• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • Idacaroliine

Tack för svaret Jennifa :)
    Får vänta och se helt enkelt. Har fått en tid på torsdag. Känns så konstigt att hcgt stigit när det inte syns ngt på ultraljudet. Hoppas på bättre svar från läkaren, men fått träffa olika varje gång och det känns inte som att någon kan speciellt mycket om det :/

• Minirosen

Hej Idacaroliine! Min resa började på samma sätt som din. Komplett mola i v 12 följd av en akut skrapning. Därefter steg Hcg trots att man inte såg något i livmodern på ultraljud. Det enda som syntes var nån cysta som hade blivit stor (vanligt vid Mola men brukar försvinna av sig själv). Det visade sig senare att molan hade spridit sig till livmoderväggen, och jag fick påbörja en cellgiftsbehandling. Detta var 2012 och nu är jag gravid i v 32 så det ser ljust ut här igen. 😊 Hoppas att du får mer svar på torsdag och att Hcg börjat gå ner igen.

• Idacaroliine

*igår. Ultraljudet visade inget och hcg hade gått ner lite så nu hoppas vi på att det fortsätter så :)

• Joseta

Hittade denna tråd efter att ha sökt på mola här inne. Var på VUL i dag i vecka 8+4 (efter IVF/ÄD) och läkaren kunde då se att det fanns hinnsäck och gulesäck, men att fostret var alldeles för litet för tiden och det fanns inte heller någon hjärtaktivitet så därmed konstaterades vårt tredje MA. MEN dessutom såg han att moderkakan hade små blåsor i sig och han misstänkte därför partiell mola. Så det blev remiss till akuten för skrapning och analys. Känner mig så liten och rädd inför alltihop och vet inte hur jag ska klara av det hela om det verkligen visar sig vara en mola.

Så nu undrar jag vad som kommer att hända? Tänkte åka till gynakuten på måndag och sen hoppas jag få tid för skrapning snabbt. Men vad händer sen? Hur lång tid tar det att få svar på om det är en mola? Är dett alltid minst sex månaders graviditetsförbud eller kan det så snabbare?

• Anonym (Kommer igen)
    Joseta skrev 2014-02-28 13:34:25 följande:
    Hittade denna tråd efter att ha sökt på mola här inne. Var på VUL i dag i vecka 8+4 (efter IVF/ÄD) och läkaren kunde då se att det fanns hinnsäck och gulesäck, men att fostret var alldeles för litet för tiden och det fanns inte heller någon hjärtaktivitet så därmed konstaterades vårt tredje MA. MEN dessutom såg han att moderkakan hade små blåsor i sig och han misstänkte därför partiell mola. Så det blev remiss till akuten för skrapning och analys. Känner mig så liten och rädd inför alltihop och vet inte hur jag ska klara av det hela om det verkligen visar sig vara en mola. Så nu undrar jag vad som kommer att hända? Tänkte åka till gynakuten på måndag och sen hoppas jag få tid för skrapning snabbt. Men vad händer sen? Hur lång tid tar det att få svar på om det är en mola? Är dett alltid minst sex månaders graviditetsförbud eller kan det så snabbare?

Jag beklagar verkligen om det är Mola ni drabbasts av. Förnärvarande gäller detta i Sverige: (om läkarna eller sjuksköterskor säger annat så har de egentligen ingen aning, drabbar många av oss med Mola) Skrapningen skickas på provtagning och analys, sen får man svar om det är mola eller inte plus vilken sorts. Tog två veckor för mig. Du kommer att lämna prover varje eller varannan vecka i 6 månader, i slutet troligen med längre mellanrum. Om HCG-värdet är under 5 inom 2 månader gäller 6 månader från skrapning med gravidförbud, då en graviditet skulle höja HCG-värdet och dölja ev. Spridning av metastaser i kroppen. Du kommer också att röntga lungorna för att se att molan inte spridit sig dit. Tar det längre tid att få ner HCG än två månader blir det längre gravidförbud. Håll tummarna på att det inte är det, men är det nu så så ta det lugnt. Det är ingen kronisk sjukdom, man blir frisk och man får bli gravid igen. Det är låg risk att drabbas igen. Det finns lite forskning om mola men det verkar vara helt slumpmässigt att man får det. Beklagar verkligen att ni fått tre missfall i rad. Jag har själv haft två i rad och tyckte det var jobbigt nog. Önskar er allt gott och styrkekramar!
  • Joseta

