• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • kasa01

Gabbi91, förstår att du är frustrerad och ledsen. Tyvärr är mola en sjukdom som inte många läkare är så bra på här i Sverige. Ska försöka svara på dina frågor här så gott jag kan:

Lågt HCG trots druvbörd. Det är svårt att veta nu när du skrapades för 3 mån sen. Ett typiskt druvbörds fall visar sig genom en avslutat graviditet, alltså ett missfall, inte en abort som i ditt fall. Om läkaren då misstänker druvbörd/mola skickas skrapet till patolog för analys. Det går att misstänka druvbörd av det man får ut genom skrapning, men man kan inte veta säkert innan patolog gjort sina prover. Man kan heller inte veta vilken typ av mola man fått utan analys. De flesta har förhöjda HCG värden innan man skrapas, men de sjuknar ofta väldigt snabbt efteråt. Sen kan man komma till platåer där värdet slutar sjunka. I dessa fall finns anledning att tro att molan skickat metastaser eller att man inte fått ut hela molan, o man sätter in cellgiftsbehandling. Ofta räcker det m ett par doser så sjunker HCG värdet fint igen. MEN sen finns de ett fåtal fall där HCG börjar stiga och man får gå igenom en komplett Cancer behandling. I dessa fall kan cancer ha spritt sig till andra delar av kroppen, o måste inte alls sitta i livmodern eller dess närhet. Vanligt är att det sprids till lunga eller hjärna. Om man får cancer av sin mola bör HCG vara förhöjt. Jag är ju ingen läkare, men jag har inte hört talas om något fall av cancer från en mola där hcg är på minusnivå (olika på olika sjukhus, men mellan 2-0,1). I så fall bör det du råkat ut för inte alls ha med någon ev mola att göra.

Men du är alltså boka för ytterligare en skrapning. Detta måste betyda att det finns rester av något kvar i din livmoder. Hat de sagt varför du ska skrapas igen? Dåligt utförd abort, eller har något växt till sig? Jag känner inte till några andra sorters livmoder tumörer, så kan tyvärr inte hjälpa dig där. Men min gissning är att de inte kommer att kunna säga något förrän patolog tittat på skrapet.

Hoppas jag kunnat reda ut några frågor i alla fall??
    Stor kram till dig och hoppas du får klarhet i vad som händer dig.   

• Gabbi91

Tack kasa01!

Tror du missförstod. Har ibte gjort någon skrapning innan aborten gjordes medicinsk väg i augusti. Nu igår gjirdes en skrapning för det som sågs på ultraljudet såg ut som mola.

Men jag tror själv att det är tumörer som inte har med mola att göra öht.

Med tanke på uppehåll av menstruation och lågt hcg så verkar ju PSTT va den logiska förklaringen om det nu är druvbörd jag har :/

Usch, alla dessa tankar som skapar kaos i huvudet just nu. Nu kan jag bara sitta och vänta på svaren från analysen.

Kram!

• Judit84

Hej!

Fick veta efter en skrapning (pga ma) att jag har haft en partiell mola och väntar nu på kallelse till läkarbesök och provtagning. Tankarna snurrar runt hej vilt i huvudet..

Har haft långvariga problem med blödningar redan innan molagraviditeten och undrar förstås varför?

Någon med erfarenhet av detta?

• nervösorolig

Hejsan!
    Jag har en misstänkt druvbörd/mola OCH ett levande foster med pickande hjärta i normalstorlek. Vad tror ni händer?

Är väldigt orolig och läkarna ger inga direkta svar utan sa mer att är det druvbörd måste graviditeten avslutas tack och hej typ... det var några dagar sedan nu och vi ska tillbaka nästa vecka, är såå nervös.

Någon som varit med om liknande?

• jennifa

Hej nervösorolig!

Jag gjorde mitt första ultraljud i v18 och hade ett levande foster i magen då. Det visade sig att fostret hade ryggmärgsbråck och hjärnan hade inte utvecklat sig som den skulle.

I vilken vecka är du? Såg fostret friskt ut?

Hos mig dömde dom också ut barnets möjlighet att klara sig redan där. Men jag gjorde även fostervattensprov och det visade på kromosomfel "triploid" tror jag det heter. Det är mola, jag har fått förklarat för mig att vid en partier mola går 2 spermier in i ägget samtidigt och en av dom bildar ett foster och en molan.

