• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • jennifa

Kasa01, tack för ditt svar.
    Jag är klart glad att det inte blev gravförbud i 1 år och jag förstår ju att man bör vänta ett tag innan man försöker igen så att man inte riskerar något eller att det blir samma problem igen. Bara det går ner till 1 snart så har jag iallafall en hålltid som jag vet att jag ska vänta.
    Just nu känns det som att det aldrig kommer ner till 1 och det är den ovetskapen som är jobbigast. Men jag har verkligen funnit tröst i att läsa alla andras historier. :)

• kasa01

Jennifa, gumman, jag vet precis hur djävligt det är... känner så med dig, men tyvärr är det nödvändigt att vänta för din egen (o framtida barns) skull. Det viktiga är att du kommer ner till minus, gör du inte det är det en indikation på att molan har skickat metastaser och att du fått cancer av molan. Det är ju högs ovanligt, men händer några få. Då har du helt plötsligt andra problem att stångas emot, med cellgifter o ev strålning om cellgifterna inte biter. Sen blir ÄNNU mer väntan. Vill absolut inte skrämma upp dig nu, förhoppningsvis blir det inga fler hcg stegringar för din del. Men försök att bara ta en dag i taget, titta inte för långt framåt. Jag känner så här i efterhand att jag väntat bort ett par år av mitt liv... vill gärna ha dem tillbaka. Jag förstår att inget annat känns så viktigt nu, men om du kan, hitta andra saker att fokusera på som man kanske inte kan göra som gravid.

• jennifa

Ja, klart så gör jag roliga saker oxå. Jag har nog inte låtit molan ta över mitt liv. Jag tänker på det lite då och då men mest eftersom man blöder varje dag i över 5 månader. Det ger en inte möjlighet att släppa tankarna.
    Men jag njuter av livet och längtar till jag ska få börja försöka igen.
    Jag började prata med några tjejer här på familjeliv under min graviditet och vi alla skulle få barn ungefär i samma tidsperiod. Nu har vi träffats under 8 månader och lärt känna varandra och alla dom har fått sina fina barn och jag passar på att leka med dom när vi träffas så får man lite av bebissuget stillat
    Min tid kommer när den kommer. Har du fått barn än kasa01?

• kasa01

Jennifa, det låter som du har läget under kontroll! Bra! Japp, jag har bebis nr 2 i magen sen molan (opererades i mars 2010), o hade des en sen tidigare . så snart är vi 5 i familjen . Kram o varmt lycka till m allt!

• avenell

Hej Jennifa,

mitt senaste värde (i onsdags förra veckan) låg på under 2. Jag har nu haft två "negativa" värden och jag kommer inte att ta prov igen förrän om en månad. Det känns som att jag äntligen börjar slappna av lite och tro på att molan inte ska komma tillbaka.

Hur går det för dig? Hur mår du? När ska du ta prov igen?

• avenell

Är det förresten någon som kan reda ut det här med graviditetsförbud i 6 månader?

Jag har inte funderat särskilt mycket på en framtida graviditet, allt har varit så omtumlande att det har glömts bort och det har känts oviktigt. Nu när jag mår bättre och jag börjar fundera på framtiden så undrar jag om det är 6 månader från skrapningen eller 6 månader från det att värdet är negativt som gäller för att försöka bli gravid igen.

Jag tycker att jag läder olika överallt och jag tror att de läkare jag har träffat bara har sagt "man rekommenderar att man väntar 6 månder med att bli gravid igen..." men 6 månader från när?

Någon som vet?

• jennifa

Hej! Jag mår bra tack jag va inne idag och lämnade nytt blodprov på morgonen vid 8 sen va jag inne på vul vid 11. De positiva nyheterna är att värdet gått ner från 74 till 11 på 2 veckor, dom vill ha ner värdet till max 1. Men på ultraljudetet så visade det sig att molan inte har minskat. Det är ju lite konstigt men läkaren tror att den kommer ut sen när ägglossning och mens kommer igång igen. Annars gör hon kanske en 3e skrapning och använder en kamera och hyvlar ner molan, eftersom hon är rädd att ta sönder väggen i livmodern då molan sitter inbäddad där.

Nästa gång för blodprov blir om 2 veckor.

