• Toka2

Vi som väntar syskon till våra änglar del 10

Här hålls vi som förlorat ett barn och nu går i väntans tider igen. 

Förra tråden är stängd, så jag öppnade en ny. Här finns den gamla tråden om någon vill läsa ikapp:

www.familjeliv.se/Forum-10-204/m49865566.html
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-07 10:44
    www.familjeliv.se/Forum-10-204/m56520106.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-07 10:47
    Presentationstråden hamnar du i om du klickar på länken ovan. Glömde skriva det.
  • Svar på tråden Vi som väntar syskon till våra änglar del 10
  • jennyc
    starbright skrev 2011-06-22 20:51:59 följande:
    Du är klok, Jenny.  Dina ord betyder mycket.

Jag pratade om min son från första början, jag är inte rädd för att gråta. Inte rädd för att bryta ihop. Jag har sagt rakt ut till folk att jag tycker det är förjävligt att de fått sina barn när jag inte fick mitt. Jag har sagt ännu mer elaka saker, men ingen verkar ta illa upp. Jag tror de förstår att jag är arg och hatar att alla andra får vad de vill. Jag skäms inte över mina tankar, jag är inte rädd för att ha fel tankar. Jag tror att alla tankar är sunda, det hade varit mer sjukt om jag tänkte att jag får skylla mig själv.

Att kämpa och slåss ger mig motivation i livet konstigt nog. Även fast det är riktigt jävla tungt att leva med "om de hade gjort något hade han levt". Livets gång. Det skulle ha blivit barn nu. Jag vill inte om ett par år, eller 10. Jag vill NU. Men det verkar inte gå. Jag orkar inte. Det gör ont och jag vill inte gråta mer. Jag vill vara lycklig. Första gången jag någonsin har varit genuint lycklig var när jag väntade lillebror. Då skulle min stora bli storebror, min sambo få bli pappa och vi skulle bli en familj med blodsband. It all went away.

Tog prover på förmiddagen, HCG = nästan noll, sa läkaren. Missfall. I knew it! Hon sa "vänta en mens annars riskerar du att få fler tidiga missfall". Första gången hade jag en mens emellan, blev missfall, nu två, och missfall. Tror inte på att man ska vänta. Det hjälper ju ändå inte. Men jag ska bli nunna, vill inte riskera att bli gravid, så hon behöver inte oroa sig!
    du verkar rätt klok du med ;) och rättfram, och vis...de är go i dig men nån gång måste man kanske dra ner en aning på tempot ;)

beklagar ditt mf, kanske är klokt att ta en paus iaf. och sn se hur stor längtan är, om du vågar dig på nya försök...att vänta en mens...tror jag inte på direkt men visst...en mens kan man ju stå ut men de finns ju de som förespråkar ännu fler...

de är svårt att tycka och tänka för de är bara du som känner vad som är rätt nu, jag finns här  :D

massa kramar
    Max 100501 Nicolina 110412
  • me79
    Trassel - puss på dig! Jag ler med hela min själ när jag ser dig här! Luv you!
  • Moniqe1979

hur går det för alla?

Här knatar det på så sakteligen var på UL dagen föremidsommar då 12+0 och fick se en liten krabat därinne som efter det lilla man kan se så tidigt verkade ytetrst välmående *lite pust*
    Men nu när jag fått kallelserna till RUL och det riktade hos kardiologen känner jag mig faktiskt lite panisk tycker de är lagda så SENT RUL blir 18+5 och kardiologen 20+0, förra ggn när vi vöäntade samuel gjordes dessa undersökningar när jag var 17+4 samt 17+6 för hur makabert det än låter så görs ju framförallt det riktade för att bekräfta att bebisen därinne är frisk och inte bär på et fel som Tristan hade då vi fick avbryta graviditeten i v 20+0 pga att han ej vbar livsduglig, som kontrollerna är nu, om det absolut värsta skulle återupprepa sig då är vi ju nästan förlångt gångna redan då det upptäcks, usch jag är bara skakig och gråtfärdigt illamående nu, känns inget bra alls men jag vet inte vem jag skulle kunna vända mig till för att få det ändrat utan totalt nervsammanbrott...

