Inlägg från: Uliise |Visa alla inlägg
  • Uliise

Emmaljunga tråd, Vol 5

stor grön drake skrev 2010-12-14 21:34:40 följande:
    Jag tycker endå att det är fel att kalla en vagn helt ny när den inte funnits till nybeställning på tre kollektioner (2009, 2010,2011) utan de känns som de försöker köra en fuling.
    Fast ny i form av oanvänd då, den kan ju vara helt ny utan att var av en ny årsmodell sas.
    Majken 100421
  • Uliise
    Golden Robot skrev 2010-12-15 14:20:21 följande:
    Ja, det vet jag :) Men det är mer sitsen jag vill åt, samt att vi tänkte att vi ändå skulle ha en extravagn hos mina föräldrar. Först hade vi tänkt oss Nitro City m a a att jag var "emot" ergonomiska sitsar, och ville kunna ha lift, men med lösningen:
      Ozone City + City Cross + Citykorg
    så får vi en stabil fyrhjuling med "vanlig sits", en smidig (och stabil) med svängbara hjul, samt att vi kan välja vilken sits som passar bäst av den "vanliga" och den ergonomiska. Får vi dessutom med en Citykorg med den begagnade City Crossen är det liksom bara en bonus. Och då kan vi ju använda den både på "extravagnen" och min favvo. Får vi inte med nån Citykorg så gör vi nog det enkelt för oss och använder "vanliga" sisten med lift på chassit med svängbara hjul. Själva Citykorgen är alltså lägst prioriterad...

Om man nu kan kombinera både Nitro/Ozone-chassit och City Cross-chassit med båda sitsarna och Citykorgen så får vi ju ganska många variationsmöjligheter med en sån lösning :)
    Vilken lyxlösning! Måste bara göra lite reklem för city korgen också, den är GULD värd. En mysig, ombonad liggplats för barnet samtidigt som barnet inte hinner växa ur den på 3 månader...
    Majken 100421
  • Uliise
    Överbandsfürern skrev 2010-12-15 14:27:09 följande:
    Nu förstår jag varför de inte säljer Cangaroon längre.

tre gånger nu har den varit nära och välta när dottern suttit i, det har alltså bara räckt med en liten snöklump för att det ska gå som det gick, tur att hon va fastspänd!

Jag hittar ju aldrig den perfekt vagnen ju
    Trist :( provat Teutonia Spirit? Om du vill ha en trehjuling tänker jag.
    Majken 100421
  • Uliise
    Golden Robot skrev 2010-12-16 12:53:47 följande:
    Oooh, jag fick så många snabba och snälla svar så jag måste bara fråga en sak till:

Gäller samma sak för Emmaljunga Classic Sport? (såg nämligen att man kunde ha Citykorg till den också och då borde ju storleken vara densamma mellan fästena s a s)

Vi gillar metallkorgen, men hela grejen med att vi vill ha en Emmaljunga City Cross som "extravagn" är ju för att vi vill åt sittdelen för att ha en "vanlig" och en ergonomisk att byta emellan till chassit med svängbara hjul. Är det samma sittdel till Classic Sport som till City Cross och Nitro City?
    Ja den har exakt samma fästen, samma som faktiskt också Mondialen och Edgen har. Det är egentligen bara Cerox och sulkymodellerna (samt tvillingvagnarna) som inte har detta Easy fix-fäste.

