• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Johanna - Grattis!!

• asap

Här kommer några sena svar:

Lycklig - Jag har aldrig hört att man inte skulle få äta, men har å andra sidan bara varit där under väldigt aktiv fas av förlossning, så det var aldrig aktuellt med mat. Jag har bara druckit lite saft och vatten när jag varit där. Men vad jag vet så är det ok att äta, så länge man klarar av det/är hungrig, har aldrig hört att man inte skulle få i fall att. Vi har köpt någon outfit ny till varje barn för att de ska ha något "eget", men i övrigt är det ärvda kläder som gäller.
    Roligare färger på barnkläder? Ja, det tycker jag man hittar på Polarn, Villervalla och de danska märkena. Geggamojja gillar jag också, fina klara färger. Det finns ju mycket barnkläder att köpa online om det är tråkigt i affärerna.
    Och krya på dig!

hormonstinn - Om du vill får du gärna förklara vad som menas med obalanserad translokation?
    Fy vilken skräckis med din syster. Hoppas det är som du säger och hon är "på banan" igen efter ett otäckt uppvaknande.

Evasha - Fem timmar i skogen som höggravid? Det låter rätt obegripligt för mig som knappt inte kunde resa mig ur soffan ens de sista veckorna denna grav. Men samtidigt minns jag att jag knatade runt på någon skogsslinga och upp i ett fågelskådartorn, tre dagar innan Gustav föddes. Det kanske är sådant man klarar sin andra grav....? Och ang. dagis så tyckte jag att det var toppen att inte ha Ida på dagis när Gustav var ny, jag var så glad att inte ha tider att passa. Det hände ju att vi inte fick på oss kläder förrän framåt lunch vissa dagar. Och nu med Elsa så har ju hon hunnit bli två månader snart, och än är det två veckor tills Ida och Gustav börjar dagis igen. Jätteskönt tycker jag, att inte behöva rodda dagis med nyfödd på armen.
    God mat på sjukan? Jag åt bara ett mål på sjukhuset den här gången, men det var ingen höjdare. Så det stämmer kanske som Cissi säger att man kan stanna så länge det smakar bra, för jag åkte ju hem till middagen sedan.
    Det låter ju lovande att liten ammar och ammar, snart så lugnar det nog ner sig med amningstakten ska du se, när brösten hajjat galoppen.

Fio - Känner igen det där med groteska jättebebisar när man själv har nyfödd. Som syrrans tjej som var två månader då Ida föddes. Dvs så stor som Elsa är nu! Men Elsa är ju fortfarande nyfödd, hur går det ihop?
    Jag vet inte vad som är "för stort" sf-mått som skulle leda till TUL, men jag hade jättestort mått nu senast utan att det blev prat om TUL.

Sara - Kyckling o pasta i duschen! Och jag var tvungen att kika in på din mage, såg ut ungefär som min nu senast och jag hade ju bara en däri! Fast totala bebisvikten kanske var samma ungefär, eller vägde Elsa mer? (4.9 kg)

Cissi - Jag slutade också att amma då jag blivit biten två eller tre gånger. Tycker det är rätt oförskämt att bita sin mamma på det viset.

Persefone - Hur gammal var du när din pappa dog? Förstår att det sätter djupa spår trots bearbetning.
    Usch, det är ju jobbigt bara att läsa om ditt katastrofsnitt, så fruktansvärt att vakna och inte veta hur det har gått!
    Grattis till en lillebror, förresten!

• asap

hormonstinn - Tack för förklaringen, då förstår jag vad det handlar om.

För att väcka ett barn som somnat vid brösten funkar det bra att rrrrrycka av strumpan. Och sedan killa under fötterna som sagt.

• asap

juni - Vet en i vår ålder som heter Styrbjörn. Kallas Stybbe.

• asap

Pucha - Grattis!!

Johanna - Skitont har det gjort i en vecka på mig varje gång, sedan går det magiskt över och jag kan lägga ifrån mig Bepanthentuben som jag burit med mig vart jag gått första veckan.