De sa till mig att det kromosomfelet är förenat med död för fostret och de tyckte det va märkligt att mitt foster levde. I v 9 brukade det klara sig till sa dom och sen blev det normalt ett missfall eller ma.

I alla fall så förlöste jag mitt foster i v19 men då hade vi valt att avsluta graviditeten. Jag hoppas att du slipper allt skit som jag varit med om det senaste året, med olika skrapningar och blödningar och en mola som inte ville lossna och komma ut. Men nu är jag helt återställd förutom att det har blivit en ärrvävnad inne i livmodern där molan suttit. Kram till dig!!

• kasa01

Nervös o orolig, fy vilken trist situation... Det är extremt ovanligt att man får både och, har bara hört om det en enda gång faktiskt. då födde mamman ett friskt foster OCH en mola samtidigt som man inte vetat om. I hennes fall hade man avslutat även den friska graviditeten om det upptäckts, men det var många år sen. Vet inte vad de kommer att göra i ditt fall, men jag kan rekommendera att dina läkare konsulterar "Charings Cross" i England där man är expert på molor. detta är alltså en tvilling graviditet, där den ena befruktningen skapat en mola, den andra en helt vanlig graviditet om jag förstått det rätt. Eller har de undersökt fostret ännu? Vid de partiella molorna kan fostret (som i jeniffas fall ovan) leva ett tag, med hjärtaktivitet osv. Om det är så är det bra om det hela avslutas så fort som möjligt, även om det såklart är väldigt ledsamt för dig. Ett sådant foster har aldrig en chans att leva utanför livmodern, och ju längre du går med molan i kroppen, ju större risk att du utvecklar cancer av den. Dock mycket mindre risk för partiell mola, än komplett. MEN man kan aldrig konstatera en mola bara på ultraljud.. skriv gärna om hur det går för dig. Håller tummarna för att det finns en lyckad utgång trots allt. KRAM!

Jennifa, vad skönt att höra att du är frisk nu. Vad säger man om ärrvävnaden i din livmoder? Kommer den stöka till det för dig i framtiden? När går ditt förbud ut? Tusen frågor . Jag födde min lilla prins i oktober, han kom lite tidigt, men är helt perfekt. MEN han är ju min andra sen molan. Kram till dig!!!

• jennifa

Kasa01: Läkaren sa att ärrvävnaden inte borde ställa till nått men vi får se, hon sa att det är som en muskelknuta ungefär. Jag har förbud till början av mars så nu är det inte så lång tid kvar. Hela resan började 28 december 2012 så lite över ett år sen gjorde jag abort. Så drygt 2 månader är ju ingen tid alls nu.

Grattis till din prins!

Kramar

• NejHanna

Har inte skrivit på typ 1 år men tänkte dela med er alla att jag nu är i v 5+1 och är helt överlycklig! Har däremot inte pratat med min läkare än men ska höra av mig till henne snart.

• Idacaroliine

Hej! Hittade denna tråd nyss och har inte hunnit läsa igenom men tänkte ställa en liten fråga. Jag fick veta att jag hade en mola två veckor före jul 2013. Var då i v 12 (om man nu kan säga så) blev akutskrapning och efter analys visade det sig att det var en komplett mola. Hcg var på 350000 och har sjunkit stadigt sedan dess. Fram till för tre veckor sedan då det började stiga igen. Fick tid för ultraljud som inte visade något annat än en cysta som skulle vara ofarlig och inte ha med hcg nivån att göra. Nu ska jag iväg nästa vecka igen på ultraljud då hcgt gått upp ytterligare lite till. 

Är det någon här som vart med om samma? 

• jennifa

Hej Idacaroliine!

Jag har inte varit med om exakt samma, men jag skapades 2 gånger på 3 månader och min mola satt ändå kvar, varje vecka jag va och lämnade blodprov så hade hcg gått ner typ 50. Sen helt plötsligt höjdes hcg med 50 på ett prov och då började läkarna bli oroliga och ville att jag skulle ta cellgifter. Men som tur va så fick jag en mindre blödning innan någon behandling blev aktuellt och då gjorde vi ett nytt blodprov som visade att hcg hade sjunkit igen.

Dom tror att om värdet stannar eller ökar så finns det en risk för att molan sprider sig och då behöver man oftast behandling på nått sätt.

Detta är vad jag fått förklarat för mig och det behöver ju inte innebära att det är så det är! Hoppas det löser sig för dig snart! Kram

Svar på tråden Mola/Druvbörd