Inlägg från: Uliise |Visa alla inlägg
  • Uliise

Emmaljunga tråd, Vol 5

Grodan: Jag vet en tjej som säljer sin, den har Classic chrome chassi

Majken 100421
  • Uliise
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2012-05-14 20:48:19 följande:
    Någon som vet när de nya färgerna kommer? Någon som har scooter s? Är ni nöjda m den?
    Jag har en Scooter S och mjoe, jag är OK nöjd. Hade en Nitro innan och tycker att det chassit är härligare att köra eftersom det är lite bredare och med bättre fjädring får det inte den långsmala känsla som Scooter S har. Dessutom tycker jag att sitsen på Scooter S är ganska långt fram - alltså barnet sitter inte mitt i vagnen utan den riskerar att bli lite framtung .
    Fotstödet i plast gillar jag inte alls, det är kort och så smalnar det ju av längst ut - så dumt då min dotters fötter ramlar utanför när hon sover i den! Det känns billigt.
    Bygeln är låg.
    Ska man fälla ryggen med ett sovande barn får iaf jag typ sätta mig gränsle över vagnen, känns ju sådär.
    Suffletten hade gärna fått ha en stor solkeps.

Annars gillar jag tittluckan i suffletten, fjädringen, utseendet, smidigheten, ja det är en bra vagn men långt ifrån perfekt.
    Majken 100421
  • Uliise
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2012-05-16 12:38:33 följande:
    Vad heter den rosa färgen som var 2011? Den ljusare rosa för var väl mörkare 2010?
    2010 kom den starkt rosa Candy Pink, 2011 kom Happy Pink som var bubbelgumsrosa.
    Majken 100421
  • Uliise
    stor grön drake skrev 2012-05-18 16:53:18 följande:
    just ja, jag döpte den ju till "soft pink" för mig själv för att hålla skillnad på dem
    Och sen vet du väl att det kom en Soft Pink 2006? ;)
    Majken 100421
  • Uliise

JLD1979

Håller helt med JwJw!
    En sittvagn med lift i blir inte bara tyngre utan även större än en vagn med enbart liggdel. Liggdelen väger i sig mindre än sittdelen. Så en sittdel plus några kg lift i blir en del hel. Sittdelen är också större och sitter lägre ner på chassit, vilket ger en större vagn och så behöver man böja sig ner mer för att nå bebisen. Liggdelen har dessutom mer plats för bebisen att ligga och sprattla på, mer plats för filtar och kläder osv. Dessutom slipper du slita på sittdelen eftersom det är två olika delar du använder separat. Liggdel är dessutom snyggare... Ja jag kan hålla på i oändlighet, jag älskar liggdel och skulle bara överväga lift om jag bodde på 5 våningen utan hiss ;)

Angående modell så har jag själv kört City Crossen och vill passa på att avråda lite från den pga. dess punkteringsfria hjul. De är breda och inte jättestora vilket gör den lite trög jämfört med motsvarande vagnar med lufthjul. Dessutom fastnar smågrus i de punkteringsfria hjulen som man måste plocka bort både under och efterpromenad om man inte vill ha inbyggda broddar i däcken. Här ser du en länk ang. de här däcken: www.familjeliv.se/Forum-19-88/m42453339.html

Nu gäller det dock alla punkteringsfria däck från alla tillverkare!

Jag har även haft en vagn med luftdäck och där fastnar det inte grus eller sten alls, möjligen någon gång ibland i däckets mönster men det är bar att peta bort. Gruset borrar sig dock inte in i själva däcken alls som de gör med punkteringsfria. Dessutom är luftdäck smalare och rullar fantastiskt! Skär genom snön och fungerar på i princip alla underlag.

