Emmaljunga tråd, Vol 5
Grodan: Jag vet en tjej som säljer sin, den har Classic chrome chassi
Grodan: Jag vet en tjej som säljer sin, den har Classic chrome chassi
JLD1979
Håller helt med JwJw!
En sittvagn med lift i blir inte bara tyngre utan även större än en vagn med enbart liggdel. Liggdelen väger i sig mindre än sittdelen. Så en sittdel plus några kg lift i blir en del hel. Sittdelen är också större och sitter lägre ner på chassit, vilket ger en större vagn och så behöver man böja sig ner mer för att nå bebisen. Liggdelen har dessutom mer plats för bebisen att ligga och sprattla på, mer plats för filtar och kläder osv. Dessutom slipper du slita på sittdelen eftersom det är två olika delar du använder separat. Liggdel är dessutom snyggare... Ja jag kan hålla på i oändlighet, jag älskar liggdel och skulle bara överväga lift om jag bodde på 5 våningen utan hiss ;)
Angående modell så har jag själv kört City Crossen och vill passa på att avråda lite från den pga. dess punkteringsfria hjul. De är breda och inte jättestora vilket gör den lite trög jämfört med motsvarande vagnar med lufthjul. Dessutom fastnar smågrus i de punkteringsfria hjulen som man måste plocka bort både under och efterpromenad om man inte vill ha inbyggda broddar i däcken. Här ser du en länk ang. de här däcken: www.familjeliv.se/Forum-19-88/m42453339.html
Nu gäller det dock alla punkteringsfria däck från alla tillverkare!
Jag har även haft en vagn med luftdäck och där fastnar det inte grus eller sten alls, möjligen någon gång ibland i däckets mönster men det är bar att peta bort. Gruset borrar sig dock inte in i själva däcken alls som de gör med punkteringsfria. Dessutom är luftdäck smalare och rullar fantastiskt! Skär genom snön och fungerar på i princip alla underlag.
Ang. modell så skulle du ju om du vill ha en nättare Edge kunna köpa en Classic sport med city korg. City korgen är en liggdel som inte är lika stor som Edgens liggdel, men ändå fullt tillräcklig. Vi hade den i 6 mån till vår dotter. Classic sport har samma sittdel som City Crossen och Edgen, det enda som skiljer är tygdesignen.
Classic sport kommer på samma classic chassi som man kan välja till Edgen, vilket är det i mina ögon absolut bästa Emmaljunga-chassit. Bra däck, fint gung och relativt smidig i storleken. Sport chassit är betydligt större och tyngre och UniQAlu-chassit förstår jag mig inte alls på: Noll fjädring, stort och så har den de där punkteringsfria däcken.
En annan fördel om du väljer Classic sport med city korg är ju att du får välja en färg till själva sittvagnen och en annan till city korgen! Köper du Edge blir allt i samma färg och vagnen har bara en sufflett som du byter mellan sitt- och liggdel (risk för att den blir solblekt...)
Men ut och prova vagnar, det är det bästa!