• Joseta

Mola/Druvbörd

Hittade denna tråd efter att ha sökt på mola här inne. Var på VUL i dag i vecka 8+4 (efter IVF/ÄD) och läkaren kunde då se att det fanns hinnsäck och gulesäck, men att fostret var alldeles för litet för tiden och det fanns inte heller någon hjärtaktivitet så därmed konstaterades vårt tredje MA. MEN dessutom såg han att moderkakan hade små blåsor i sig och han misstänkte därför partiell mola. Så det blev remiss till akuten för skrapning och analys. Känner mig så liten och rädd inför alltihop och vet inte hur jag ska klara av det hela om det verkligen visar sig vara en mola.

Så nu undrar jag vad som kommer att hända? Tänkte åka till gynakuten på måndag och sen hoppas jag få tid för skrapning snabbt. Men vad händer sen? Hur lång tid tar det att få svar på om det är en mola? Är dett alltid minst sex månaders graviditetsförbud eller kan det så snabbare?

• Joseta

Tack så mycket för informationen! Spenderade större delen av eftermiddagen och kvällen på gynakuten i går och efter att ha blivit undersökt av tre olika läkare så blev slutsatsen skrapning på torsdag med efterföljande analys så får vi se om det är mola eller inte. Ingen av läkarna tyckte dock det såg ut som en "vanlig" mola, men de var ändå lite osäkra, och jag känner att det är väl bättre att få veta säkert. HCG-värdet var inte heller riktigt lika högt som de väntat sig om skulle vara mola, men inte heller så lågt som det borde varit om det rört sig om en vanlig avstannad graviditet. 

Det som känns mest frustrerande är att ev. behöva vänta med att försöka bli gravid igen. Vi har svårt att bli gravida och att det lyckas igen är långt ifrån självklart så det är så nedslående att när det väl lyckas så slutar det hela tiden med MA. Det var ju för att öka chanserna som vi gick över till ÄD, men resultatet blev ändå detsamma samt med denna lilla extra tvist med misstänkt partiell mola. Tiden är inte direkt på vår sida då jag passerat 40 så varje extra månad vi måste vänta är betydelsefull. Nu har vi tre embryon i frysen och de vill vi använda så snart som möjligt.

Har skummat igenom tråden och lider med alla er som drabbats av detta. Det är dock glädjande att så många sen i alla fall lyckas bli gravida och får sina efterlängtade bebisar!

• Joseta

kasa01; vi gör ÄD i Finland (Åbo). Pratade med dem efter att ha läst ditt svar om planering inför FET och de menade att OM det är mola, men HCG går ner som det ska på ett par månader så kan man planera FET så att återföringen görs i samband med att sexmånadersfristen går ut. Det är ju en del förbehandling innan själva återföringen görs och det känns bra att kunna påbörja den delen redan innan så förlorar vi ju inte fullt så mycket tid. Kliniken menar att det är ju själva graviditeten som producerar HCG och det är HCG man vill undvika under sexmånadersfristen. Men ÄD behandlingen för mig som mottagare är ju HCG-fri, dvs. det är ju ingen ägglossningsspruta etc. så det är ju först OM man blir gravid som kroppen börjar producera HCG så att planera återföring i samband efter sex månader ser de inga problem med.

Skrapades i dag så nu är det bara att invänta svaret från analysen. Jag bad att bli underrättad oavsett resultat och de trodde det skulle ta omkring två veckor, men att det i värsta fall kan ta upp till 3-4 veckor (de sa först att de bara skulle höra av sig om det var en mola, men jag vägrar leva i ovisshet för är det inte det så vill jag planera FET så fort som möjligt).

• Joseta

Lästa bakåt i tråden och har även googlat en del och som jag förstått det uppkommer mola antingen om två spermier befruktar ett ägg eller om ett kärnlöst ägg befruktas och spermiens dna duplicerar sig själv? Vi har ju gjort ICSI så att mer än en spermie skulle ha befruktat ägget känns ju uteslutet. Och ägget kan ju inte har varit kärnlöst om det blivit befruktat, så nu ökade hoppet markant om att jag kanske slipper moladiagnosen!

• Joseta

Inte fått något svar ännu på om det var mola eller ej. Snart tre veckor sedan skrapningen nu... Det är lite jobbigt att inte få besked, men väljer att tolka det som något positivt, dvs. att OM det varit en mola så hade de hört av sig snabbare.

• Joseta
    calorina skrev 2014-03-25 20:17:44 följande:
    Jag tycker det är dåligt att du inte fått svar ännu.

I och för sig så sa min läkare att hon skulle skicka på snabbanalys men jag fick besked fredag eftermiddag veckan efter skrapningen som gjordes en torsdag dvs. det tog 8 dagar. När läkaren ringde så sa hon dessutom att hon hade fått ett preliminärt besked redan i början på veckan men avvaktat nåt ytterligare test innan hon lämnade besked till mig.

Jag skulle ringa och fråga om jag vore du.

Har du inte varit på någon kontroll efteråt ??

Fortfarande inga svar och ingen efterkontroll, varjen genomförd eller bokad. Får jag inte svar under denna vecka ringer jag själv. Tycker det är dåligt att de inte kan ge svar inom rimlig tid. Känner mig dock rätt övertygad om att det inte var någon mola, för då förutsätter jag att de agerat snabbare samtidigt som gravtestet visar negativt både förra veckan och denna, så några mängder Hcg kan inte finnas kvar i kroppen (det blev först svagare för att sen bil negativt, testat en gång i veckan för att själv hålla lite koll). 
  • Joseta

Hej alla.

Har ännu inte fått något svar eller uppföljning. Har både mailat och ringt och "någon" ska hela tiden återkomma, men det händer inte. Så när jag ringer igen så säger de att det med all sannolikhet inte var någon mola för då hade de ju återkommit vid det här laget, men när jag frågar om de kan svara säkert så kan de ju inte se provsvaren just då och ska be någon att återkomma och så hör jag inget. Har sagt att det är väldigt angeläget då vi nu i dagarna ska påbörja ny fertilitetsbehandling, men det verkar inte hjälpa.  

Kan dock inte tänka mig att det var någon mola för jag inte tänka mig att de inte skulle ha meddelat det isf vid det här laget, så nu handlar det mest om att jag vill ha svar av principskäl. Tycker det är otroligt dåligt hanterat...

Svar på tråden Mola/Druvbörd