Ang. modell så skulle du ju om du vill ha en nättare Edge  kunna köpa en Classic sport med city korg. City korgen är en liggdel som inte är lika stor som Edgens liggdel, men ändå fullt tillräcklig. Vi hade den i 6 mån till vår dotter. Classic sport har samma sittdel som City Crossen och Edgen, det enda som skiljer är tygdesignen.
    Classic sport kommer på samma classic chassi som man kan välja till Edgen, vilket är det i mina ögon absolut bästa Emmaljunga-chassit. Bra däck, fint gung och relativt smidig i storleken. Sport chassit är betydligt större och tyngre och UniQAlu-chassit förstår jag mig inte alls på: Noll fjädring, stort och så har den de där punkteringsfria däcken.

En annan fördel om du väljer Classic sport med city korg är ju att du får välja en färg till själva sittvagnen och en annan till city korgen! Köper du Edge blir allt i samma färg och vagnen har bara en sufflett som du byter mellan sitt- och liggdel (risk för att den blir solblekt...)

Men ut och prova vagnar, det är det bästa!

Majken 100421
  • Uliise
    mlu0914 skrev 2012-05-31 18:17:56 följande:
    Precis i kanten på liggdelen på sidan finns en plast "grej"/list under där finns en stor "knapp". Tryck på den och lyft uppåt. Förstår du eller ska jag förklara bättre?
    Man trycket in både de svarta knapparna på var sida om liggdelen!
    Majken 100421
  • Uliise
    2 små prinsessor skrev 2012-06-03 08:53:20 följande:
    Någon som vet när emmaljungas 2013-modeller kommer?
    Emmaljunga har pressvisning i slutet av juni och i början på juli brukar de uppdatera hemsidan.

Sedan kommer färgerna ut i butik mellan juli - sept.
    Majken 100421
  • Uliise
    Nemi skrev 2012-06-10 01:41:38 följande:

Hej, jag är HELT ny på detta men har förståt att detta är tråden man litar på att få svar på om man har frågor om sin emmaljunga vagn. :) Det är så att jag har nyligen köpt en ny vagn, en city cerox 360 grån 2008 (står det på chassit iaf med stiidel som liknar den som började säljas 2009 (ser ut så än idag). Det är så att jag har färgen Grey rings på sittdelen och jag hittar INGENSTANS en matchande åkpåse i samma mönster.. Finns det överhuvudtaget att få tag på? :( Och sen undrar jag, ena hjulet svirvelhjulet fram gnissla i gummit inte i själva hjulet där gummit sitter utan in under gummit, ngn som vart med om det ??? Nu har vi iaf smörjt och jag HOPPAS det inte återkommer.. :( Kan det vara att hjulet är gammalt för gummit har gjort sitt (bra mönster kvar) så jag måste byta.. Det är liksom inte konomiskt okej just nu. :(
    Din vagn är en 2009, färgen Grey Rings gjordes endast detta år. Nu är det så att Emmaljunga börjar tillverka nästkommande årsmodell i juli/augusti året INNAN fram tills juni året därpå. Så alla 09:or är tillverkade mellan sommar 08 till sommar 09 alltså. Du kan ju se exakt den dag din vagn tillverkades, typ 081124 för en vagn gjord den 24/11 2008.

Eftersom den där färgen endast tillverkades i ett år så har den inte funnits till salu på 3 år. Men du kan ju kika på blocket efter folk som kanske har en sådan åkpåse?
    Majken 100421
  • Uliise
    KossanMuu skrev 2012-06-11 11:37:47 följande:
    Nån som vet när emmaljunga rear sina vagnar? Är ute efter deras babyskydd, borde väl reas samtidigt, eller?
    Nya modellerna kommer mellan juli-sept så då kan vissa ex reas, men normalt reas inte Emmaljunga
    Majken 100421
  • Uliise
    TinkyWinky skrev 2012-06-13 11:26:39 följande:
    Och en annan fråga, hur är el vinterhjul eller är det kanske bättre att köpa en billig city cross o byta chassin emellan ?? 
    Tror det är bättre med en CC eller helst Classic sport med Lufthjul! Med vinterhjulen blir det ju som att köra en Nitro med låsta hjul, dock är ju vinterhjulen större - men tror inte känslan blir så bra.

Är du säker på Ozone då? Du har ju haft en förr ;)
    Majken 100421
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5