Fio - Jag minns inga eftervärkar från första förlossningen heller, men jag hade desto mer andra gången. Den här gången har det varit ungefär lika som efter G, inte värre. Det är mest som ordentligt mensont, och det kommer speciellt under amning. Personalen på BB och förlossning säger att man kan ta värktabletter mot det, men det har inte jag gjort, så ont gör det inte. Det är ingen ihållande smärta, utan kommer just som värkar i vågor. Och nu tror jag livmodern mer eller mindre är ihopdragen, för nu känner jag dem inte längre.
Eva - Kan bara hålla med övriga om att det är lindrigare som omföderska. Efter G var jag ruskigt opåverkad av att ha genomgått förlossning, kände knappt någonting. Den här gången påminnner lite mer om första, säkert för att lilltjejen var så stor och för att hon kom med ansiktet upp istället för som man ska. Men det är ändå stor skillnad mot första förlossningen, då minns jag att jag intog vår bröllopsdagsmiddag stående på knä för att jag ännu inte kunde sitta på en köksstol, och bröllopsdagen är 5 dagar efter Idas födelsedag.
Den här gången sitter jag i stort sett obehindrat redan sedan i söndags, två dagar efter förlossning.
Brösten är lite skinnflådda, särskilt efter en hel natt med maratonamning inatt, men jag är med och smörjer och smörjer med Bepanthen efter varje amning, så det är uthärdligt också.
Den största skillnaden är nog att man vet så mycket mer än första gången - man vet att det onda kommer gå över, man är snabbare på att läsa bebisens signaler eftersom man gjort det förr osv.
På något sjukt sätt kan jag nu också njuta av att inte ha fått somna för natten fast klockan är 3 och sitta där med onda bröst, bara för att jag vet att det är sista gången för mig. Jag kommer aldrig mer ha en fyradagarsbebis att ta hand om, så det gäller att ta in varje sekund av det.
Knase - Självklart får man välja om man vill stanna, de skickar inte hem någon som inte vill. Vi fick frågan och kände att vi nog ville hem, men det var verkligen ingen påverkan åt ena eller andra hållet. Sedan beror det ju också på vilken tid på dygnet man föder, man måste ju hinna med att träffa barnläkaren innan man får åka hem, så tidigast 6 timmar är det som gäller.