Joseta skrev 2014-02-28 13:34:25 följande:
Hittade denna tråd efter att ha sökt på mola här inne. Var på VUL i dag i vecka 8+4 (efter IVF/ÄD) och läkaren kunde då se att det fanns hinnsäck och gulesäck, men att fostret var alldeles för litet för tiden och det fanns inte heller någon hjärtaktivitet så därmed konstaterades vårt tredje MA. MEN dessutom såg han att moderkakan hade små blåsor i sig och han misstänkte därför partiell mola. Så det blev remiss till akuten för skrapning och analys. Känner mig så liten och rädd inför alltihop och vet inte hur jag ska klara av det hela om det verkligen visar sig vara en mola. Så nu undrar jag vad som kommer att hända? Tänkte åka till gynakuten på måndag och sen hoppas jag få tid för skrapning snabbt. Men vad händer sen? Hur lång tid tar det att få svar på om det är en mola? Är dett alltid minst sex månaders graviditetsförbud eller kan det så snabbare?
Jag beklagar verkligen om det är Mola ni drabbasts av. Förnärvarande gäller detta i Sverige: (om läkarna eller sjuksköterskor säger annat så har de egentligen ingen aning, drabbar många av oss med Mola) Skrapningen skickas på provtagning och analys, sen får man svar om det är mola eller inte plus vilken sorts. Tog två veckor för mig. Du kommer att lämna prover varje eller varannan vecka i 6 månader, i slutet troligen med längre mellanrum. Om HCG-värdet är under 5 inom 2 månader gäller 6 månader från skrapning med gravidförbud, då en graviditet skulle höja HCG-värdet och dölja ev. Spridning av metastaser i kroppen. Du kommer också att röntga lungorna för att se att molan inte spridit sig dit. Tar det längre tid att få ner HCG än två månader blir det längre gravidförbud. Håll tummarna på att det inte är det, men är det nu så så ta det lugnt. Det är ingen kronisk sjukdom, man blir frisk och man får bli gravid igen. Det är låg risk att drabbas igen. Det finns lite forskning om mola men det verkar vara helt slumpmässigt att man får det. Beklagar verkligen att ni fått tre missfall i rad. Jag har själv haft två i rad och tyckte det var jobbigt nog. Önskar er allt gott och styrkekramar!