• MaEng

För mig rullar det på.. Är nu på v 28+5. Kan nästan inte förstå att tiden gått så fort. Var på TUL igår och plutten i magen växer precis som den ska.

Monique: kanske du kan ringa kvinnokliniken och be om att få komma på ul tidigare? Eller har du fått någon speciell läkare som ska följa er den här graviditeten? Isf kanske den kan hjälpa er. Inget kul om man ska behöva oroa sig onödigt mycket. Och med tanke på er historia borde det ju inte vara omöjligt att få komma tidigare. Kram!

• Trassel

Marijhae, tack Hjärta

Här ska det nog vara v 8+1 nu och jag mår hemskt illa. Kräks inte utan ständigt illamående. Känner igen det sen de tidigare två graviditeterna men det är ju jobbigt ändå. Hoppas att det försvinner om 1-2 veckor.

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Lovisa87

Hej allehoppa!
     Har inte skrivit på evighet.  Idag går jag in i v 21(20+0) o bara 17 veckor kvar,Peppar peppar :)
    Vi va på RUL den 22/6 o fick se en frisk liten flicka. En Nelly :) På nått sätt käns de bara skönt att de är en flicka eftersom de gick bra med Julia.
    Nästa vecka firar vi henne, hela 2 år fyller hon <3

Kram till er alla!

• Hamelisa

Hej! Har inte skrivit på ett tag. Är i v 21 nu och när vi gjorde rutin UL (v 18) så såg allt bra ut. Men jag var riktigt nervös innan och tårarna sprutade innan barnmorskan började undersökningen. Som tur var hade barnmorskan läst mina journaler så hon viste att sista ultraljudet vi gjorde med våran Oscar förra året visade att vår son höll på att dö i magen, så hon förstod min oro. Skönt att allt såg bra ut men har tyvärr moderkakan i framvägg så det kommer att dämpa rörelser utåt.
    Jag började känna den här bebisens rörelser ganska tidigt, typ innan rutin ul. Nu känns han starkare men rör sig inte regelbundet. Det oroar mig, jag vill ju veta att han är där och mår bra. Som det är nu rör han sig så jag känner det med flera timmars mellanrum. Ibland är det helt tyst i magen från morgonen ända till kvällen innan jag känner några rörelser. Det är läskigt och obehaglig tycker jag. Om jag berättar att jag upplevde hur våran son helt slutade röra sig i magen i v 39 förra året så kanske ni förstår varför jag blir så orolig. Det var en sån obehaglig upplevelse att bara förlora kontakten sådär. Minns hur jag låg i sängen den där hemska förmiddagen förra året och puttade och buffade på magen för att få något svar, men det kom aldrig något svar och oron bara växte. Sen blev ju oxå våra värsta farhågor besannade när det faktiskt visade sig att Oscar höll på att dö i magen pga komplikation med moderkakan.. (Han dog ist 18 timmar efter urakuta snittet).
    Ni som är gravida igen, hur gör ni för att tackla oron över att barnet kan sluta röra sig? Jag vet ju att det ännu är ganska tidigt och att jag kanske inte känner alla rörelser den gör men det skrämmer mig att bara känna den då och då. Jag tänker att jag inte ska oroa mig, men jag gör det ändå när jag inte känt den på flera timmar och jag måste orka stå ut resterande delen av graviditeten. Vad gör man?