Classic sport har i princip samma sittdel som City crossen och Nitron, det som skiljer är designen samt att sittdelen är 200 g tyngre (6,1 mot 5,9 kilo) på Classic sport.
    Sedan är det lite viktskillnader på chassit också, allt sådan kan du se i den här väldigt användbara jämförelsetabellen: www.emmaljunga.com/se/Barnvagnar/Hitta_din_modell/Jamforelsetabell-472.html
    Majken 100421
  • Uliise
    Lillaliten skrev 2010-12-16 21:16:37 följande:
    Imorn ska vi hämta våran city cross med tillhörande citykorg!! Jihoo, hoppas den uppfyller förväntningarna!!
    Spännande! Du får gärna visa lite bilder sen när ni har den :)
    Majken 100421
  • Uliise
    SötaSarah skrev 2010-12-17 09:38:14 följande:
    Jag hade nästan bestämt mig för en emmaljunga city cross redan innan och igår i butik fanns det ingen annan jag ville ha än den! Helt fantastisk. Snygg modell nu också -11 när man kan välja svart i stället för aliminiumfärg på fälgar och självs grunden eller ad heter det haha. Sambon ca såld och som innan ville ha en begagnad ska nu köpa en ny 2011 modell :p Blir dock citykorg ist för quadrolift efter den kiken, helt klart bättre för vår del! :)
    Vilken färg blev det?
    Majken 100421
  • Uliise
    t0va skrev 2010-12-17 09:39:33 följande:
    Om man gör om quadroliften till åkpåse, ska man ta bort plastbiten som sitter längst ner på sidorna. Biten som sitter vid huvudet har ju en plastbit i sig men den ska ju inte alls vara med om det är åkpåseläge. 

Funderade på om man bara kan ha den med fötterna i uppfällt läge med påsen eller om det går att vinkla ner också. Inte för att det är aktuellt än för våran kille når inte fram, men jag pratar om det med en annan. Jag får bara inte ihop vad jag gör för fel. Plattan i botten har vi tagit bort och delen vid huvudet.  
    Om jag förstår dig rätt så ja, den ska gå att ha i nedfällt läge = alltså att fötterna hänger nedåt istället för ligger rakt fram. Förstod jag dig rätt?
    Majken 100421
  • Uliise
    BeautifulFlower skrev 2010-12-17 10:51:46 följande:
    är varukorgen bättre på Cerox 2.0 än City Crossen?
      Är lite inne på en Cerox2.0 nu istället för City Crossen för den har vändbart styre vilket är perfekt om min tjej skulle börja gnälla under långpromenader, då kan jag bara flippa över styret och så kan hon se vart vi går, sen ser det ut som Ceroxen har tyg uptill på sidorna på varukorgen, lite som en "vägg".
      Vi har en Volvo 740 GLT, får den plats i bagageluckan?
    Alla nya Emmaljungor har den varukorgen med en "vägg". Jag skulle prova på affären om den passar i bilen.
    Majken 100421
  • Uliise
    Fru T skrev 2010-12-17 17:10:58 följande:
    ursch ja tycker det ser såå klumpigt ut, blir det verkligen nåt ombonande för barnet? jag testade att göra så i min teutonia när ja hade den å ja tyckte inte det blev ett mysigt alls så sålde liften å köpte en riktig åkpåse istället
    Jag håller med! Förstår mig inte på quadroliftens popularitet alls...
    Majken 100421
  • Uliise
    älskarlivet81 skrev 2010-12-18 08:17:49 följande:
    Den är ju toppen! :) Smidigt att inte behöva köpa en massa extra grejer. Först ha den som lift så slipper man liggdelen som ändå bara används några månader och sen ha den som åkpåse tills barnet slutar åka vagn!
    Jag tycker själv att det är såå mycket bättre med en liggdel än en lift!

Bebisen kommer högre upp med en liggdel, man slipper böja sig ner så mycket. Man får en mer ombonad sufflett som skyddar (sittdelssuffletten är ju så stor), bebisen får mer plats att röra sig på än i quadron som blir urväxt på någon månad, vagnen blir dessutom lättare, den blir mindre, det är snyggare...
    Jag ser bara fördelar.

Dessutom känns det tyvärr som att  Emmaljunga har gjort en vanlig lift med lite "extra funktioner" som egentligen inte är så värdefulla, och tar ut ett högt pris för detta. Jag menar, som vi vart inne på här förut så vill många ha en mjuk och ordenlig åkpåse på vintern, quadron blir lite stel och kantig för det ändamålet kan jag tycka. Och 4 funktioner tycker jag är att överdriva, cocoon och lift är ju samma sak...

Men smaken är ju som baken.
    Majken 100421
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5