• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

juni - Haha, jaa du. De hade förmodligen fått byta till vidvinkelobjektiv på kameran...

• asap

Pysslig - Om han får puffa lite på lustgasen så blir det kanske Lykke sedan då.

Javisst ja, det gör ju ont att föda! Fast det är minsann ingen smärtfri parkpromenad att vara höggravid heller, så det är ändå värt det för att slippa långdraget lidande..

Pucha - Vad skönt att vara ledig! Jobba i tre veckor, det låter överkomligt.
    Det som händer här i tråden är att Pysslig ska få träffa sin bebis på torsdag.

• asap

Lycklig - Rent spontant så kan jag tänka mig att gravidyogan kanske inte ger samma sak som vattengympa. Jag tror att yogan mer handlar om andning och mental förberedelse osv. Iaf den gravidyoga som finns här och som jag läste in mig på när jag var träningssugen efter att illamåendet släppt. Jag struntade i att gå, eftersom jag kände att det nog inte var vad jag sökte.

Fio - Härligt att hon har känsel i benen! Har ni fått veta hur lång tid det kan ta innan man vet hur pass skadad hon är?

cilla67 skrev 2011-06-07 21:25:51 följande:
    Assar, va!? Tog du inte chansen? Är du inte så där strålande vacker som gravid, som man läser om i böcker, hrm nåja, harlekinromaner? Med skimrande hud och blankt, tjockt hår och lycka och sinnesro strålande ur ögonen? 
    Jovisst, jovisst. Lägg bara till svullna fötter, svettpärlor, halsbränna och en viss trötthet som strålar ihop med lyckan i ögonen så...

Sitter och njuter av en sen frukost i lugn och ro efter att barnen åkt till dagis. Filmjölk med färska jordgubbar, det blir inte så mycket mer sommar än så va?
  • asap

Gillar inte jordgubbar? Nu förstår jag inte alls.

Pysslig - Ja, det var så jag fick för mig att gravidyogan var också, inte så mycket fysisk träning utan mer mental förberedelse inför förlossning. Obestämd

Jag var till bm idag, blodtrycket har stigit lite. Ingen fara, men som hon sade "jag ser att du har det lite jobbigare nu". Inga andra konstigheter, ny tid om en vecka. Bara att lunka på med de svullna fötterna och vänta mao.

• asap

Fick förresten med mig inte mindre än två olika goodie-bags från bm så nu finns det då små blöjor, tvättlappar, salvor, oljor, amningskupor och strumpor mm. här hemma.
    Det måste vara det Milla menade med att vi inte är oförberedda på bebis - vi är rutinerade. Rutinerat att vänta in gratisprover så slipper man köpa sådant som behövs.

• asap

Pysslig - Lycka till! Tänk att idag är dagen D. Och nej, jag hamnar med all säkerhet inte på BB sthlm även om något (mot förmodan) skulle gå av stapeln idag. Vi åker åt andra hållet, till Uppsala.

Fio - Det skulle aldrig hända här, att någon plockade bort jordgubbarna och åt bara grädde! Ida är tom orolig inför sommarfesten på dagis idag för att det blir tårta. Hon är rädd att man måste äta tårtan, och hon gillar ju inte det!

Jag har inte heller fått några bags från bm förut, första förlossningen fick jag en "baby-bag" på sjukhuset men ingenting den andra gången. Den här gången blev det alltså både en "baby-bag" och en från Libero. Pluss att jag redan hämtat ut ett paket från apoteksgruppen, så nu är vi laddade till tänderna.

Knase - Det är inte lätt att förstå sina egna reaktioner ibland. Kan tänka mig att det blir lite tilt i skallen dock om man först fått ett besked och sedan måste tänka om. Lättare att sväva i ovisshet tills faktum ligger där på magen på en.

Lycklig - yogan här ges privat så då var man tvungen att anmäla sig och betala för hela kursen, det var inte läge att bara testa en gång och se vad det var, annars hade jag kanske testat iaf. Men som sagt, det jag letade efter var mer gravidgympa, men det kunde jag inte hitta någon här.

Elsis - Bra att det löste sig med vännerna och att svärmor höll sig i skinnet.

