K g skrev 2013-09-02 20:51:19 följande:
Jag tycker din läkare verkar ha väldigt dålig koll. Om jag vore du skulle jag byta faktiskt. Att hon har skrapat dig två gånger utan att få ut molan och inte tycker att du behöver vänta ens tills den är försvunnen innan du kan bli gravid igen får i alla fall mina varningsklockor att ringa. Jag förstår att du vill kunna försöka igen snart men tänk på att det är din hälsa det handlar om, och om molan inte försvunnit eller börjar växa igen kommer inte en graviditet att gå vägen i alla fall. Jag fick vänta ett helt år efter min mola och det är ju ett jävla skit, rent ut sagt, men hellre det än att riskera någonting. Önskar dig all lycka till! Hoppas du snart är nere på "noll" (här är det mindre än 5 som räknas som noll men det verkar vara olika)
Jag är jätte nöjd med den läkaren jag har nu, hon är noggrann och tar mig på allvar. Den första skrapningen skedde dagen efter min abort. Då var det inget prat om mola utan de ansåg att hela moderkakan inte kommit ut. Det var en annan läkare vid det tillfället.
Andra skrapningen skedde akut när jag fick blödning. Det var då denna läkaren kopplades in. Då trodde man fortfarande att det var rester från moderkakan och att det blivit inflammerat, alternativt att jag lyckats bli gravid igen och detta var ett missfall. Däremot skickade läkaren denna gången det till labb för analys. det var så dom fick reda på att det vår mola. då hade det gått 2 månader efter aborten så molan hade väl vuxit sig fast ordentligt.
Som jag ser det så är det från första början det har blivit fel. Man gjorde 3 olika ultraljud med 3 olika experter för att verkligen säkerställa att fostret hade svåra missbildningar, de gjorde även fostervattensprov och fick reda på att det var en triploid och folk påtalade att moderkakan såg konstig ut och var stor och utbredd. Där fanns hur många varningsklockor för att jag hade mola, jag kollade dock inte upp något själv utan jag tog det som att det blivit ett hormonfel och att jag måste göra abort och sen kan försöka direkt efter igen, det va så läkaren sa då.. Ändå var det ingen som reagerade på det. Som kasa01 skrev så hade dom kanske varit lite noggrannare vid skrapningarna från början om de visste att det vår en mola.
Läkaren menade klart att molan ska ut, värdet ner på under 1 och sen vänta en menscykel. Men jag förstår att det låter märkligt när man inte hört allt som hänt.
Jag kommer nog vänta några månader och ta några extra blodprov innan vi försöker igen, jag vill definitivt inte riskera något nytt sånthär. men nummer ett nu är att få ner värdet. Vilket skit att du fick vänta ett år k_g!
När kom er mola ut? Va det innan värdet gått ner eller efter?
Kram