• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • x karin76
    nikki2006 skrev 2010-03-20 18:14:36 följande:
    tradera går inte så bra rent allmänt tycker jag nuförtiden. Om man jämnför med för ett år sen så fick man dubbelt så mycket för saker än nu, märke jag säljer är mest molo, småfolk, meandi alla dessa går mycket sämre nu. Tom nova star som folk varit helt galna i har börjat gå sämre, detta och sen då höjda priser från tradera gör att det inte är lika roligt längre. Tydligen skall man vara köpare på tradera nu inte säljare
    Tror det beror på att så MÅNGA har börjat sälja på Tradera, det blir ett ENORMT utbud av saker och man kan kosta på sig att låta bli att buda på en grej man vill ha för en vecka senare ligger en likadan ute igen från någon annan säljare.. Eller så ligger samma vara ute i 3-4 exemplar samtidigt och drar ner varandra.. Så tyvärr går saker för lägre bud men man har större chans att fynda. En loose/win-situation...?
    ★ Jack 2007 ★ Cleo 2009 ★
  • lyckligmamma
    x karin76 skrev 2010-03-20 21:45:37 följande:
    Tror det beror på att så MÅNGA har börjat sälja på Tradera, det blir ett ENORMT utbud av saker och man kan kosta på sig att låta bli att buda på en grej man vill ha för en vecka senare ligger en likadan ute igen från någon annan säljare.. Eller så ligger samma vara ute i 3-4 exemplar samtidigt och drar ner varandra.. Så tyvärr går saker för lägre bud men man har större chans att fynda. En loose/win-situation...?
    Har inte sålt på länge. Men har de höjt priset mkt? Synd, tycker blocket är svårt att sälja kläder på
  • stockrosen
    AochJsMamma skrev 2010-03-20 19:50:01 följande:
    Förresten, minns ni meToo regnoverallen jag lade in en bild på? Var nog ett bra beslut att lägga in den med 1 kr utrop, den är uppe i 430 spänn nu .
    Sitter och fnissar lite. Det var sån jag köpte i onsdags ju fast i rosa och den kostar ju 400 NY! Men då kanske jag kan få tillbaka en del pengar nästa höst
  • x karin76
    lyckligmamma skrev 2010-03-20 21:47:36 följande:
    Har inte sålt på länge. Men har de höjt priset mkt? Synd, tycker blocket är svårt att sälja kläder på
    Tycker det är ganska talande att titta på gamla fakturor...

Brukar nästan enbart sälja barnkläder de senaste 2-3 åren.. Och om jag jämför två fakturor ser det ut så här:

323 kr 56 auktioner april 2008
    336 kr 33 auktioner februari 2010

Alltså.. Betalar nästan dubbelt så mycket nu jämfört med för två år sedan. Då fick man iofs betala för att lägga upp auktioner med bilder i galleriet (1 kr per auktion), men provisionen var MYCKET lägre och hamnade ofta på 1-3 kr per auktion, i stället för nu då det MINST är 3 kr.

Numera tjänar man bara på att sälja FÅ och DYRA auktioner, inte MÅNGA och BILLIGA.
    ★ Jack 2007 ★ Cleo 2009 ★
  • stockrosen
    x karin76 skrev 2010-03-20 21:45:37 följande:
    Ja, jag har flertal bekanta/vänner som börjat sälja det senaste året (inkl mig själv). Och visst är det så med vissa varor. De finns ute några veckor, säljs och sen kommer liknande vara upp. Man behöver inte hänga läpp alltför länge om man missat att bjuda på en viss vara märker jag....
  • lyckligmamma
    x karin76 skrev 2010-03-20 22:13:42 följande:
    Tycker det är ganska talande att titta på gamla fakturor... Brukar nästan enbart sälja barnkläder de senaste 2-3 åren.. Och om jag jämför två fakturor ser det ut så här:323 kr 56 auktioner april 2008336 kr 33 auktioner februari 2010Alltså.. Betalar nästan dubbelt så mycket nu jämfört med för två år sedan. Då fick man iofs betala för att lägga upp auktioner med bilder i galleriet (1 kr per auktion), men provisionen var MYCKET lägre och hamnade ofta på 1-3 kr per auktion, i stället för nu då det MINST är 3 kr.Numera tjänar man bara på att sälja FÅ och DYRA auktioner, inte MÅNGA och BILLIGA.
    oj ja inget kul alls...
  • Pink Muffin

Nån som köpt Converse på T? Blir ju lite frågande när det är en massa neewbies som har 10-20 annonser vardera med nya Converse...

♥♥♥ Signe 050204 ♥♥♥ Alfred 061108 ♥♥♥ Valter 080621 ♥♥♥
  • h80
    Pink Muffin skrev 2010-03-20 22:23:14 följande:
    Nån som köpt Converse på T? Blir ju lite frågande när det är en massa neewbies som har 10-20 annonser vardera med nya Converse...
    jag har inte köpt, men funderat på det så jag har kollat en del. Tror att många har köpt i USA, där är de mycket billigare
Svar på tråden Traderatråden nr 16