Inlägg från: chiqita |Visa alla inlägg
  • chiqita

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Häftigt Resande!

Kasperina: Så skönt att allt var bra med den lilla!

Ego: Idag blev jag långhårig Har satt extensions så nu har utseendet förändrats något

Ego2: Hugo satt själv för första gången idag! Han satt länge och något framåtlutad men helt själv ändå.

Ego3: En liten fråga,, Någon som känner igen sig i detta..? Agnes som blev 3 i Juli  har börjat bli så lättilsken, gnäller och är inte enbart den glada tjej som hon var förut. Hon kan vara jätteglad men säger man eller gör fel i hennes ögon är det raka motsatsen. Jag vet inte om det är en trotsfas som ska förväntas gå över lika plötsligt eller något annat. Först trodde jag bara att hon var trött för hennes tålamod är verkligen minimalt, men så länge man gör allt på hennes villkor är allt super. Ett exempel som fick mig att undra - ikväll när jag la henne i sängen ville hon se på film. Då ville jag bara förklara för henne att hon enbart fick se en film, inget mer, men hon satte sig direkt på tvären när jag bad henne lyssna på mig. Vände sig bort och var allmänt tjurig. Då sa jag att jag inte tänkte slå på någon film utan bara gå ner. Hon skrek "jag vill se på fiiiilm" och var inte det minsta snäll i tonen. Sa att om inte hon vill lyssna på mig så lyssnar inte jag på henne. Vips var tonen annan "jag ska lyssna mamma" och hon var därefter sockersnäll, lyssnade och godtog det jag sa och fick därefter se på filmen.

Jag är bara så orolig att hon ska trotsa sig igenom allt och bli en bortskämd liten snorunge, men ibland är det lättare att bara godta som hon vill ha det för att slippa dessa skrik och gnäll. Testar hon bara gränser eller kan det vara så att det är något hon faktiskt är missnöjd över? 
    När jag säger "mamma älskar dig", svarar hon med ett tvärt nej och vänder sig bort. Jag vet inte helt hur jag ska bemöta henne. Kan det vara något hon är missnöjd lver och behöver få ventilerat och bli lyssnad på eller är det helt enkelt bara trots? Frustrerande och konfunderande.
    Råd mottages tacksamt  

(¯`°? Vår snutta kom 2/7-09, lillebror 2/4-2012.. *kärlek* ?°´¯)
  • chiqita
    Billabong: Så skönt ändå att höra att det är fler som upplevt något liknande. Det jag tycker är så svårt att vet hur jag ska hantera är just hennes arga utbrott. Som idag när hon verkligen stod och skällde på mig för att jag hade förstört våran "nyckel". Nu var det ingen nyckel utan en lapp som suttit i nyköpta kläder. Förklarade detta för henne och då lugnade hon sig en liten stund men blev därefter otroligt arg för att jag hade förstört den i stället. Den var dock inte det minsta förstörd.. Lite kändes det som att hon bara övar på att vara arg men inte helt förstår varför, bara att hon liksom vill visa att hon kan vara arg.. Ja jag vet inte..
    Verkade som att det blev bättre i sommar men då hade hon ju farmor och farfar runt sig hela tiden som gav henne uppmärksamhet och kanske var det så att hon ändå inte helt landat i det med att Hugo finns hos oss.. Hon har också börjat med att hon plötsligt vid middagsbordet bara sitter och gapar och ser irriterat på maten eftersom den inte automatiskt kommer till henne. Då betyder det att hon vill bli matad. Hon vill liksom vara bebis som Hugo men vi får absolut inte säga hon är liten, för hon är ju stor..
    Jo det är nog trots ändå, men inte mindre jobbig att hantera för det.. Tungan ute 
  • chiqita

Älgen: "fram till 20-årsåldern"
    Jo det e klart du har rätt. Bara att jag som förstagångsupplevare är orolig att jag ska missa någon viktig signal där jag borde ha lyssnat i stället för att bara ha satt gränser

• chiqita

Pysslig: Nej inte första gången men när det blev ett sådant uppehåll i sommar och hon plötsligt börjat gå på toa igen så kändes det som en ganska stor nedtur och lite misslyckande att det körde igång igen. Har pratat med vår au-pair nu med och hon upplever det inte alls lika som när vi är med.. 

Tack för alla svar. Det är skönt att verkligen veta att man inte är ensam om det vi upplever. (även om vi egentligen trodde att vi var normala )

Pysslig: hehe.. kanske hon förstod att det kan vara värt att lyssna på det mamma säger ibland då  

Gladhannapanna: Hehe.. minipubertala barn med minitonårstrots.. Tur att vi ändå var någorlunda unga när vi skaffade barn så vi hinner njuta av livet efter de fyllt 20  

• chiqita

Älgen: var nog inte så kul att höra men skrattade rätt gott när jag läste det..

• chiqita

Asap: lugn dag..?

Sarah: stackars som sliter med kolik.. Hoppas han blir bättre snart..

Här hemma sliter vi med tänder.. Hugo fick sin andra i går och då är det lätt att tro att han ska få slappna av ett tag men hela under natten till idag har han sovit oroligt och vaknat 7 ggr mot max 2 ggr annars. Under dagen har han varit ledsen, haft svårt att sova, svårt att äta och helst hade han enbart velat amma men amningen har vi ju trappat ned.. Stackars liten.. Får bara ont i mammahjärtat när de har ont..

Håller i a fall på förbereda tårta inför onsdagen och för första gången i mitt liv har jag lagat sugarpaste

• chiqita

Så har man genomlevt sin första dag på 36e året då, och en bra sådan. Först fick jag hoppa in två hack på skärpet i jeansen, som jag inte burit på 1,5 vecka. Därefter var jag och tränade och upptäckte att jag blivit lite starkare. Efter träningen åkte jag med en av mammorna i bebisgruppen till storcentret och shoppade lite fynd. Så kul, har bara träffat henne några gånger men det känns så avslappnat, som att vi känt varandra längre

Årsdagen (35) var igår och jag firade mig själv med att göra en av de snyggaste tårtorna jag någonsin gjort. SP is da thing!  Mammagruppen var på besök och de hade alla med sig en liten gåva var, så sött! Mannen gav mig ändå bästa gåvan - en USA-resa i vinter med barn. Lutar mot att vi åker kring jul och stannar i två veckor. Los Angeles eller Californien. Det ska bli såååå underbart!!!! Själv fyller han den 25e december så det blir väl lite gåva till honom med.

Agnes sa idag "när ni hittade Hugo, du och pappa, då var farrrfar här och hämtade mig på dagis". Helt otroligt vilket minne hon börjar få. Det var ändå mer än 4,5 månad sedan, men det stämde att farfar var här, även om vi inte riktigt "hittade" Hugo

Hoppas alla har haft en helt super dag!! 

• chiqita

Hihi, tack för grattis och den otroligt goda likören Galia, för det smakade i a fall som likör  

• chiqita

Sarah: jo tänder har det kommit två st nu, men jag tror att han börjat känna av nästa..

Pysslig: hihi
    Jo USA ska bli supermysigt!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8