• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Pysslig - Du får gärna ta natten, här har vi ingen barnvakt förrän på lördag, så vi väntar gärna med förlossning åtminstone tills dess! Men visst, den 18 är jag gärna färdig redan, men man vet ju aldrig. Gustav kom på 41+0 och om det blir samma nu så är det faktiskt inte förrän den 19:e. Hur i hela friden man nu skulle klara av 17 dagar till så här, i detta blåvalsliknande tillstånd? Eller om trenden ska hålla i sig, (G väntade +4 dagar jämfört med I) så blir det inte förrän den 23:e.

Vad gäller trosorna så vill jag inte ens tänka på ett par som når upp på magen nu. Vilken grotesk storlek på ett par trosor! - i ogravitt (eller ja, vad heter det egentligen..? ) tillstånd hade sådana antagligen räckt så långt över magen att man fått snöra ihop dem uppe på hjässan! Fast jag väljer absolut bort mina minsta trosor nu, det är förbjudet med hårda resårer och sådant. Nu kör jag på mellanklassen, lagom breda och rejäla och mjuuuka och sköna. Men ja, de får vara under magen, för jag har inte kommit mig för att tillverka några av typ ett partytält, vilket hade behövts annars.

• asap

Fio - Skönt att du kunde följa med och hälsa på svärmor. Jobbigt att hon inte är piggare, hoppas det vänder snart!

Ela - Tack för förslagen! Du är inne på rätt spår - Klassiskt svenskt, eller vad man ska säga. Oskar går nog tyvärr bort, för närmsta grannarna och lekkompisarna har redan en Gustav (jämnårig med Ida) och storebror heter Oskar. Det är redan lagom förvirrande med "stora och lilla Gustav", tror inte vi klarar samma sak med en till....
    Annars är det nog faktiskt "kunganamnet" ni valde som ligger närmst till hands om det är en pojke. Karl är redan det givna andranamnet, liksom Maria på en flicka. Så det är namn 1 och 3 som måste spikas. Fast om vi ska gå på kunganamn så varför inte jean-baptiste? Fast han fick iofs byta när han blev kung...

• asap

Hanya - Tack för förslaget, det skulle ju passa alldeles ypperligt ihop med de andra namnen.... not.

Pysslig - Ja, som jag skrivit tidigare så är magen verkligen stor och framåt, kommer in i ett rum långt före själva Assar....
    Vad duktiga ni är med namnlistan! Här är vi så ruskigt oförberedda på bebis, det är nästan så man skäms lite. Det är ju en vecka sedan jag slutade jobba, och nu har jag äntligen lyckats packa den där förbenade väskan. Fast helt ostrukturerat, så jag vet knappt vad som finns med. Vi har också äntligen fått fram babyskyddet från förrådet, och häromdagen diskuterade vi faktiskt också placeringen av de tre barnstolarna i bilen. Fast utan att komma fram till något såklart.
    namn - inte färdigt
    säng - inte färdigt
    kläder - inte färdigt
    vagn - inte färdigt

• asap

Fio - Min pappas farfar hette Gunnar, och han var heller varken skäggig eller alkad. Fast jag minns honom förstås som vääääldigt gammal. Men jag gillar Gunnar som namn, och hade det som alternativ när vi väntade Gustav. Ända tills jag hörde maken säga det på sitt E-tuna-mål. Då lade jag ner det förslaget...

juni - Jo, någonstans måste man ju börja.

• asap

Milla - Så var det ja - det är ju rutin det handlar om och inget annat! Tack.

Pysslig - Det är en märklig känsla att vara less på att vara gravid och bara önska att det var f'ärdigt, samtidigt som man känner att det är lite vemodigt och sorgligt att det är "aldrig mer" sedan. Men var sak har sin tid, som det heter..

Fio - Jo, man är ju lite av en trend-setter..

Här får eventuella barnvakter köpa kaoset när de kommer hit, vi har inte tid (maken) eller ork (jag) att hålla huset fint städat också. Lediga stunder går åt till att ta hand om de två storbarnen och att bygga, måla och fixa ute. Städning ligger långt ner på priolistan. Men farmor och mormor brukar vara bra på att hålla rent och snyggt i köket, så det kan de väl få hålla på med om de har lust när de är här..

6 dagar till bf. Idag ska vi åka till mina föräldrar då pappa har 60-årskalas. Så idag vill jag inte föda. Tror de har svårt att vara barnvakt också om hela huset är fullt med gratulanter...
    Imorgon ska G på utflykt med dagis, så då vill jag inte heller föda. Jag måste ju se till att allt går rätt till vid lämning...
    På onsdag är det Idas tur med utflykt, samma sak då. Dessutom ska jag till barnmorskan då och maken har något viktigt på jobbet.
    På torsdag är det sommarfest på dagis, det vill jag gärna vara med på. Barnen sjunger sommarvisor och sedan äter alla tårta.
    På fredag har vi ingen barnvakt, min mamma har hand om syrrans barn, pappa är bortrest och svärmor och svärfar är borta hos någon släkting som tar studenten.

Men sedan så ska det väl gå bra, tror jag. Söndag som är bf skulle nog passa fint för en liten förlossning, kan jag beställa?

• asap

Elsis - Tråkigt att svärmor inte fattar att en kompisträff gör sig bättre utan svärmor i släptåg. Ni kan väl besöka Slottsskogen tillsammans en annan gång istället.

Pysslig - Det är bra, spurta på du!

Hanya - Sorry, det är ju inte meningen att ni ska behöva vänta.. Skäms

• asap

Pysslig - Hurra hurra!! Vad spännande, bara ett par dagar kvar. Vad bra att du redan är lite öppen, det borde väl göra igångsättningen lite lättare?
    Bara av nyfikenhet - hur kommer det sig att det blir igångsättning så snart efter bf? Brukar man inte vänta längre?

• asap

Pysslig - Då förstår jag. Har ni spikat namn redan, eller väntar ni och ser vad hon "vill" heta?

• asap

Dagens skämt förresten - blev just uppringd av ett sådant där företag som erbjuder sminkning och fotografering, "modellverkstan" eller vad de hette. De tyckte att jag skulle hoppa på det nu i veckan. Jomenvisst serru, som gravid i vecka 39+2 får jag väl lov att erkänna att det står superhögt på önskelistan att åka in till stan, sitta och bli make-over:ad och sedan stå och posera framför kameran. Det blir kul! Ska bara se hur jag ska lyckas baxa mig upp ur soffan först så att jag kan åka iväg. Någon som har en gaffeltruck?

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8