• asap

I tygpåsen som heter babybag fanns det, förutom rabattkuponger på olika ställen och varuprover på tvättmedel och idominsalva och bepanthen mm, en body från Lindex och ett par strumpor från Åhléns och ett par strumpor från PoP. Ganska så bra grejer med andra ord.
    Någon Pamperspåse har jag inte fått, dock. Men det är kanske bara i Skåne..

• asap

Boomie - Så jobbigt att det inte blev godkänt på hörseltest. Hoppas förkylningen släpper och att det gör så att det blir godkänt på nästa test!

Milla - Där är vi nog lite olika. Jag kan tänka mig att jag lättare skulle kunna känna mig "besviken" vid besked om det ena eller andra under graviditeten. När jag väntade G hade jag en del tankar på att det skulle vara lättare att få en tjej till, jag visste ju inte hur man gjorde med pojkar osv. Kanske hade jag blivit "besviken" en kort stund om vi tagit reda på då att det var en kille därinne. Men vi tog ju inte reda på något och när G kom ut och det visade sig att det var en kille och att det var just han, just den killen, fanns det inte en minsta gnutta besvikelse över det. Hjärta
    Jag menar bara att det är lättare att göra sig föreställningar om hur saker och ting ska/kan vara när man har liten i magen och allt är sådär overkligt. Men med en verklig bebis på sitt bröst finns inget annat än kärlek.
    Och den här gången känner jag verkligen inte att det spelar någon roll vad det är för sort, nu vet jag ju att jag "kan" både tjejer och killar.

• asap

Milla - Ja, jag försår dig, jag är bara inte så bra på att uttrycka vad jag menar... Ofta överraskar man ju sig själv med reaktioner man inte hade trott att man skulle få osv. och jag förstår att du tänkt tanken när nu storasyster upplevde någon sorts besvikelse för egen del.
    Jag tror att det jag menar är att innan man fått se vem det är därinne kan det tyckas spela roll tex vilket kön det är, vem den är lik osv. Men när man väl fått träffas är det ju så självklart att det var just den lilla personen som varit därinne hela tiden att det är helt otänkbart att det skulle kunna vara på något annat sätt. Typ.

Sara - Grattis till förskoleplatser, skönt! Synd på sätt och vis att ni trivts så bra med grabbarnas fsk, lättare att byta om man inte är nöjd. Men det måste vara meckigt med olika lämna-ställen. Om ett drygt år blir det iofs så här ändå, när Ida ska till skolan istället för till dagis. Men allting ligger nära här i suburbia där vi bor.

Då förstår jag hur du menar med Pamperspåsen. Fast Pampers har ett eget sådant babypaket också, tror jag, med mer/bara Pampersgrejer, det var med en lapp om det i baby bagen vill jag minnas.

Billabong skrev 2011-06-09 23:53:57 följande:

Jag undrar lite hur det är med alla gravida här i tråden? Missar säkert ngn om jag försöker specificera så jag frågar kollektivt; hur mår ni?

Jag kan väl ganska säkert säga att det är jag som är mest gravid av alla här med två dagar till bf (nu när Pysslig fick sin lilla tjej igår), så jag svarar gärna:
    Pust! Det är lite varmt och tungt, men annars ok.
    Jag ställde mig på vågen när jag var hos bm sist - 89 pannor!! Från att bara ha haft en stor mage har nu också fötter och fingrar svullnat den senaste veckan i värmen, tror jag samlat på mig en del vätska. Förstår att mina stackars fötter ömmar under tyngden...
  • asap

Jag kanske kan passa på att fråga lite ang. det här med svullna fötter och fingrar. Jag har nu varit gravid i ca 121 veckor i mitt liv och det är först nu denna sista vecka som jag upplevt att vara svullen på det här sättet.

1. Vad beror det på, är det symptom på något, eller bara en "egen" åkomma?
    2. Brukar det försvinna direkt efter förlossning?
    3. Kan man göra något för att det ska försvinna eller lindras?

Jag känner mig tjock om fötterna, speciellt den ena (?) redan när jag kliver upp på morgonen, så att ligga plant verkar inte hjälpa, även om det blir värre när jag går, står och sitter mycket med fötterna nedåt.

Någon som vet sånt här?

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8