• Luckiest

Umeåpluttar födda Juni-Augusti 2008 (Tråd nr 9)

Här surrar vi som fick barn i Umeåområdet sommaren 2008. Välkommen!
  • Svar på tråden Umeåpluttar födda Juni-Augusti 2008 (Tråd nr 9)
  • johanlina

Sommarskor har jag också börjat fundera på men inte kommit till något beslut så jag vill också gärna veta hur ni andra tänker. En annan sak jag skulle behöva råd om är hur jag ska göra när Tilde knuffas. Jag har pratat med dagispersonalen och de säger att visst händer de att hon knuffas ibland men det är inget som de har upplevt som mer än andra barn gör i den här åldern. På dagis har de bestämt att de ska säga "JAG vill inte att du gör så där" och " Då blir X ledsen" men jag tycker ofta att det blir värre när jag säger åt henne, då knuffas hon ofta igen och igen. Det som fungerat bäst är att avleda, tex gå iväg och göra något annat men det är ju inte alltid man har tid med det tyvärr. Sen slår hon Simba ganska mycket också. Någon fler som har knuffande barn eller några tips hur man kan tänka/göra? 

• Aman05

tyvärr lina, har inga knuffknep. Det där måste ju bara vara en sån sak som växer bort efter en kort period. Knepigt om det bara blir värre när ni säger till, "Då blir X ledsen", det känns ju annars som det rätta att göra.

Jag köpte mörkgröna gympaskor i skinn till Klara på Vincent i Stockholm när vi var där i julas, de hade 50 % på alla skor i hela butiken. Fyndläge alltså, men jag gjorde nog misstaget att köpa för stora. Stl 25... Får se om hon kan ha dem alls i vår, annars blir de bra först till hösten. Är lite sugen på att köpa snygga vita joggingskor till henne, typ Nikedojor.. ååh vad fint! Men säkert väldigt opraktiskt med vitt! .. och sandaler behövs väl också, lite mer luftiga skor

Så en liten nyhet.. Nu har även jag en nr 2 på gång! Är i vecka 13 och nya babyn kommer i oktober om allt går som det ska! Superkul, det känns mycket bra med ett syskon på gång! Men jisses vad jag har mått illa de första månaderna denna gång. URK.

• Erkki

Grattis Emmy!!!

Skoj med syskon för liten Klara. Hoppas du slipper illamåendet nu!

• johanlina

Men åh så roligt! Grattis Emmy!!!

• Tjingelingan

Grattis Emmy, så kul! Fy vad jobbbigt att du behövt må illa, tänk att det kan vara så olika mellan graviditeterna för visst mådde du ganska bra när du väntade Klara?

Vi har ett par PAX promenadskor i skinn till Selma som hon kan ha nu i vår, sen i sommar har vi ett par Nike-sandaler, men ska nog skaffa ett par "springskor" oxå. Emmy: Vi hade ett par jätte söta vita Adidas skor i skinn förra sommar till Selma, det gick alldeles utmärkt, dom går ju att torka av!

Lina: Jobbigt med knuffandet, har tyvärr inget bra tips då vi inte lyckas så bra själva med vårat lilla busfrö. Jag tror stenhårt på att det är en period dom har och hoppas den snart ska vara över ;)

• Humlansbebis

Men Emmy!!! Stort grattis! Vad glad jag blir att någon mer i tråden hakar på!!! Ingen annan som följer trenden???

Här har trotsen börjat visa sig oxå, precis som hos er andra. Det är mycket "nej, nej!", bara för att man SKA säga nej, när man egentligen faktiskt vill! Förutom trotsen så råder det mest glädje här hemma, för jösses vilken skillnad på förra och denna dagisinskolningen! Theodor har haft underbart skoj hela veckan och redan den 3:e dagen fick han stanna över lunch. På förra stället tog det drygt 1½ vecka innan det blev aktuellt... Förutom inskolning av son har jag under veckan även hunnit med ett gigantiskt gallstensanfall! Fy bubblan, så dålig jag var! Hoppas att det håller sig lugnt framöver för något sånt vill jag inte va med om igen!!!

Det där med att "boa" och fixa iordning hemma har kommit tidigare under den här graviditeten än med Theodor. Vi har fixat i nya barnrummet och nu börjar det så smått arta sig. Förutom målande har vi monterat upp en massa nya möbler och flyttat redan befintliga möbler som tokiga. Det är lite märkligt hur mycket man faktiskt kan hinna på en helg, om man verkligen lägger manken till!

Nu verkar det ju faktiskt som om våren har kommit även till denna del av landet. Jösses, vad det smälter. Man kan ju nästan se det med blotta ögat. Sköt om er och passa på att njuta av solen...

• Aman05

Sara - jo jag mådde ju helt ok när jag väntade Klara, lite illamående på morgarna bara och om jag inte hade ätit på länge. Men nu har jag i flera veckor mått illa HELA tiden, oavsett om jag ätit eller inte och har t o m kräkts ett par gånger. Men nu hoppas jag stenhårt på andra trimestern - nu ska jag må jättebra, bli rund och fin om magen och få tjockt och fint hår!
    (förresten tror jag att allt detta illamående är ett tecken på att det blir en pojke den här gången.. bara för att det känns så annorlunda.. Vi får se!)

Cajsa - jaa, hoppas vi får se fler trådgraviditeter snart Min plan var ju egentligen att nästa barn skulle komma tidigt 2011 men så råkade det gå i rekordfart den här gången. Oktober 2010 går preciiis lika bra!
    Vad kul att det gick så bra med inskolningen! Fantastiskt skönt när barnen trivs på dagiset direkt

• Kanejl

Grattis Emmy! Vad kul med syskon!

Här är det full fart med Meja. Hon har verkligen blivit krävande sen Lina kom. Det är så svårt att få allt att balansera rätt. Vi försöker vänja bort nappen annat än när Meja ska sova på natten, medan Lina får ha sin napp stor del av dagen. Hur gör man? En av många andra saker...

Angående andra graviditeten så var min graviditet med Lina HEMSK. Först mådde jag superilla i flera månader, sen kom foglossningarna redan i vecka 9. När det var 2 månader kvar så drabbades jag av njurstas och njursten och blev inlagd på förlossningen 3 dagar före jul och fick en slang inopererad i njuren för att avlasta den. Detta ledde till massor av Urinvägsinfektioner och därav min igångsättning redan i vecka 37+2.
    Sen när hon var ute så är allt underbart! Hon är verkligen ett mönsterbarn. Sover, äter och är glad!

• malex75

Grattis Emmy, fast jag visste ju redan om det .   Själv åt jag illamåendetabletter under min graviditet, hade inte klarat mig utan dem, spydde konstant hela tiden. Finns ju något medicinskt namn för det, men kommer inte ihåg vad det heter. Hoppas det går över snart för dig.

Humlansbebis: Aj aj vet ju hur ont gallan kan göra. Hoppas den håller sig lugn resten av graviditeten.

Svar på tråden Umeåpluttar födda Juni-Augusti 2008 (Tråd nr 9)