• Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

Här fortsätter vi stötta varandra i vår spyfobi. Vill man så får man vara anonym!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-13 21:31
    Eftersom många redan mår dåligt vill vi inte ha kommentarer om vks-kurvan eller länkar från otäcka tidningsartiklar och liknande i denna tråd. Gärna mer positivt pepp!

• Svar på tråden Emetofobernas tråd 5
  • Anonym (livrädd)
    NoahLeah skrev 2011-05-13 10:17:48 följande:
    Idag kom det efterlängtade samtalet, jag ska  vara med i en emetofobigrupp på Ångestenheten på KS i höst.
    Låter spännande! Vad innebär det? :) 
  • Anonym (skraj)

Både man och barn sjuka.. Mått dåligt hela dagen själv.. Semestern inställd...

• zasata
    martini bianco skrev 2011-05-11 22:47:07 följande:
    Nån mer än jag som ofta känner sig illamående och lite panikkänslor vid mensstart??

Jag har lyckats lokalisera mina flesta "rädsloperioder" till dagarna kring mensens början nämligen.
    ja jätte ofta!
  • NoahLeah
    Anonym (livrädd) skrev 2011-05-13 17:17:24 följande:
    Låter spännande! Vad innebär det? :) 
    De har samlat ihop en grupp människor som har emetofobi och så får vi KBT-terapi tillsammans. Dehar tydligen kört en grupp i våras som gav bra resultat.
  • Anonym (livrädd)
    NoahLeah skrev 2011-05-15 21:45:46 följande:
    De har samlat ihop en grupp människor som har emetofobi och så får vi KBT-terapi tillsammans. Dehar tydligen kört en grupp i våras som gav bra resultat.
    Men åh vad spännande! Lycka till! Vet att KBT är bra och är man dessutom fler som kan peppa varandra tror jag det ger ännu bättre resultat :) Tycker att jag kom långt med min KBT. Kunde inte göra något alls innan. Åka buss, äta ute, åka på resor osv osv. Nu är det inga problem längre. Dessvärre har jag kvar fobin för att bli sjuk...kanske egentligen borde gå några pass kbt igen men just nu testar jag hypnos. 

Hoppas det går bra! Vore kul att höra hur det går sen :)  
  • zasata

Kbt hjälpte mig också att förstå mina tankar. Nu äter jag ute osv, men tankarna finns såklart där endå.

• caress

Jag och min sambo funderar på att bli gravida...

Han är redo men jag vet inte... hur vågar man? och speciellt då som emetofob?
    Jag tycker det är fruktansvärt otäkt att inte ha full kontroll på kroppen och det har man ju verkligen inte som gravid!
    Och är det bara jag som oroar mig för hur mycket stryk mitt utseende kommer ha tagit efter graviditeten?

Ja, många tankar... men som sagt...hur vågar ni? Jag vill våga men vet inte om jag kan!

• isis bianco

Caress, jag är i samma sits. Undrar också hur man vågar. Men jag försöker tänka stort. Vill jag ha barn? Självklart! Och sen får det bli ett litet steg i taget. Vi ska nu påbörja vårt sjunde försök till en bebis, och fortfarande kan jag undra vad vi ger oss in i

bloggar om vår resa till att få bli föräldrar --> lyckaabovo.wordpress.com
  • Zhinelle

Hej! 

Jag har en liten fråga. Likaså som ni, så har jag stark emetofobi. Skulle gärna vilja veta av er som har barn.
    Hur svårt är det att ha barn när det kommer till magsjuka osv? Hur hanterar ni en sådan sak?

Skulle vilja skaffa barn någon gång i framtiden, men hur ska jag nånsin våga det? Är ju livrädd.. Dels för graviditeten och sen efter det, när det gäller barnen..

Kram!

• Lillave
    Zhinelle skrev 2011-05-22 14:46:12 följande:
    Hej! 

Jag har en liten fråga. Likaså som ni, så har jag stark emetofobi. Skulle gärna vilja veta av er som har barn.
    Hur svårt är det att ha barn när det kommer till magsjuka osv? Hur hanterar ni en sådan sak?

Skulle vilja skaffa barn någon gång i framtiden, men hur ska jag nånsin våga det? Är ju livrädd.. Dels för graviditeten och sen efter det, när det gäller barnen..

Kram!
    Hej Zhinelle,

jag mådde inte illa en enda gång under min graviditet så det behöver man inte göra. Det finns annars bra mediciner att ta.
    När barnen väl är här så har man inte så mycket val. Vi har aldrig haft magsjuka i familjen och vår äldsta fyller 8 nästa gång. Alla familjer är inte "kräkfamiljer" som tur är. Men skulle det hända så tror jag att man accepterar det. Som förälder måste du ju helt enkelt kunna hantera det och rent instinktivt hjälper man ju sitt barn oavsett vad. Men visst, jag har ångest varje vinter och ingen är gladare än jag när våren kommer.

Lycka till!
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5