• Lovisa87
    Hamelisa skrev 2011-07-10 07:49:56 följande:
    Hej! Har inte skrivit på ett tag. Är i v 21 nu och när vi gjorde rutin UL (v 18) så såg allt bra ut. Men jag var riktigt nervös innan och tårarna sprutade innan barnmorskan började undersökningen. Som tur var hade barnmorskan läst mina journaler så hon viste att sista ultraljudet vi gjorde med våran Oscar förra året visade att vår son höll på att dö i magen, så hon förstod min oro. Skönt att allt såg bra ut men har tyvärr moderkakan i framvägg så det kommer att dämpa rörelser utåt.
    Jag började känna den här bebisens rörelser ganska tidigt, typ innan rutin ul. Nu känns han starkare men rör sig inte regelbundet. Det oroar mig, jag vill ju veta att han är där och mår bra. Som det är nu rör han sig så jag känner det med flera timmars mellanrum. Ibland är det helt tyst i magen från morgonen ända till kvällen innan jag känner några rörelser. Det är läskigt och obehaglig tycker jag. Om jag berättar att jag upplevde hur våran son helt slutade röra sig i magen i v 39 förra året så kanske ni förstår varför jag blir så orolig. Det var en sån obehaglig upplevelse att bara förlora kontakten sådär. Minns hur jag låg i sängen den där hemska förmiddagen förra året och puttade och buffade på magen för att få något svar, men det kom aldrig något svar och oron bara växte. Sen blev ju oxå våra värsta farhågor besannade när det faktiskt visade sig att Oscar höll på att dö i magen pga komplikation med moderkakan.. (Han dog ist 18 timmar efter urakuta snittet).
    Ni som är gravida igen, hur gör ni för att tackla oron över att barnet kan sluta röra sig? Jag vet ju att det ännu är ganska tidigt och att jag kanske inte känner alla rörelser den gör men det skrämmer mig att bara känna den då och då. Jag tänker att jag inte ska oroa mig, men jag gör det ändå när jag inte känt den på flera timmar och jag måste orka stå ut resterande delen av graviditeten. Vad gör man?

Vet inte om jag kan komma med nått positivt svar, men jag får allvarligt talat lite småpanik när hon inte rör sej. Dock är jag lyckligt lottad, då moderkakan sitter i bakvägg, jag är smal osv. Har känt dagliga rörelser sen v 16,  och nu sparkar hon regelbundet. men de va för ca en vecka sen när ja skulle upp till jobbet, jag vill känna henne innan jag går till jobbet och jag låg säkert i 45 min utan att känna nått. Tillslut fick jag puffar o jag kom försent till jobbet. Men de strunade jag i, bara min lilla plutta mår bra!
    Men jag brukar tänka positivt(försöka iallafall). Hon kanske sover(de gör dom ganska mycket) eller hon sparkat inåt ryggen.
    Hur ofta får du gå på koller nu?
  • Hamelisa
    Lovisa87 skrev 2011-07-10 08:22:00 följande:
    Vet inte om jag kan komma med nått positivt svar, men jag får allvarligt talat lite småpanik när hon inte rör sej. Dock är jag lyckligt lottad, då moderkakan sitter i bakvägg, jag är smal osv. Har känt dagliga rörelser sen v 16,  och nu sparkar hon regelbundet. men de va för ca en vecka sen när ja skulle upp till jobbet, jag vill känna henne innan jag går till jobbet och jag låg säkert i 45 min utan att känna nått. Tillslut fick jag puffar o jag kom försent till jobbet. Men de strunade jag i, bara min lilla plutta mår bra!
    Men jag brukar tänka positivt(försöka iallafall). Hon kanske sover(de gör dom ganska mycket) eller hon sparkat inåt ryggen.
    Hur ofta får du gå på koller nu?

Sån är jag oxå, vill gärna känna av bebisen på morgonen innan jag kliver upp och då jag inte känner något blir jag orolig. Det kanske är så för att jag inte kände av Oscar den där sista morgonen.

Jag går hos spec mödravården och har blivit lovad fler UL. Vi ska göra ett fosterhjärtultraljud nu efter vecka 21 och sedan blir det ett ultraljud där dom mäter flödet i moderkakan i v 25 och v 28 och något tillväxt UL efter det hoppas jag. 

Äter Trombyl för att minska risken för proppar i moderkakan.

Svar på tråden Vi som väntar syskon till våra änglar del 10