Jag berättade för henne att läkaren i Lund hade sagt att vi måste vänta att försöka på nytt ett halvår efter att värdet gått ner till 1 men min läkare sa att hon inte ser det som nödvändigt utan man kan vänta en menscykelch sen börja försöka. Jag tror jag kör ett mellanting så man inte riskerar något.

Men som jag förstått det så är det ett halvår från att värdet gått ner men jag har även läst ett halvår från skrapning. Fråga din läkare om du vill veta,. Men det verkar inte finnas något rätt eller fel utan det beror på vilken läkare man har.

Skönt för dig att värdet gått ner ytterligare, då kan du pusta ut nu och släppa tankarna på detta skit! Kramar

• K g
    jennifa skrev 2013-09-02 19:23:44 följande:
    Hej! Jag mår bra tack jag va inne idag och lämnade nytt blodprov på morgonen vid 8 sen va jag inne på vul vid 11. De positiva nyheterna är att värdet gått ner från 74 till 11 på 2 veckor, dom vill ha ner värdet till max 1. Men på ultraljudetet så visade det sig att molan inte har minskat. Det är ju lite konstigt men läkaren tror att den kommer ut sen när ägglossning och mens kommer igång igen. Annars gör hon kanske en 3e skrapning och använder en kamera och hyvlar ner molan, eftersom hon är rädd att ta sönder väggen i livmodern då molan sitter inbäddad där.
    Nästa gång för blodprov blir om 2 veckor.
    Jag berättade för henne att läkaren i Lund hade sagt att vi måste vänta att försöka på nytt ett halvår efter att värdet gått ner till 1 men min läkare sa att hon inte ser det som nödvändigt utan man kan vänta en menscykelch sen börja försöka. Jag tror jag kör ett mellanting så man inte riskerar något.
    Men som jag förstått det så är det ett halvår från att värdet gått ner men jag har även läst ett halvår från skrapning. Fråga din läkare om du vill veta,. Men det verkar inte finnas något rätt eller fel utan det beror på vilken läkare man har.
    Skönt för dig att värdet gått ner ytterligare, då kan du pusta ut nu och släppa tankarna på detta skit! Kramar

Jag tycker din läkare verkar ha väldigt dålig koll. Om jag vore du skulle jag byta faktiskt. Att hon har skrapat dig två gånger utan att få ut molan och inte tycker att du behöver vänta ens tills den är försvunnen innan du kan bli gravid igen får i alla fall mina varningsklockor att ringa. Jag förstår att du vill kunna försöka igen snart men tänk på att det är din hälsa det handlar om, och om molan inte försvunnit eller börjar växa igen kommer inte en graviditet att gå vägen i alla fall. Jag fick vänta ett helt år efter min mola och det är ju ett jävla skit, rent ut sagt, men hellre det än att riskera någonting. Önskar dig all lycka till! Hoppas du snart är nere på "noll" (här är det mindre än 5 som räknas som noll men det verkar vara olika)
  • jennifa
    K g skrev 2013-09-02 20:51:19 följande:
    Jag tycker din läkare verkar ha väldigt dålig koll. Om jag vore du skulle jag byta faktiskt. Att hon har skrapat dig två gånger utan att få ut molan och inte tycker att du behöver vänta ens tills den är försvunnen innan du kan bli gravid igen får i alla fall mina varningsklockor att ringa. Jag förstår att du vill kunna försöka igen snart men tänk på att det är din hälsa det handlar om, och om molan inte försvunnit eller börjar växa igen kommer inte en graviditet att gå vägen i alla fall. Jag fick vänta ett helt år efter min mola och det är ju ett jävla skit, rent ut sagt, men hellre det än att riskera någonting. Önskar dig all lycka till! Hoppas du snart är nere på "noll" (här är det mindre än 5 som räknas som noll men det verkar vara olika)

Jag är jätte nöjd med den läkaren jag har nu, hon är noggrann och tar mig på allvar. Den första skrapningen skedde dagen efter min abort. Då var det inget prat om mola utan de ansåg att hela moderkakan inte kommit ut. Det var en annan läkare vid det tillfället.

Andra skrapningen skedde akut när jag fick blödning. Det var då denna läkaren kopplades in. Då trodde man fortfarande att det var rester från moderkakan och att det blivit inflammerat, alternativt att jag lyckats bli gravid igen och detta var ett missfall. Däremot skickade läkaren denna gången det till labb för analys. det var så dom fick reda på att det vår mola. då hade det gått 2 månader efter aborten så molan hade väl vuxit sig fast ordentligt.

