndom.
Min man blev oxå livrädd för diagnosen. Först trodde läkarna dessutom att han även hade adhd, så han fick göra en adhd-utredning. Då kände han sig ett tag fel och misslyckad. Men nu ser han sin diagnos snarare som en förklaring på mycket av det som hänt tidigare i hans liv. Innan, när vi trodde att det bara gällde att bearbeta och lära sig att tänka rätt, så kände han ju sig misslyckad som aldrig nådde målet (färdigbearbetad och inriktad på rätt tänk). Vi trodde aldrig att det kunde vara så enkelt som att bara ta rätt piller...
Eller, det där lät väl kanske lite för glättigt... Visst gör medicinen mycket, men man måste nog komma ihåg den sårbarhet man bär på, och inte utsätta sig för onödig stress. Ett regelbundet liv med tillräcklig sömn är t ex väldigt viktigt för att undvika nya skov.