Fiji och Knase - Det är underbart att få sin kropp tillbaka när bebis är ute! Jag njuter varje dag av att kunna busa med barn, rycka ogräs, knyta skor etc etc. Bara för att kontrasten är så stor så känner jag mig urstark nu, som om jag klarar vad som helst. Trots att jag är grymt otränad och eg. har noll kondis och styrka.

Fast min bulldeg är fortfarande kvar på magen och Elsa blev två månader (!!! ) igår, ska nog också reklamera hos bm.

Persefone - Förstår att det måste ha varit väldigt jobbigt att inte kunna prata om pappas död som annat än en olycka med släkten, när man vet att det inte var så.

Vi hade ju städning i våras, en riktig omgång ungefär som en flyttstädning. Det var sååå skönt! Rekommenderas!
    Man kan förresten tävla om städning hos Hemfrid. Tror det var i 15 år eller nåt som var förstapriset. Kolla in hemsidan.

• asap

Fio - Heja heja!! Spännande värre! Lycka till. (Fast det kanske redan är klart?)

Hormonstinn - Usch så jobbigt med illamående. Jag har också blivit mycket mer och lättare åksjuk (i bil, på buss, tåg o båt) när jag varit gravid. Då har man ju redan grundillamåendet i botten, så det behövs så lite för att det ska bli kräkas av det hela. Hoppas det lugnar sig och att bröllopet blir trevligt.

juni - Också impad av att du tog tre barn till badhuset. Det gör jag nog inte förrän minst två av dem kan simma själva...

Eva - Låt dig inte stressas av utebliven viktuppgång! Verkar liten nöjd, eller känns han hungrig hela tiden? Verkar han nöjd mestadels av tiden så är det säkert ingen fara. Tror det kan variera på vågar också, helt säker är man väl bara om man alltid väger på samma våg. Min lilla Elsa tog ju en hel månad på sig att komma upp över födelsevikt, men det var ingen fara ändå. En del är lite långsammare bara.

• asap

Somna - Hoppas hon har fel och slipper vända hem igen! Vaddå, gör det ont att föda? Har jag inget minne av, och då har jag ändå gjort det tre gånger. Det stämmer nog inte, hon måste ha yrat.

• asap

Grattis Fio! Kanske bara Gullan helt enkelt?

hormonstinn - Åh, jag känner igen det där långsamma ätandet. Jag minns hur jag åt mandariner, en liten klyfta i taget med vilopaus på soffan mellan varje klyfta. Blä, lider med dig! Men det är för en god sak, som sagt. Skönt att du orkar tänka positivt och kommer ihåg anledningen till illamåendet. Hoppas dagen blir bättre och bröllopet roligt.

• asap

Knase - Spännande, heja heja! Hoppas det är "på riktigt" och att det går med precis lagom takt framåt så att du snart har liten i din famn!

• asap

Samma sak gäller här som i 1-3årstråden:
    Min intention var att läsa ikapp det som skrivits medan jag var borta en dryg vecka. Nu har det gått en vecka till sedan vi kom hem, och jag har fortfarande inte läst ikapp. Obestämd Så jag tar helt enkel och skiner i det och hoppar in på sista sidan istället.

hormonstinn - Borsta med barntandkräm istället, det är mitt tips! Jag lyckades iaf låta bli att hulka fullt så mycket när jag bytte tandkräm. För att den löddrar mindre, antar jag.

Sara - Grattis till J i efterskott!

Vad ska man säga om bebisen som sover till 4-5 på morgonen innan hon vill äta nattens första mål? Och som sedan somnar om i sin säng för att vakna efter att mamman redan klivit upp? Och som sedan läggs i sin stillastående vagn när hon blir trött om dagen och sover timmar i sträck där med?
    Sade till maken igår att det är verkligen bara marginellt jobbigare att vara ensam hemma med alla tre barn, jämfört med att vara hemma med bara Ida och Gustav. Det är nästan så att vi glömmer bort Elsa ibland, hon gör extremt lite väsen av sig.
    Men hennes tid att ge oss gråa hår kommer nog den också, precis som den gjorde för storasyskonen.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8