Hej!
Jag är ny i denna tråd, förlorade min son Oscar i september förra året, han skulle ha varit 9 månader idag. Han var mitt 2a barn (har en dotter som fyller 3 år om några dagar bara) och hela graviditeten var verkligen toppenbra. Jag var i v 39 när jag plötsligt en morgon inte kände av några fosterrörelser, blev orolig och min sambo tyckte att vi skulle åka till MVC. Barnmorskan tog emot oss fast vi inte hade någon tid, hon kollade och hittade hans hjärtljud och dom lät bra, det hörde jag oxå. Tyckte ändå att vi skulle åka till akademiska i uppsala eftersom han rörde sig så lite, för en extra koll.
Vi åkte på en gång, hade dottern i bilen, tänkte att vi skulle hinna till ikea sedan. Var ju inte så orolig längre när hjärtljuden lät OK. Men han rörde sig fortfarande inte. Det tog ca 45 min så var vi på förlossningen. Dom sökte hans hjärtljud med CTG men hittade bara min puls. Tyckte att han ändå började sparka lite i magen. Överläkaren kom in för att göra UL, hon sa på en gång " det blir urakut snitt, barnet måste ut omedelbart, hjärtljuden är låga" . Sen kom det in massor med folk och jag blev ivägkörd på en bår och min sambo bara stod där med min dotter sovandes i sylkun och fattade inte vad som hände. Allt var bara kaos och jag var livrädd och tänkte mitt barn får inte dö.
Vaknade ur narkosen, var så otrologt leden och förvirrad. Dom sa att min son var under intensivbehandling och att man fick ta en timma i taget. Jag vaknade in i en verklig mardröm. Sen när jag fick se Oscar på intensiven med en massa slangar bröt jag ihop.
Oscar hade förlorat 60 % av sitt blod genom moderkakan, hade ett blodvärde på 30 och hjärtat hade stannat när dom fick ut honom men dom fick igång det efter 15 min. Vart hade då hans blod tagit vägen? Jo, det fanns inget blod i fostervattnet, hans blod hade läckt ut till min blodbana genom moderkakan sk feto maternal transfusion. Något hade brustit i den tunna barriär som ska hindra fostrets blod från att blandas med moderns. Vi fick aldrig svar på vad som orsakade det.
Blodbristen gjorde så att han drabbades av allvarlig syrebrist. Han var nerkyld och dom gav honom massor med blod men kroppen orkade inte syresätta sig. Vi satt med honom hela natten och det larmade av och an och det kom massor med personal som sög honom och grejjade. Varje gång han dippade tänkte jag att nu dör han, nu dör han och bröt ihop. Det var som en riktig killer thriller movie. Vi försökte hålla hoppet uppe länge, men tyvärr så blev han bara sämre och sämre och tillsist somnade han in i våra armar på morgonen, bara 18 timmar gammal. Det var så förfärligt tungt, trodde att jag skulle falla i bitar.
Läkaren sa att vi måste vänta minst ett halvår innan jag fick bli gravid igen. Det har varit en mycket tuff tid, men så gick det halvåret och nu är jag faktiskt gravid igen. Är i v 17 nu och ska på rutinultraljud nästa vecka.
Det känns bra att vara gravid igen, jag är glad över det, men samtidigt har jag så svårt att känna den här riktiga glädjen. Det är inte som förut. Känner mig väldigt ledsen över att det är så, jag vill ju kunna ta till mig även detta barn, men det är så svårt att våga glädjas och njuta av att vara gravid igen när jag vet att allt kan förändras på ett ögonblick. Jag tänker mycket på hur det var förra året när jag var gravid med Oscar, får minnen i huvudet och blir så ledsen över att han inte finns längre. Nu är det min dotters födelsedag och det gör mig ledsen samtidigt som man vill vara glad. Minns hur lycklig jag var där förra året när min dotter fyllde år och satt där höggravid med Oscar i magen. Nu kommer samma vänner på kalaset men Rebecca har ju inte sin lillebror, han skulle ha varit här med oss men han dog och nu har jag en ny bebis i magen och alla förväntar sig att jag ska vara lycklig igen, men det är jag ju inte. Tror att det är nåt fel på mig som känner så här mer och mer.
Får åka till till spec mödravården, har gjort ett tidigt UL och allt såg bra ut, men är ändå nervös inför RUL. Alla bara säger att det kommer att gå bar, det kan inte hända 2 gånger. Men jag oroar mig ändå.
Förlåt, det blev långt men jag vänder mig till denna tråd i hopp om att få stöd från er andra som mist ett barn, för det känns som att det kommer att bli en lång resa i bergochdalbanan. Tack för att ni orkade läsa...
Kram till er alla som oxå mist barn