• Mosing

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Och ang namn Vi5, så tycker jag att snubbel-grejen är rätt viktig. Tänk vad många ggr ni kommer ropa på/säga till dem båda. Men som du skriver, jag tror också ni blir nöjda i slutändan båda två - oavsett vilket namn det blir. Och båda är jättefina! Precis den sortens namn jag gillar

• Mosing

Kort inlägg till Resande: jisses så tufft du har det Men så skriver man i dessa underbara trådar och vips blir det bättre! Håll oss uppdaterade och "gnäll" så mycket du vill här!

Ang partnerns engagemang inser jag att det är svårt att vara helt nöjd. Min man prioriterar umgänget med barnen högt, på bekostnad av grejer som behöver fixas i hushållet. Jag kanske borde uppskatta det lite mer isf att tycka han är en latmask...

• Mosing

Vi5, exakt så med maken. Jag multitaskar nåt enormt (kanske inte optimalt när jag är med barnen...). Lagar mat, städar, fixar och är ju inte 100% närvarande med barnen som maken kan vara. Å andra sidan kan han sitta framför tv:n och inte alls märka att barnen står bredvid och pratar med honom. Och är han hemma en dag (med el utan barn) gör han ingenting. Jag krattar löv, åker till tippen, handlar, städar, bakar, åker till igloon mm. Olika fokus och prioriteringar helt enkelt. Tror det är extra tydligt nu när jag har en rätt långsam (...) tillvaro på jobbet. Då behöver jag få utlopp för min energi hemma, typ organisera och fixa grejer till max. Blir då frustrerad när jag behöver hans hjälp med vissa saker, typ borra i våra porösa väggar, hänga om kylskåpsdörren och hitta/köpa vettiga hyllor till garaget (så att jag kan organisera där - längtar!). Och han göööör ju aldrig dessa saker. För att han jobbar heltid och vi båda är trötta på kvällen iofs... Nåja, det är ingen stor grej egentligen Ang kudde skulle jag också lagt henne så. Och härligt med långsovning för E!

• Mosing

Resande, du fick sova en kvart igår säger du. Grattis... Tycker du fått många kloka råd här och instämmer i allt. Särskilt att det inte är en bra idé att tänka att det går över sen, och därmed köra ner i botten i väntan på det. Försök få till en drägligare tillvaro omedelbums. Skönt att mannen verkar vara inne på samma sak. Kram

• Mosing

Stramalj, jag har haft turen att ha två såna bebisar (efter initiala en-två veckors knas). Med T mest sittamning, därefter lägga bebis tätt intill mig/på mig och långsamt långsamt dra mig undan när han somnat. Blöjbyte en gång per natt. Med L mest liggamning (guld värt), oftast somnade även jag under tiden. Försiktigt dra mig undan när hon sov. Ganska tidigt inga blöjbyten på natten. Till båda barnen har jag använt Ikeas nattlampa Spöka i sängen. Dvs minimalt med ljus. Kontentan: jag har haft tur och inte behövt särskilt avancerade tricks. Hoppas det blir bättre snart för er!

• Mosing

T fick ett tag (3-6 mån kanske?) ersättning som komplement på kvällen efter amning innan läggning. Den första tiden (när maken hade semester) fick han pumpmjölk av maken till första nattmatningen (vid 00-02) så att jag fick sova till ca 05 i ett sträck. Guld värt det med! Med L orkade jag inte pumpa utan tyckte det funkade att liggamma alla nattmål.

• Mosing

Tänk att det är så olika med bajsandet också. Minns nu att T hade lite senap i blöjan nästan jämnt, vi kunde inte byta så fort det var nåt, precis som du skriver vi5. L var inte alls så. Och behövde som sagt inte bytas på natten alls. Ingen är den andra lik...

• Mosing
    Älgen skrev 2013-11-08 11:09:58 följande:
    Har ni sett det här? www.barnakuten.nu/uncategorized/bebisar-med-k.../

Se där. Vi gav T Semperdroppar och tyckte nog att de funkade bra (men någon kolik hade han iofs inte). Men det är ju supersvårt att veta vad som beror på vad... När man kör det hemma alltså, inte i en regelrätt studie. Kanske har en placeboeffekt på föräldrar iaf
  • Mosing

Vi5, vilka bra sov/väckningstips du fått! Toppentråden

Jag tänker ofta (precis som alla andra här) att jag skulle vilja hjälpa de i tråden som har det tufft med avlastning och dylikt, men ofta bor ni ju så långt bort. Det fick mig iaf att tänka till avseende de vänner jag har i närheten. Så i dag efter jobbet ska jag hem till en höggravid och sjukskriven vän som flyttade i måndags (och vars man är bortrest med jobbet) och hjälpa henne att packa upp lite flyttkartonger. Det känns bra. Det är så lätt att man glömmer sånt när dagarna och veckorna bara rusar på Skäms Tack tråden, säger jag! Kyss

• Mosing

Vad gulliga ni är Det mesta var redan uppackat, men jag kunde iaf göra lite. Vi hade en trevlig em och hon var innerligt tacksam för sällskapet med tvååringen. I kväll kommer maken hem och han ska inte resa nåt mer innan bebis är född.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8