• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • Anonym (skräpmola)

Min uppföljning via gyn kommer bara vara det vul som gjordes för 2 v sedan i v 8 och sen prov på moderkakan efter förlossningen. Den läkare som gjorde mitt vul sa att det inte finns någon risk att den nuvarande graviditeten ska visa sig vara en mola. Hon menade att hon isådant fall hade sett blåsor redan nu. Ska på inskrivning hos barnmorska nästa v o hoppas ändå på att få göra ett till ultraljud i v 13 för att stilla oron. Är ändå skeptisk till den info jag får eftersom den visat sig vara fel flera gånger tidigare.

Jag har aldrig läst om kvinnor som bara kan vänta molor, däremot har jag läst att risken för ytterliggare mola ökar drastiskt om man haft 2 kompletta molor. Jag antar att det har o göra med att alla slumpmässigt kan ha oturen att få ett tomt ägg befruktat men har det hänt fler gånger så ökar risken att man har fler tomma ägg än normalt.

Alla ni nya, ta er tid att läsa tråden från början, där finns massor av info som hjälpe mig jättemkt när jag fått mitt besked.

Stort grattis kasa, vad skönt att få se hjärtat ticka! Förhoppningsvis blir vi ett stort gäng fd molor med bebis i slutet av året!

Kram

• Anonym (vraket)

Hej igen!
    Har gjort skrapningen och fått PAD svar: partiell mola. Nu ska jag lämna prover då.

Bor i GBG och tycker det verkar helsnurrigt med uppföljningen. Vem kommer hålla i det? Ska jag få träffa läkare igen? Nytt ultraljud? Lungrtg? Ngn som har erfarenheter från GBG?

Finns det ngt sätt att få veta om det fanns ett foster denna graviditet också eller om det var rester från förra missfallet?

Tack för alla stöttningar, de behövs verkligen...tänk vilka starka kvinnor vi kommer bli efter allt det här...

• Anonym (Fundersam)

Hej Vraket,

Tråkigt att du skall behöva gå igenom det här. Det känns trögt stundtals och det är viktigt att låta sig sörja och reflektera över vad som hänt. Men försök även blicka framåt, innan du vet ordet av är provtagningar och graviditetsförbud över! Själv blev jag behandlad i Gbg och hoppas kunna ge dig en inblick i hur ärendet hanterades då.

En vecka efter skrapning fick jag molabeskedet och blev vid det tillfället även undersökt med VUL. Min läkare sa då även att jag skulle börja med provtagningar i form av blodprov varje vecka på Östra. Om du skall lämna prov på Östra men har svårt att ta dig dit kan du höra om du får lämna ditt prov någon annan stans. Jag hade den frågan på tapeten ett tag och de sa att det gick att ordna. När HCG-värdet var under 5 drygades testerna ut till varannan vecka och senare till en gång i månaden. Jag lämnade mitt prov tidigt på morgonen och ringde samma dag vid lunch för att få HCG-värdet. Min läkare (eller ibland en sjuksköterska) brukade även ringa upp samma dag eller dagen efter provtagningen för att meddela resultatet och möjligtvis svara på lite frågor. Det var annars rätt svårt att få kontakt med min läkare eftersom jag inte kunde ringa till henne, så jag laddade med frågor till de här tillfällena! Något gång mot slutet när jag bara hade kontakt en gång i månaden, skrev jag tom brev (känns ju stenålder men någon mejladress fick jag inte tag på just då) och då ringde min läkare upp efter en vecka och svarade på mina frågor. Lite svårt att få tag på sjuksköterskorna på avdelningen ibland också eftersom det var telefontid några dagar i veckan och under ett fåtal timmar de dagarna. På det stora hela upplever jag att majoriteten av personalen har varit mycket gulliga och tillmötesgående när jag haft kontakt med dem.

Jag bad själv om lungröntgen, efter att ha läst om det här på FL. Min läkare tyckte egentligen det var onödigt men för att lugna mig fick jag som jag ville. Förutom VUL ca 1 vecka efter skrapning, dröjde det drygt ett år efter skrapningen innan jag blev kallad på nästa uppföljning i form av VUL. Då var redan mitt graviditetsförbud hävt sedan tre månader. Hade jag gjort om det så hade jag bett om en uppföljning nr 2 strax innan graviditetsförbudet hävts, men det är bara min lekmanna-åsikt eftersom det verkar bra med en kontroll innan man försöker bli gravid på nytt. 

Hoppas att detta kan hjälpa dig att räta ut några frågetecken.

Lycka till och styrkekramar!