Som jag ser det så är det från första början det har blivit fel. Man gjorde 3 olika ultraljud med 3 olika experter för att verkligen säkerställa att fostret hade svåra missbildningar, de gjorde även fostervattensprov och fick reda på att det var en triploid och folk påtalade att moderkakan såg konstig ut och var stor och utbredd. Där fanns hur många varningsklockor för att jag hade mola, jag kollade dock inte upp något själv utan jag tog det som att det blivit ett hormonfel och att jag måste göra abort och sen kan försöka direkt efter igen, det va så läkaren sa då.. Ändå var det ingen som reagerade på det. Som kasa01 skrev så hade dom kanske varit lite noggrannare vid skrapningarna från början om de visste att det vår en mola.

Läkaren menade klart att molan ska ut, värdet ner på under 1 och sen vänta en menscykel. Men jag förstår att det låter märkligt när man inte hört allt som hänt.

Jag kommer nog vänta några månader och ta några extra blodprov innan vi försöker igen, jag vill definitivt inte riskera något nytt sånthär. men nummer ett nu är att få ner värdet. Vilket skit att du fick vänta ett år k_g!

När kom er mola ut? Va det innan värdet gått ner eller efter?

Kram
  • K g
    jennifa skrev 2013-09-03 07:51:35 följande:

Jag är jätte nöjd med den läkaren jag har nu, hon är noggrann och tar mig på allvar. Den första skrapningen skedde dagen efter min abort. Då var det inget prat om mola utan de ansåg att hela moderkakan inte kommit ut. Det var en annan läkare vid det tillfället.
    Andra skrapningen skedde akut när jag fick blödning. Det var då denna läkaren kopplades in. Då trodde man fortfarande att det var rester från moderkakan och att det blivit inflammerat, alternativt att jag lyckats bli gravid igen och detta var ett missfall. Däremot skickade läkaren denna gången det till labb för analys. det var så dom fick reda på att det vår mola. då hade det gått 2 månader efter aborten så molan hade väl vuxit sig fast ordentligt.
    Som jag ser det så är det från första början det har blivit fel. Man gjorde 3 olika ultraljud med 3 olika experter för att verkligen säkerställa att fostret hade svåra missbildningar, de gjorde även fostervattensprov och fick reda på att det var en triploid och folk påtalade att moderkakan såg konstig ut och var stor och utbredd. Där fanns hur många varningsklockor för att jag hade mola, jag kollade dock inte upp något själv utan jag tog det som att det blivit ett hormonfel och att jag måste göra abort och sen kan försöka direkt efter igen, det va så läkaren sa då.. Ändå var det ingen som reagerade på det. Som kasa01 skrev så hade dom kanske varit lite noggrannare vid skrapningarna från början om de visste att det vår en mola.
    Läkaren menade klart att molan ska ut, värdet ner på under 1 och sen vänta en menscykel. Men jag förstår att det låter märkligt när man inte hört allt som hänt.
    Jag kommer nog vänta några månader och ta några extra blodprov innan vi försöker igen, jag vill definitivt inte riskera något nytt sånthär. men nummer ett nu är att få ner värdet. Vilket skit att du fick vänta ett år k_g!
    När kom er mola ut? Va det innan värdet gått ner eller efter?
    Kram
    Fy vilken resa. Håller med om att det blev fel från början. Läkarna är alldeles för okunniga om det här över lag. Jag hade tur och fick en som rekommenderade skrapning och skickade på analys direkt, trots att det inte var särskilt tydligt att det var en mola. Hon trodde inte att det var det, men ville kolla det för säkerhets skull. Min var komplett så jag hade inget foster, och det tog 10 veckor innan värdet var nere på noll. Det var därför jag fick vänta så länge. Vid komplett mola ska det ha sjunkit inom 8 veckor för att graviditetsförbudet bara ska vara i 6 månader. Det ska aldrig, oavsett komplett eller partiell mola, vara kortare förbud än 6 månader så en menscykel låter väldigt kort från att molan kommit ut.  Bra att du tänker vänta längre än så. Det vore ju skit om du blev gravid fort och molan kom tillbaka. Hoppas det går snabbt nu och att den verkligen kommer ut av sig själv så du slipper skrapas igen.
Svar på tråden Mola/Druvbörd