Anonym (vraket) skrev 2012-02-16 20:21:58 följande:
Hej igen...
Fick missfallet för en dryg vecka sedan. Det kom igång av sig självt. Herregud vilken mardröm. Som en förlossning var det. Blödde som en gris. Men jag ville verkligen inte åka in så jag stannade kvar hemma.
Var idag på efterkontroll hos gynekologen och kollade om allt kommit ut efter missfallet. Lite lite krafs fanns kvar men det var inget man behöver skrapa sa hon. Ska dock kollas om 14 dgr igen. Hcg taget för att se så att det inte är något skyhögt mola värde, hon kunde inte se tecken på ngn ny mola, men som hon sa, den kan ju ha spridit sig så vi måste mäta hormonerna istället för att stirra oss blinda på VUL! Jaha, upplyftande tänkte jag.
Efter nästa besök ska jag få påbörja en missfallsutredning. Hon tyckte att det var okej att räkna mola som missfall. Som hon sa, vi vet inget om varför man får molor. Så varför skulle inte det räknas som missfall? Jag är väldigt nöjd med att få göra en utredning, även om det kanske inte är det trevligaste heller. Men jag vill i alla fall se om det är ngt jag kan påverka för att mina barn ska klara sig i livmodern. Känns så skönt att få bli tagen på allvar. Någon som lyssnar på en.
Ber till gudarna att det inte är en ny mola. Jag vill inte. Vill inte. Det känns ju som att börja om på nytt igen, jag hade ju lämnat det där nu. Om man nu någonsin kan lämna det, kommer kanske alltid finnas kvar hos mej? Psykiskt eller fysiskt.
Kg: Å vad jag känner med dej. Och känner igen mej i dej. Det är verkligen så orättvist. Jag trodde att det kanske skulle gå vägen denna gång och att jag skulle få barn i augusti. En kompis hade samma beräknade datum som mej och vi pratade om att vi kanske då skulle vara mammalediga ihop. Jag vet verkligen inte hur jag ska kunna umgås med henne?? Hur ska jag kunna det? Kommer ju inte tänka på ngt annat än mitt barn som inte blev.
Varför ska sådant här hända? En gång kan väl räcka?
Usch vad jobbigt med missfall igen och dessutom oro för ny mola. Håller med; en gång kan VERKLIGEN räcka! Beklagar allt ni får gå igenom :( Hoppas ni får lugnande besked snart. Hur länge håller en missfallsutredning på? och hur går den till?
Just nu känns det lite lugnare för min del. Var på sjukhuset halva dagen igår för lungröntgen, ultraljud, samtal och blodprover. Allt såg bra ut(för att vara mola alltså), lungröntgen var fin och hcg var redan nere på 500 vilket de sa verkade hoppfullt. Vad har ni andra haft ca 2 veckor efter skrapning? Har inga begrepp om vad som är "normalt" att det sjunker egentligen. Kommer inte behöva gå varje vecka och ta tester nu utan varannan, vilket känns skönt. Jag pluggar och har en del obligatoriska morgonlektioner som jag vill slippa krångla med. Rent mentalt har jag knappt fattat det fortfarande tror jag. Känns ok ändå, även om jag helst skulle vilja vara mitt uppe i en oproblematisk graviditet nu. Men jag har hopp om framtiden, det här ska nog gå bra ändå :)
Förstår att det känns superjobbigt med din kompis. Har ni pratat om det? Hon kanske kan förstå att det är jobbigt för dig om du förklarar? Det är ju inte konstigt att det hugger till i hjärtat när man ser andra gravida och ännu värre om man dessutom varit gravida samtidigt. Tillåt dig vara ledsen och lyssna på den känslan. Så småningom kanske det lättar lite och det kan kännas ok igen. Kram!