• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

TACK Pysslig och Sara - Skönt att det är fler som jag därute. Jag jobbar också på att inte stressa upp mig över det som inte blir gjort utan istället glädjas över det som blir gjort. Det som stör mig är att allra finast har vi haft första sommaren, då vi inte skulle fixa något utan bara titta vad som fanns. Jag petade ner lite fröer då iaf som växte upp till ett fint blomland, och planterade annat i stora krukor på uteplats mm. Förra året blev det inte av, och inte iår heller. Trist att känna att det går bakåt ju...

Och det där med att jag jagar 1åring nästa sommar var väl lite av min poäng - det känns som att jag kommer sitta här år efter år och tänka "nästa år, då minsann ska det fixas." Ända tills "För då är jag pensionär!"
    Att jaga 1åring får mig också att minnas att G var extremt rymningsbenägen förra sommaren, och att ursprungsplanen var att bygga staket då. Men nej, det bidde inget, och det kommer inte bli iår heller. Kanske nästa år!

Pysslig - Skönt att det ser bra ut! Hoppas på fint tul på torsdag också.

Jag fick också godkänt på dagens bm-kontroll. Lite lustigt att vagga in där som ett kylskåp på ben och få höra att "du rör dig så fint, du ser så vig ut för att vara höggravid!" Jag tittade mig över axeln, tänkte att någon annan graviding kom bakom mig, men nä.

• asap

Fiolina - Det låter exakt som Ida då hon var ca 1½ och jag var gravid med Gustav. Vi bytte säng i maj från spjälis och då började hon kliva ur sängen och hitta på saker. Hon brukade tex alltid ta av sig pyjamas och blöja för att vi skulle behöva komma in till henne och fixa det igen. Jag minns fortfarande synen den gången då hon äntligen insett att hon skulle stanna på rummet istället för att komma vandrandes i lägenheten rätt vad det var, och en liten arm kom ut genom dörrspringan och hon bara droppade pyjamasen på golvet. Utan ett ord.
    Men jag känner igen din frustration och att man blir irriterad på den som inte sover när det är sovdags. Hur sover han på dagen? Kan det vara dags att dra ner på eller begränsa dagsömnen? Jag vill minnas att det var i samma veva som Ida började krångla så där på kvällarna som vi införde att hon blev väckt kl.14 varje dag, oavsett hur lång lur det hunnit bli. Vi märkte att hon hade supersvårt att somna på kvällen om hon sovit senare än 14 på dagen.

Ela - Eller hur! Nästa år, då jäklar i min lilla låda, då kommer det bli som i våra drömmar...

Pyttis - Jag är absolut med dig på den idén och skulle inte ha något emot att anlita proffshjälp till allt som ska göras. Men det underlättar säkert om båda är med på det? De gånger jag har föreslagit sådant tittar maken på mig som om jag blivit helt kokko, varför skulle vi ta hit någon som gör sånt som vi kan göra själva? Vi är ju båda rätt händiga och tycker att det är lite kul att hålla på och fixa, det är ju bara det lilla kruxet med tiden som inte finns. Och orken dårå, för min del iaf.

• asap

juni - Nu påminner du mig, att totalt bädda ur sängen var något som Ida också ägnade sig åt. Jag hade helt glömt det! Gustav hade aldrig sådant där för sig, är det bara den första kanske? Både du och jag får ju chans på fortsatta studier inom området, vi får se om N och min lilla maggroda får något liknande för sig sedan.

• asap

Cissi - Jag var också in och kikade. Hjärta Underbart!

Ela - Det är väl olika där med, men nog kan ljuset spela in. Jag har för mig (luddhjärna - kan inte riktigt tänka klart) att barnen har varit mer känsliga och lättstörda ju yngre de varit, nästan. Nu verkar de kunna sova igenom vad som helst: tända lampor, folk som ringer på dörren, syskon som vaknar och stökar på natten, mm mm.
    Men vad hittar man på för lösning som är bättre än svarta persienner + mörkläggningsgardiner? Bara undrar...

• asap

Ela - Ja, gör det vet jag!
    Eller så tar du silvertejp och tejpar fast gardinen i kanterna.

• asap

Vi hade en lösning i lägenheten förut där vi hade djupa fönster... Äsch jag vet inte hur jag ska förklara, men jag gjorde en gardin med öljetter som vi bara kunde hänga upp på krokar på insidan av fönstret och sedan haka loss på dagarna. Det blev iaf mysigt av det i barnhörnan. Jag tror jag har någon bild på det, kan försöka leta upp den. Fast inte nu, för jag sitter med jobbdatorn. Jag jobbar ju, som ni ser!

• asap

juni - Kul när man hittar nya öppningar sådär, vilken bra lösning. Hoppas barnen somnar/sover vidare gott nu!

• asap

Ela - Dåligt avtal iår, bara 1500 i höjning? Låter ju inte sååå illa... Själv får jag nöja mig med 600. Obestämd

Vad gäller eksemen så har ju vår Gustav också sådana, hans områden är kinderna och händerna. Här tycker vi att det blossar upp med jämna mellanrum helt utan förklaring och har också funderat på om det hänger ihop med någon allergi utan att komma på något. För hans del så kom det först förra vintern, alltså när han var drygt 1 år, och vi tänkte bara att det var kylan när det dök upp på kinderna. Sedan insåg vi ju att det inte gick över fastän vintern gjorde det och var till hudmottagningen med honom. De trodde inte på matallergi, utan bara känslig hud. Precis som du säger så tyckte de att det såg ut som "klassiska eksem". Hade vi själva kunnat koppla det till att han äter något speciellt så hade man ju kunnat testa att ta bort det, men det känns som att han äter likadant hela tiden och eksemen ändå kommer och går.
    Men det är klart att man ändå funderar, jag förstår att du grubblar en del över R nu när det blivit aktuellt med E, det är inte lätt. Kram!

• asap

.. att kalla på Dr House? Tja, jag vet inte jag? Vill du verkligen ha honom i närheten av barnen? Han brukar visserligen lyckas, men han vinner ju inga empatipoäng precis..

• asap

cissi - Hoppas det blir lyckat idag! Heja syrran som hjälper till så mycket, guld värt!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8