• Svar på tråden Gastric bypass opererad och gravid
  • jemo2014
    MrsK skrev 2014-11-18 05:43:46 följande:

Är inne på andra graviditeten efter OP och ska få TUL även denna gången.

Denna gången har jag även gått upp och fått nojja av det. Så rädd att bli fet igen....
    v27 (26+1) idag och redan gått upp 9 kg sedan jag blev gravid.

Och jag har gått upp 13 kilo i vecka 29... Så kan det gå!
    Trodde att operationen skulle hindra mig från att gå upp i vikt, men icke! Äter mer kolhydrater än annars och rör på mig mycket mindre, men jag sitter verkligen inte och snaskar för fullt. Lite orättvis viktuppgång tycker jag! :(
  • MrsK

Jag äter lite mer mellanmål än tidigare och lite gott, men i övrigt äter jag som vanligt. Sedan tränar jag 1-2 dagar i veckan, så länge vi inte är sjuka.

• Camillapunktslut

Hej, är ny i tråden och opererades i mars 2013 på Frölunda sjukhus. Jag och min pojkvän försöker bli gravida, jag har varit jätte yr när jag rest på mig ett par dagar, har haft så ömma bröst att det gjort ont att ta av sig bhn på kvällen och idag har jag mått illa på morgonen. Ca 1v kvar till bim.

Är det för tidigt för graviditetssymtom? Vad var era första tecken?

• Wilbes
    Camillapunktslut skrev 2015-01-04 11:02:09 följande:

Hej, är ny i tråden och opererades i mars 2013 på Frölunda sjukhus. Jag och min pojkvän försöker bli gravida, jag har varit jätte yr när jag rest på mig ett par dagar, har haft så ömma bröst att det gjort ont att ta av sig bhn på kvällen och idag har jag mått illa på morgonen. Ca 1v kvar till bim.

Är det för tidigt för graviditetssymtom? Vad var era första tecken?

Ungefär dem tecknena hade jag också även om jag inte förstod att de var en graviditet utan trodde de var gastric bypass operationen nu är jag i v 18 så var ju gravid
  • Camillapunktslut
    Wilbes skrev 2015-01-04 11:21:22 följande:

Ungefär dem tecknena hade jag också även om jag inte förstod att de var en graviditet utan trodde de var gastric bypass operationen nu är jag i v 18 så var ju gravid

Okej Ja det är svårt att veta varför man mår illa, fick knappt i mig nån frukost för smörgåsen bara växte i munnen och yoghurten var äcklig... Några kex gick ner iallafall
  • lillefröe

Goddag! 

Jag opererades våren 2010 och är nu gravid med mitt första barn. Gick ner från 130 till runt 75 och vägde in på 79,7 hos BM i v.9. 

Är nu i v.13 och tror jag har gått upp men har ingen fungerande våg men ser rundare ut i ansiktet. Well. Jag äter hälsosamt och försöker att inte fokusera alltför mycket på vikten men ja, som ni vet, så är det lättare sagt än gjort, speciellt när man vart "där" med så mycket övervikt som man en gång hade. 

Kommer göra TUL i v.32 som vissa andra skrivit. Tagit lite extra prover men hade plus på nästan allting så känner mig lugn. Äter duroferon, betolvex och folacin sen open ungefär. Kalken har jag slutat med då jag blev sjuk av den för några år sedan. Får i mig mycket kalk via maten och har bra med övervakning på det. 

Känner mig peppad men mest nervös inför förlossningen också. Är lite rädd att jag ska få blodsockerfall. Eftersom den mat som rekommenderas innan förlossning och under förlossning är mat med snabba kolhydrater och äter jag snabba kolhydrater faller mitt socker snabbt och jag får skakningar, frossa, yrsel osv tills jag ätit socker igen. Kan man inte äta typ fullkornsbröd eller får man inte samma energi då? 

• Yarrow
    lillefröe skrev 2015-01-04 14:36:04 följande:

Goddag! 

Jag opererades våren 2010 och är nu gravid med mitt första barn. Gick ner från 130 till runt 75 och vägde in på 79,7 hos BM i v.9. 

Är nu i v.13 och tror jag har gått upp men har ingen fungerande våg men ser rundare ut i ansiktet. Well. Jag äter hälsosamt och försöker att inte fokusera alltför mycket på vikten men ja, som ni vet, så är det lättare sagt än gjort, speciellt när man vart "där" med så mycket övervikt som man en gång hade. 

Kommer göra TUL i v.32 som vissa andra skrivit. Tagit lite extra prover men hade plus på nästan allting så känner mig lugn. Äter duroferon, betolvex och folacin sen open ungefär. Kalken har jag slutat med då jag blev sjuk av den för några år sedan. Får i mig mycket kalk via maten och har bra med övervakning på det. 

Känner mig peppad men mest nervös inför förlossningen också. Är lite rädd att jag ska få blodsockerfall. Eftersom den mat som rekommenderas innan förlossning och under förlossning är mat med snabba kolhydrater och äter jag snabba kolhydrater faller mitt socker snabbt och jag får skakningar, frossa, yrsel osv tills jag ätit socker igen. Kan man inte äta typ fullkornsbröd eller får man inte samma energi då? 

Jag kunde inte äta något innan båda mina förlossningar. Ungarna kom ut ändå så oroa dig inte för det ;)
  • lillefröe
    Yarrow skrev 2015-01-05 00:12:28 följande:
    Jag kunde inte äta något innan båda mina förlossningar. Ungarna kom ut ändå så oroa dig inte för det ;)
    Ja det oroar jag mig inte för.. Förlåt tycker inte om den kommentaren :P. Den är så standard. Klart barnet kommer ut men jag vill gärna vara så förberedd som möjligt ändå såklart! 
  • Yarrow
    lillefröe skrev 2015-01-05 07:38:09 följande:
    Ja det oroar jag mig inte för.. Förlåt tycker inte om den kommentaren :P. Den är så standard. Klart barnet kommer ut men jag vill gärna vara så förberedd som möjligt ändå såklart! 

Haha, förlåt. Nä jag har nog inga bra råd alls. Oroade mig själv för det vid första förlossningen men sanningen är det att det är väldigt svårt att förbereda sig. Jag fick själv rådet att äta pizza när jag började känna värkar. Hade värkar i 3 dygn innan själva förlossningen började så det hade ju inte hjälpt något alls.

Man får helt enkelt lita på att kroppen ger en signaler och lyssna på sina egna instinker. Jag packade bb-väskan full med godis och nötter så jag kunde få i mig snabb energi men kunde ändå inte äta något. Så min man käkade upp allt i stället vilket gjorde mig sjukt frustrerad av någon anledning.

I alla fall, om du har facebook så finns där en grupp för Gbp opererade och gravida som det är mycet mer aktivitet i än den här, om du inte redan är medlem i den det vill säga..

• baby81

Jag kunde inte äta någonting under hela förlossningen. drack 4 näringsdrycker och vatten på 12,5 timmar. Enda jag har hört att man kan bunkra upp och äta mycket av är kolhydrater aldrig hört att det måste vara snabba.

Svar på tråden Gastric bypass opererad och gravid