• Lavinia
    kasa01 skrev 2011-04-29 14:48:56 följande:
    Lavinia och vombat, hur går det för er? Känns som att vi som hängt här över ett år nu kommit på ny kula, och många har bligit gravida igen. Hoppas ni ändå vill dela med er om vad som häner er... saknar er!!
    Hej!
    Har en tung period. Orkar inte ta allt i detalj mer än nedan. Men vill ändå kommentera vad du skrev Kasa. Som ni vet är det otroligt tungt att höra när andra blir gravida. Även om ni här förtjänar det mer än kanske någon så är det ändå inget undantag. Jag får helt enkelt en klump i magen för var och en av era graviditeter och försöker därmed att inte läsa här så ofta längre. Ledsen, men så är det bara. Men det är svårt, för det är här man fått den bästa stöttningen och jag undrar också hur det går för Vombat. Vombat, hur mår du?

Kortfattat: Fick ett värde på 2 den 11 april. Hade fortfarande 2 i tisdags vilket maken fick reda på i fredags per tel. Men det är fortfarande också något kvar i livmodern på nu 1.6 cm. Denna vill man operera ut mha exeres (=sugning), dvs samma metod man redan använde två gånger förra sommaren utan att få loss allt. Meningslöst tycker jag och min man som hellre vill att de går in med kamera (hysteroskopi) och "bränner" bort det, så att man åtminstone ser vad man gör. Men icke! Man vill nu först vänta med att ta ett nytt värde tilll 23 maj (=1 år efter "barnets" tillverkande, förra året). När det är noll=0 vill man göra en exeres och om det inte funkar sen ta hysteroskopi. Då hamnar i den här karusellen mitt i sommaren IGEN. Hatar detta så innerligt!!! Anledningen till att man inte vill göra hysteroskopi innan det är noll=0 är att man är rädd att man ska trycka ut molaceller i kroppen pga det övertryck man bygger upp i livmodern under op. Men varför man vill vänta till noll=0 för exersen är obegripligt. Antagligen är det rädda för att själva råka i klistret och bryr sig mer om det än det jag/vi går igenom. För dem är det ju skit samma om det tar ytterligare ett år verkar det som, jag är bara ett "fall". Själv har jag just fyllt 34 och har till skillnad från de flesta av er (verkar det som) inga barn innan. Men det handlar inte bara om det utan också om stressen att inte blivit av med det på över ett år, sommarförhållanden på sjukhus, en förstörd sommar till, ytterligare förbudstid och allmänt minskad förmåga att funka på jobb och i socialt liv.

Efter en "dramatisk" fredag, med en hysterisk jag, där vi försökte få tag på läkaren genom att åka till sjukhuset (via telefon går ju inte att få tag på förstås) fick vi åka därifrån då alla (utom katastrofkuratorn) hade slutat (vilken annan arbetsplats är helt tom på folk på en fredag kl 15???). I all stress och de sätt den visar sig på mig ringde jag en kompis och bad henne fråga sin pappa, som varit gynekolog i säkert 40 år om han kunde tänka sig att prata med mig. Vi pratade säkert 50 min och han höll helt med om att det bästa hade varit en hysteroskopi av flera anledningar (bla att klumpen antagligen är hård och förkalkad då det gått så lång tid och då blir det svårt att suga ut den) samt att göra den så fort som möjligt, bla av psykologiska skäl. Han tyckte, liksom vi uppfattat det, att 2 ÄR noll och att under 2 är det fråga om naturliga variationer och beroende av analysmetod. Det inte skulle vara någon fara med hysteroskopi eftersom värdet dessutom varit lågt länge nu (<10 sen feb). Så via honom hoppas jag nu komma till ett annat sjukhus. Vill inte namnge varken personer eller sjukhus i detta läge eftersom det inte är säkert att det blir en överflyttning och vi måste försöka få det så bra som möjligt även via där jag är idag.

Ni som är i Göteborg, vad heter era läkare?

Vraket (och andra): Du ska se till att få ett VUL tills de säger att slemhinnan i livmodern ser normal ut. Inte för att det hjälpt mig men jag har i alla fall vetat hela tiden att det inte ser ok ut, ända sen de två första operationerna. Skriv ner dina frågor. Se till att du får EN läkare som är ansvarig för dig och ställ frågorna till denna. Fråga tills du förstår och är nöjd med svaret.
  • miam85

hejsan alla, 

Jag läste på en engelsk sida att den kompletta molan kan ha att göra med a - vitaminbrist..men inte den patriella molan.

Är det någon som läst att det kan vara fel på slemhinnan "cellmembranet" runt äggen när molor uppstår? att det är för tunt cellmembran runt ägget.  Jag har hört att man kan kolla upp hur tjockt cellmembranet är runt äggen "en läkare som gör".  

