• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • SuperMajjsan

Hej alla fina tjejer..

Jag känner med er alla nya som tråkigt nog sällar sig till skaran, men ni är så välkomna.

Jag fick precis samma känsla som du Kasa när jag läste Lavinias inlägg, tråden startades ju i syfte att få stöd i allt det jobbiga, jag startar upp en ny tråd strax och länkar i ett nytt inlägg spå kan vi som har kommit vidare och har lyckan att få blivit gravida på nytt samlas där med alla frågor, funderingar och glada  utrop.
    Sedan finns denna tråd kvar för stöttning av de som fortfarande har det jobbigt.
    Det är väl inte fel att vi som 'flyttar' tittar in ibland och kan bidra med svar på frågor och peppning.
    Jag känner att vi borde respektera hur jobbigt det är att vara mitt i molaträsket och alla funderingar det medför...

Ta hand om er alla, och jag hoppas att jag får sällskap i nya tråden!

Lavinia: Bra att du vågade skriva om hur du kände och jag hoppas att du kan känna att du kommer in oftare och får utlopp för känslor och att du får det stöd du verkligen behöver!! Jag önskar dig all lycka till och hoppas med hela mitt hjärta att du kommer till annat sjukhus och får den hjälp du behöver för att bli av med molan!!

Kram!!

• Tuttan80

Hej igen bara lilla ja=)

Ringde precis till gyn för att höra vad min hcg-halt var ifredags
    Dom ligger på 1300 nu o dan som ja skrapades på låg den på
    77 000 (21/2 vecka sen)
    E inte det rätt lite?
    Kram Linda 

• snorpan02

Hej Tuttan80

Mitt värde var också 77000 vid skrapning
    Vecka 1 efter så var den nere på 3300, V.2 1240 och V.3 430, ska ta nytt prov i veckan o då hoppas
    jag på 0.

Så det verkar gå fort ner för dig med vilket är ett bra tecken.

• Tuttan80
    snorpan02 skrev 2011-05-02 12:23:36 följande:
    Hej Tuttan80

Mitt värde var också 77000 vid skrapning
    Vecka 1 efter så var den nere på 3300, V.2 1240 och V.3 430, ska ta nytt prov i veckan o då hoppas
    jag på 0.

Så det verkar gå fort ner för dig med vilket är ett bra tecken.
    Ja man kan ju hoppas på det=)
    läkaren ringde precis men där fanns inget svar än
    om det e mola eller "bara" vanligt missfall..!
    Vi får hoppas att dit e nere på noll nästa ggr=)
  • Ludvigsmamma

Lavinia- Vilket helvete du har!!! Som du kämpar!
    Jag håller med både Kasa och supermajjsan att tråden é ju faktiskt  för er som fortfarande kämpar. Jag har varit kluven de gånger jag skrivit om min lycka och oro över min nya graviditet pga att det é känsligt när man själv kämpar, men ni andra vet man gått igenom..det é inte många som förstår!
    Hoppas verkligen att allting ordnar sig för dig...och snart!!!!

Supermajjsan!!- Tack! Jag kommer hoppa in i nya tråden och jag hoppas den snart fylls på av gravida fd molor!!!

Morrhoppan!- Jag blödde 2 veckor efter skrapningen och min läkare kollade med vul och såg att han inte fått ut allting så det blev en skrapning till. Då slutade blödningen inom en vecka! Tycker du ska kolla upp det!

Kraaam på er alla underbara!!!

• kasa01

Morhoppan o tuttan, ser finfint ut. Vill bara förvrna om att de sista hcg värdena brukar sega sig lite, så bli inte besvikna om det inte blir under 5 vid nästa mätning. lycka till!

Vanna ang detta m cancer, jag fick förklarat för mig att vi är cancer registrerade, men så länge hcg inte siger och molan metastaserat är det just en tumör, och inte cancer... säger din läkare verkligen att molan är en cancer?

Supermajsa, fint m en ny tråd! Jag komme givetvis följa med här också, vill ju veta hur det går för alla! Skriver gärna en rad då och då om det är något man kan bidra med. kram!

• vanna
    kasa01 skrev 2011-05-02 13:45:17 följande:
    Morhoppan o tuttan, ser finfint ut. Vill bara förvrna om att de sista hcg värdena brukar sega sig lite, så bli inte besvikna om det inte blir under 5 vid nästa mätning. lycka till!

Vanna ang detta m cancer, jag fick förklarat för mig att vi är cancer registrerade, men så länge hcg inte siger och molan metastaserat är det just en tumör, och inte cancer... säger din läkare verkligen att molan är en cancer?

Supermajsa, fint m en ny tråd! Jag komme givetvis följa med här också, vill ju veta hur det går för alla! Skriver gärna en rad då och då om det är något man kan bidra med. kram!
    nä du har rätt Kasa .. man finns med i cancerregistret men molan är inte cancer förrän den sprider sig .. alltså bara en ohämmad tillväxt av trofoblaster som kallas tumör och i själva verket är godartad! hoppas jag inte gjorde nån förvirrad Skäms
    nu hoppar jag vidare till den andra tråden!
    kramar på er!
  • Anonym (skräpmola)

Jag vet inte vad jag ska säga Lavinia, allt känns bara som tomma ord när du kämpar så. Jag hoppas att du och din man orkar stå på er och att du får byta sjukhus. Det verkar ju som att det som finns kvar i dig, vad det än är, inte producerar hcg. Alla här inne har ju fått höra att allt under 2 eller under 5 är 0, märkligt att de nu kräver ett värde som man i princip inte kan få.

Morrhoppan, jag tycker det låter märkligt att du ska behöva blöda så länge utan att man gör ett nytt vul, eventuellt behöver skrapningen göras om. Jag blödde bara ett par dagar efter skrapning, fick höra att upp till en v var normalt av den läkare jag träffade utomlands när min mola upptäcktes och jag skrapades. Väl hemma har jag gått på sös men hade jag vetat hur struligt det skulle bli med olika läkare varje gång, läkare som inget vet om mola osv under uppföljningen hade jag redan från början bytt till Karolinska.

Jag kommer att titta till er här inne då o då men byter nu tråd. Den här tråden är till för er som är mitt uppe i molaskiten. Den är för dig bl a Lavinia.

Stor kram till er alla

• Anonym (Linnéa)

Hej allesammans!

Hur snart efter skrapningen fick ni besked om det var mola/druvbörd eller inte? Och hur vanligt är det egentligen? Hittar inte någon riktig infomartion och statistik.  Läser att ni tog prov på HCG vid skrapningen, detta är inget som man gjorde på mig, eller gör man det när man är sövd? Eller efter att man fått provsvar?

Beklagar era erfarenheter kring allt det här!

Svar på tråden Mola/Druvbörd