• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • kasa01

Avenell, är på språng o hinner inte skriva allt jag skulle vilja just nu, men druvorna du blöder ut är en del av tumören (molan). Jag skulle def kollat upp detta, det verkar inte som att de fått ut allt. Behöver inte alls vara farligt för det, men tycker du ska kontakta din läkare, eller åka in. Vilket sjukhus har du opererats på? Att du mår bra är ett tecken på att dins HCG värden sjunkit undan rejält, vilket är toppen. Det är de höga hormonerna som fått dig att må så dåligt. Jag hade värde på 300 000, o mådde som du beskriver, pest. KRAM så länge.

• avenell
    kasa01 skrev 2013-07-05 16:34:48 följande:
    Avenell, är på språng o hinner inte skriva allt jag skulle vilja just nu, men druvorna du blöder ut är en del av tumören (molan). Jag skulle def kollat upp detta, det verkar inte som att de fått ut allt. Behöver inte alls vara farligt för det, men tycker du ska kontakta din läkare, eller åka in. Vilket sjukhus har du opererats på? Att du mår bra är ett tecken på att dins HCG värden sjunkit undan rejält, vilket är toppen. Det är de höga hormonerna som fått dig att må så dåligt. Jag hade värde på 300 000, o mådde som du beskriver, pest. KRAM så länge.
    Jag ringde sjukhuset igen och återigen sa de att om jag inte har feber eller kraftiga blödningar så ska jag avvakta. Nu har det inte kommit ut några "druvor" på några dagar. Jag blöder lite varje dag, men det är alltid bara lite. 

Fysiskt känner jag mig precis som vanligt. Till och med de ömma bröstvårtorna har försvunnit...ja, inte bröstvårtorna men det ömma :) Jag är nervös inför läkarbesöket på torsdag men hoppas hoppas på att få goda resultat. 
  • tängla

V.7+5 idag och igår var jag och gjorde vul och det vissade ett litet foster i magen :)

• avenell
    tängla skrev 2013-07-10 14:50:46 följande:
    V.7+5 idag och igår var jag och gjorde vul och det vissade ett litet foster i magen :)
    Grattis!

Jag opererades för mola för två veckor sedan och det är så roligt att höra om er som har gått vidare från det och väntar barn :) 
  • tängla
    avenell skrev 2013-07-11 17:14:10 följande:
    Grattis!

Jag opererades för mola för två veckor sedan och det är så roligt att höra om er som har gått vidare från det och väntar barn :) 

Känns mindre jobbigt nu när man vet att den långa väntan är över och att få bli gravid igen. blev gravid snabbt och läkaren var inte så jätte nöjd att jag blev gravid nu innan ett år har gått men tycker själv inte det känns som någon fara då mitt hcg värde gick ner till 2 efter två månader och har legat där hela tiden.

Är iallafall super glad att det var ett foster i magen och önskar er andra lycka till!!
    Jag hade komplett mola.
    Avenell hade du komplett eller partell?? 
  • Giraffmamman
    tängla skrev 2013-07-10 14:50:46 följande:
    Ett stort grattis!! Håller tummarna allt allt går väl!! 
  • Giraffmamman
    avenell skrev 2013-07-03 16:02:22 följande:
    Hej,

under några dagar har jag läst igenom tråden och samlat kraft till att skriva. Jag förstår att tråden inte är särskilt aktiv och det får man väl trots allt se som något positivt.

Jag skulle göra ett första ultraljud förra veckan (10+4) och de kunde inte se något foster utan såg istället en typisk bild för komplett mola. Jag opererades dagen därpå och mår under omständigheterna bra. Ovissheten, förvirringen och oron för framtiden är stor men jag har blivit hjälpt av att läsa allt som har skrivits i den här tråden.

Jag ska på återbesök på sjukhuset om en vecka för att få höra vad analysen av molan visade och även (antar jag) få lite siffror på vad mina blodprov visade. Det enda de sa till mig när jag var inne för operation var att mina hormonnivåer var väldigt höga.

