Inlägg från: Uliise |Visa alla inlägg
  • Uliise

Emmaljunga tråd, Vol 5

Wingtear: vad menar du med att de ser ut som city jet 07-08? Färgerna?

Majken 100421
  • Uliise
    lilla snöflingan skrev 2011-11-20 22:25:19 följande:
    Ja, jag vet att bromsen stämmer, men tidigare har någon skrivit att edgens hjul inte "fastnar" på city crossen. Nu har jag googlat och hittat detta:

"gamla city cross kan man ha lufthjul på, tyvärr inte de nyare. Vet dock inte exakt vilket år de ändrade. Har själv provat sätta lufthjul på min city cross från 08 och det gick inte."

Vagnen i annonsen är en 06:a (jag försökte länka direkt till annonsen, men det funkade kanske inte?) så de bytte någon gång där emellan då. Kanske är det de gamla hjulen med stålekrar som funkar med sportchassits hjul? i sådana fall är det från 07 som det inte går att sätta lufthjul på.
    Är nog min text du googlat fram ;)
    För ja jag har testat Edgens hjul på CC 08 och det gick INTE. Men det är ju samma som med Scootern som med CC, på de äldre modellerna går det att fästa lufthjul.
    Majken 100421
  • Uliise

De tidiga Crossways såldes ju till och med med lufthjul som alternativ:

Majken 100421
  • Uliise
    lilla snöflingan skrev 2011-11-23 12:24:00 följande:
    Nja, crossway -04 hade lufthjul och crossway -05 hade punkteringsfria, det var inget valbart. Det där är inget crosswaychassi utan antagligen ett classic sport chassi. Crossway har alltid haft kugghjulsbroms. Vagnen i den annons jag länkade till er en city cross -06.

Men frågan kvarstår ju. När byttes hjulen så att det inte längre går att fästa lufthjul på? Det känns ju troligt att det är från -07 som det inte går att ha lufthjul eftersom de bytte design på hjulen då, men är det någon som vet?
    DOH!

Jag vet ju att det där är ett classic-chassi ;) Slarvigt av mig. Däremot hade jag fått för mig att det var ett år man kunde välja mellan luft och punkteringsfritt, men nu ser jag i katalogerna att det inte är så.

Det stämmer nog att det är från och med 2007 det inte funkar. Riktigt dåligt av EL egentligen, luft är ju bäst.
    Majken 100421
  • Uliise
    ss24 skrev 2011-11-23 08:06:52 följande:
    Hur gammal ska scootern vara för att det ska gå att sätta dit lufthjul?
    Den här bilden såg jag på blocket för ett bra tag sedan, och Scootern på bilden är en 2009. Men från och med 2010 har Scootrarna andra hjul så det kanske måste vara 09 eller äldre?

Majken 100421
  • Uliise
    stor grön drake skrev 2011-11-23 21:36:29 följande:
    men det där är edge hjul... om det gör skillnad.

testkörde softyn tom med både edge och supreme hjul, APA vad tung den blev med edge hjul! Tror de hjulen vägde dubbelt mer än supremens... På lördag är det "klafs-marknad", dvs marknadsplatsen blir lersörja på 30minuter om det inte är -5 eller kallare... Mitt nuvarande problem är Supreme med jet eller edge sittdel ELLER superSoftyn
    ?

Edgehjul är lika mycket lufthjul som hjulen som sitter  på Classic-chassit.
    Eller vad menar du?
    Majken 100421
  • Uliise
    stor grön drake skrev 2011-11-24 20:38:26 följande:
    Givetvis, men tänkte om de passade olika, tex passade int emina classic hjul på min sport edge, de kom liksom för långt in (sport chassits hjul sitter fast väldigt långt ut på hjulaxeln) förutom hela köret med broms osv
    Aha, ja så är det nog! Det är de gråa Edge-hjulen man får leta efter om man vill sko om sin Scooter.
    Majken 100421
  • Uliise
    MsStackhouse skrev 2011-11-28 11:31:01 följande:
    Hur är nitro city på lite sämre vägar ( grusvägar tex)? blir det skumpigare med små hjul fram? Är lite kluven mellan en nitro och en duo edge.... edgen är ju lite klumpigare... Hmmmm.....
    Små hjul gör det absolut skumpigare på grusväg. I somras körde jag min Nitro på ett motionsspår i skogen och på en bit av vägen var det grus och då körde jag på sidan av istället eftersom det blev så pass skumpigt.
    Majken 100421
  • Uliise
    Misaki: Jag säger Brio Happy med lufthjul om du bor i Norrland! Annars EL Edge/Mondial med classic chassi (har lufthjul men är mig veterligen tyngre än Brio)

Jag har själv haft en City Cross och de punkteringsfria hjulen (oberoende av vagnsmärke) är värdelösa. Dåliga i snö, dålig kvalité (stenar fastnade och borrade sig in i mina) samt att de är alldeles för breda. Större, smalare lufthjul är alltid att föredra! Stan, skogen ,snön, överallt!

Jag har inte haft en Brio men köper du Brio happy med liggdel blir den exakt lika ombonad som en Emmaljunga. För vill du ha det ombonat för barnet är liggdel det bästa, vagnen blir dessutom mycket mycket lättare med enbart chassi + liggdel än med chassit + sittdel + lift.

Har du testat i affär? Ut och testa med dig så ser du att det inte är någon skillnad i omboning ;)

Nu är jag PRO Brio i EL-tråden men jag hoppas det är OK ;)
    Majken 100421
  • Uliise
    Hoppfullheten skrev 2011-11-29 10:19:42 följande:

Jag kan varmt rekomendera City Cross, tycker inte alls att hjulen är dåliga som skrevs i inlägget ovan. Du får in vagnen "på längden" i 9-3:an, vi hade en sån. Får även in den på det hållet i Volvo V40. PÅ så sätt får du mer plats att packa i bagaget.

Bor du en trappa upp är det att rekomendera att ha en mjuk eller hårdlift som du enkelt bär upp, och lämnar chassit fastlåst där nere. Blir ändå väldigt blött och smutsigt att dra in vagnen i lägenheten/huset om du har varit ute och gått.

Tycker denna vagn är otroligt ombonad och rymlig, även med åkpåse och vinterkläder. Edgen och Classic är förstås oxå väldigt bra, men större och tyngre och tar upp hela bagageutrmmet.

Då har du inte kört en vagn ,ed lufthjul antar jag?

Och såå stor skillnad mellan CC och Classic chassit är det inte.
    Majken 100421
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5