Tack så mycket för informationen! Spenderade större delen av eftermiddagen och kvällen på gynakuten i går och efter att ha blivit undersökt av tre olika läkare så blev slutsatsen skrapning på torsdag med efterföljande analys så får vi se om det är mola eller inte. Ingen av läkarna tyckte dock det såg ut som en "vanlig" mola, men de var ändå lite osäkra, och jag känner att det är väl bättre att få veta säkert. HCG-värdet var inte heller riktigt lika högt som de väntat sig om skulle vara mola, men inte heller så lågt som det borde varit om det rört sig om en vanlig avstannad graviditet. 

Det som känns mest frustrerande är att ev. behöva vänta med att försöka bli gravid igen. Vi har svårt att bli gravida och att det lyckas igen är långt ifrån självklart så det är så nedslående att när det väl lyckas så slutar det hela tiden med MA. Det var ju för att öka chanserna som vi gick över till ÄD, men resultatet blev ändå detsamma samt med denna lilla extra tvist med misstänkt partiell mola. Tiden är inte direkt på vår sida då jag passerat 40 så varje extra månad vi måste vänta är betydelsefull. Nu har vi tre embryon i frysen och de vill vi använda så snart som möjligt.

Har skummat igenom tråden och lider med alla er som drabbats av detta. Det är dock glädjande att så många sen i alla fall lyckas bli gravida och får sina efterlängtade bebisar!

• kasa01

Joseta. var gör du dina IVF'er nånstans? Jag fick en komplett mola, en spontan "graviditet" mellan mina IVF'er för några år sedan. Eftersom den var komplett o mitt HCG inte sjönk på de 8 veckor man önskar fick jag förbud ett år, men kontaktade mina läkare på Huddinge och han tyckte vi kunde köra 4 mån efter det att jag hade godkänt värde. Så vi satte igång igen efter 8-9 mån i stället för ett år. Hoppas ändå att det inte är en mola du har, vet hur det är m IVF o väntan... kan driva en till galenskap!

• avenell

Hej på er,

det var längesedan jag var inne här men jag ser nu att det har tillkommit ett par personer som har drabbats av mola. Jag är så ledsen för er skull och jag hoppas att er väg tillbaka till det normala blir så kort och rak som den kan bli. 

Anledningen till att jag sitter här idag är att jag har börjat fundera kring en graviditet efter att ha haft en mola. Vi började ha sex utan skydd i december kring de dagar som jag borde ha haft ägglossning, dock visste vi inte med säkerhet om jag hade ägglossning då eller inte. I januari testade jag ägglossningstest som gav utslag och vi hade sex några dagar innan, på dagen för ägglossning och dagen efter. I februari tog jag inget test för att kolla ägglossningen men jag kände av det (eller vad jag tror var det) väldigt tydligt. Även då hade vi sex dagarna innan och på dagen.

Jag har såklart gått och hoppats på att mensen inte skulle komma den här månaden men den kom idag, tyvärr.

När jag blev gravid med min mola så var det på vårt första försök och jag hade såklart hoppats att det skulle gå lika lätt den här gången men det har det alltså inte gjort. Molan var min första graviditet och det är bara det jag har att jämföra med.

Jag vet att det inte är långt att ha försökt i tre månader men det har ändå fått mig att fundera på hur det är att bli gravid efter en mola eller efter ett missfall.

Ni är flera här inne som har blivit gravida efter er mola. Hur lång tid tog det för er? Hur lång tid tog det för er att bli gravida innan ni fick er mola?

Finns det något speciellt som man bör tänka på när man vill bli gravid efter mola/missfall?

Känner ni någon skillnad i kroppen efter att ni haft molan? Jag känner av mina äggstockar mycket mer och jag tycker att jag känner varje gång jag har ägglossning. Jag kan även tycka att det drar, stickar och gör ont i äggstockarna då och då. Är det normalt? På sjukhuset säger de bara att jag ska "avvakta", det har de sagt sedan i oktober.

Svar på tråden Mola/Druvbörd