Läkaren var såklart noga med att berätta att jag absolut inte får bli gravid och hon skrev ut p-piller som hon tyckte att jag skulle börja med direkt. Jag känner mig inte helt bekväm med att äta p-piller utan skulle gärna vilja låta min kropp återhämta sig utan hormoner. Hur har ni gjort? Har ni ätit p-piller efter er mola? Jag funderar på kondom men kanske tycker inte läkaren att det är tillräckligt säkert?

Jag hoppas att det kanske finns någon där ute som vill svara på mina funderingar även om tråden verkar lite slö :)

Kram till er alla och tack för att ni har gett mig lite lugn och lite hopp inför framtiden! 
    Jag kände det som ett hån när läkaren skrev ut p-piller efter mola beskedet. Jag hämtade aldrig ur dem.  Kände mig som om jag bara tänkte på att få knulla runt. Under graviditetsförbudet var så mycket annat viktigt, sex blev sekundärt. Jag hade ju för fan någon form av kris och tänkte att jag skall kanske dö.  Sen ville jag absolut inte störa kroppen med en massa hormoner och skit. så det blev inte så mycket sexat helt enkelt. 
  • tängla

fick oxå p-piller utskrivet men hämtade aldrig ut det då jag inte önskade p-piller..vi använde kondom dom gångerna det behövdes.

• Anonym (Skit)

Hej!

Jag undrar om vi har några tidigare "molor" som kan hjälpa mig! Den 11/7 plussade jag på andra försöket! Jag har haft en del otur i livet och hade räknat med att det skulle ta tid att bli gravid! Men för en gångs skull hade jag turen på min sida! Hade svårt att tro det!!! (med all rätt)

I tisdags 5+2 (4 dagar sedan) fick jag en brun blödning med "flytning" i.. Inte alls särskilt mkt, men tillräckligt för att bli nojjig.. Jag ringde gynakuten som rådde mig att ta ett nytt gravtest om 4 veckor. Jävla pucko-tant.. Som att man har ro att vänta i 4 v?  Jag åkte dit och fick ta blodprov och vul.
    Läkaren bokade in en ny tid 2 dgr senare för blodprov och 9 dgr senare för nytt vul.

Efter besöket sprang läkaren ifatt oss och sa att det var något som såg avvikande ut. Hon sa bara "blåsor på livmodern och högt hcg" och berättade inget mer. Tack gode gud för internet! Dagen efter ringde jag och frågade vad läkaren skrivit i min journal, var det mola hon misstänkte - vilket det var. Hon sa att hon skickat en remiss till ultragyn som jag fick besöka 2 dgr efter. Där kunde man se gulsäcken (dock inga hjärtslag än) så om jag har mola borde det vara en partiell mola. Dock tyckte den gyn att det var för tidigt att säga nåt.

Det som talade emot mola var att jag inte hade några cystor på ägg-stockarna. Har alla ni som haft partiell mola haft det?

Mitt hcg-värde låg på 9390 på 5+2 och 14300 5+4. Är det onormalt? Det finns ju någon tabell på nätet och enligt den verkar det normalt? Någon som haft likadant?

Nu har jag ett besök 1/8 och hoppas det går att se mer nästa gång, men tankarna plågar mig.. Drömmer tom att jag föder ut små foster som är helt missbildade osv.. Superjobbigt..

Ta hand om er alla!!! Tack för att jag fått läsa igenom alla trådar, känslor och kommentarer! Det är hemskt att man kan må lite bättre av att det finns fler i samma sits, samtidigt som jag inte önskar någon detta - och jag vet inte ens om jag har mola eller inte! Gud så ni e starka! Kram

• Anonym (Skit)

Hej igen! Har en till fråga! Till er som åkte in pga blödningar i tidig graviditet, blödde ni mkt eller lite? Min "blödning" var som sagt bara brun och kom på ca 2 papper och typ 5 droppar på en binda och sen var det över...

Svar på tråden Mola/Druvbörd