Tänker på dig Lavina. Skickar stora kramar till dig.

kram kram 

• miam85

svar till anonym vraket: 

hej, visst kommer vi bli starkare efter gått igenom alla dessa hemska molor. Det är svårt att se detta i nuet, då man går igenom det. Men jag försöker se positivt att allt löser sig till slut. När man får mer distans till det.

Jag får vård på karolinska sjukhuset. Fick träffa läkare o gjort två gynundersökningar efter skrapningen.  Sen har jag lämnat blod två gg i månaden i tre månader nu. Nu börjar jag lämna blod en gg i månaden fram till aug månad. Lämnar dock inte i julimånad. Jag ska ringa på tisdag om förra veckans blodvärde hcg. Hoppas på 0 då. Senast hade jag 0.6 hcg. 

stora kramar till alla 

• Tuttan80

Hår lång tid tog det för er att få svaret från skrapningen??
    Det är 21/2 vecka sen nu, ja var o lämnade blod i fredags..!
    Kram Linda

• miam85

hej 
     fick hem ett brev på posten fem veckor efter skrapningen. Där stod det att jag skulle träffa en docent. Inget annat stod i brevet. Veckan efter när vi träffade docenten fick vi reda på det (alltså 6 veckor)...

• kasa01
    Lavinia skrev 2011-05-01 13:51:38 följande:
    Hej!
    Har en tung period. Orkar inte ta allt i detalj mer än nedan. Men vill ändå kommentera vad du skrev Kasa. Som ni vet är det otroligt tungt att höra när andra blir gravida. Även om ni här förtjänar det mer än kanske någon så är det ändå inget undantag. Jag får helt enkelt en klump i magen för var och en av era graviditeter och försöker därmed att inte läsa här så ofta längre. Ledsen, men så är det bara. Men det är svårt, för det är här man fått den bästa stöttningen och jag undrar också hur det går för Vombat. Vombat, hur mår du?
    nöjd med svaret.
    Jag misstänkte nästan det... Jag förstår dig, verkligen. Du har fått stå ut med detta aldeles för lång tid nu, tror bara Epelino är den som behövt kämpla så länge, och hon är nog tyvärr inte längre med oss... För mig har det nu gått väl över året sen jag opererade ut min mola, kanske är det dags för oss "gamlingar" att hitta ett annat forum? Jag har både känt glädje och sorg över gravidbeskeden i tråden, skönt att veta att det finns en tid efter, samtidigt som det är jobbigt att andra blir gravida när man själv inte kan eller får. Nu har det ju blivigt nästan ett övertag av gamla molor här, och fler som kommit vidare än de som faktiskt är sjuka fortfarande. Jag lämnar gärna plats för er, det är viktigare att ni får ett ställe där sorgen och kampen kan få råda, ni behöver detta likosm jag gjorde för ett år sedan.

Tycker du ska bråka tills du får din vilja igenom. Det låter som att du har tillräckligt med bakgrundsinformation för att kunna få påverkar beslutet, det är ditt liv och din kropp! Det som är kvar i livmodern, kan det vara en polyp? Hur har de annalyserat den, är de säkra på att det är från molan? Känns ju helt meningslöst att försöka suga ut en polyp. Jag är ju ingen läkare, men vad jag förstår kan man inte via VUL säga exakt vad det är man ser.
    Stor kram vännen.
  • snorpan02

Hej

Här  är ännu en med partiell mola. 41 år gammal, gjorde IVF i februari och fick vad jag trodde ett missfall i början av mars. Då jag hade fått tillbaka 2 st embryon så ville de inte skrapa direkt utan avvakta för att inte ev göra en miss. Det kändes ju bra men sedan fortsatte eländet och jag fick skrapas i slutet av mars, då var mitt hcg 77000.
    Nu 4 veckor efter skrapningen så är mitt värde nere på 430. Fick förbud på 6 månader och med tanke på min ålder och att jag är beroende av IVF för att bli gravid så känns det tungt för tidpressen blir extrem. Har som tur var 2 barn sedan tidigare förhållande men vill gärna ha ett barn med min nya man som inte har några.

Nu till min fråga, hur länge har ni blött efter skrapningen? Jag har ju blödit vareviga dag sedan "missfallet" den 2/3 och nu 2 månader senare så håller jag fortfarande på. Min läkare på SöS sa att efter skrapningen kan det hålla på i 4-6 veckor och sedan ska mensen komma igång, men nu var jag så hoppfulli helgen då det praktiskt taget hade slutat för att sedan idag forsa igen. Någon med likande erfarenhet och tack snälla alla som delar med sig i tråden.

Svar på tråden Mola/Druvbörd