• Svar på tråden Gastric bypass opererad och gravid
  • Korpfan

Är gbp opad 2011 och är just nu BF +11med en pojkvasker som är normalstor för tiden. Tänkte berätta hur graviditeten tett sig lite.

Första tiden, med illamåendet, var vidrigt. Det fär med att hulka utan att kräkas är ingen höjdare. Viktuppgång 25+ kilo, mestadels första tiden då jag åt konstant för illamåendet.

Kalcium, järn och magnesium har jag fått öka utöver den vanliga högen tillskott msn dagligen äter. Omeprazol har behövts i dubbel dos.

Krämpor har jag haft/har. Myrkrypningar, ödem, foglossning och lågt blodtryck, men inte så vansinnigt mycket som många andra. Sömnen däremot, den försvann i månad 7 och existerar absolut inte nu när jag går på övertid. Tryck och smärta över njurarna och värk i ryggmusklerna hjälper ju inte det heller. Men, i morgon finns en chans till igångsättning. :) längtar tills jag har min kropp tillbaka i någorlunda skick.

I vilket fall hör jag inte till de gbp opade som föder prematur. Jag har aldrig sällat mig till statistik. ;)

• ebbozz
    Korpfan skrev 2014-06-22 20:42:47 följande:

Är gbp opad 2011 och är just nu BF +11med en pojkvasker som är normalstor för tiden. Tänkte berätta hur graviditeten tett sig lite.

Första tiden, med illamåendet, var vidrigt. Det fär med att hulka utan att kräkas är ingen höjdare. Viktuppgång 25+ kilo, mestadels första tiden då jag åt konstant för illamåendet.

Kalcium, järn och magnesium har jag fått öka utöver den vanliga högen tillskott msn dagligen äter. Omeprazol har behövts i dubbel dos.

Krämpor har jag haft/har. Myrkrypningar, ödem, foglossning och lågt blodtryck, men inte så vansinnigt mycket som många andra. Sömnen däremot, den försvann i månad 7 och existerar absolut inte nu när jag går på övertid. Tryck och smärta över njurarna och värk i ryggmusklerna hjälper ju inte det heller. Men, i morgon finns en chans till igångsättning. :) längtar tills jag har min kropp tillbaka i någorlunda skick.

I vilket fall hör jag inte till de gbp opade som föder prematur. Jag har aldrig sällat mig till statistik. ;)

just det... de där krypningarna hade jag ju en släng av och halsbränna har jag heöt glömt, hade det helt vansinnigt med den första (innan op) men har inte haft någonting ännu.
    jag har gått upp 12kg nu i v.33 och lääängtar tills man kan få försöka kämpa sig tillbaka till den där kroppen som jag äntligen fick efter operationen
  • Karra

Låter era magar något!? Min låter väldigt ofta. Tarmarna som rör sig och jobbar tydligen. Vilket är vanligt efter denna op. Undrar lite om det kan påverka barnets hörsel!? Vad tror ni!?

• ebbozz

Nja, till och från låter den en del. Men jag har väldigt svårt att tro att det på något sätt skulle påverka barnet negativt. Möjligen sövande :p

• jemo2014

Då är jag i vecka 7 och mår än så länge toppen :) Lite illamående, ont som fan i brösten och lite yr, men annars helt ok.

Frågor:
    Det jag känner av mycket redan nu är att jag är hungrig och det känns som att jag kan äta mer, alltså större portioner. Någon som känner igen sig?
    Och så undrar jag lite hur ni hanterat viktuppgången? Jag har inga problem med att gå upp i vikt pga graviditet tror jag. Däremot är det jättesvårt för mig att jobba bort bantar-tänket. Jag har haft det hela mitt liv. Jag vill ju bara mp bra, äta när jag är hungrig... Inga hjärnspöken!

• ebbozz

De första veckorna var jag tvungen att äta heela tiden för att inte bli svimmfärdig eller illamående. Jag gjorde det. Och under resten av grav känns det som att jag emellanåt har kunnat äta mer än vanligt, ibland mindre. Jag har ätit så som jag har känts har behövts. Har gått upp 11kg nu och har typ 5-7veckor kvar. Liiite ångest över att gå uppåt men det får jag ta tag i sen.

• MiniV
    jemo2014 skrev 2014-06-23 08:19:08 följande:

Då är jag i vecka 7 och mår än så länge toppen :) Lite illamående, ont som fan i brösten och lite yr, men annars helt ok.

Frågor:
    Det jag känner av mycket redan nu är att jag är hungrig och det känns som att jag kan äta mer, alltså större portioner. Någon som känner igen sig?
    Och så undrar jag lite hur ni hanterat viktuppgången? Jag har inga problem med att gå upp i vikt pga graviditet tror jag. Däremot är det jättesvårt för mig att jobba bort bantar-tänket. Jag har haft det hela mitt liv. Jag vill ju bara mp bra, äta när jag är hungrig... Inga hjärnspöken!

Jag har som kostråd att äta sju gånger om dagen efter min operation och hinner sällan med mer (större portioner har jag velat ha, men har undvikit det). Däremot kunde jag i böjan vara hungrig nattetid och då gick jag upp och tog nåt litet, ett par salta kex och lite vatten.

Nu på slutet (har 11 dagar kvar) är jag hungrig jämt, men försöker att inte äta för mycket, vill ju inte motverka hela syftet med operationen. Kan återigen bli hungrig nattetid, så då går jag upp och äter något. :)

Jag var inte viktstabil innan min graviditet utan gick ner 6 kilo till en början, sedan dess har jag gått upp 10 kilo. Tänker att det är bara bebis, att det inte är fett. Och jag känner mig supertung trots att jag har vägt nära 40 kilo mer än jag gör idag. Mysko!

• ebbozz

jamen visst är det skumt! jag börjar få ågren över att gå upp en massa, har gått upp 12kg i grav hittills men ligger ändå på minus 40 sen innan operationen jag med =)

Är ändå nöjd med de 12, det ska mycket till att jag ska gå upp de nästan 30 som jag gått upp med de andra två barnen.

Längtar ändå väldigt tills man blir rörlig igen!!

• vad ska man heta

Är det någon mer som börjar närma sig förlossning? Jag har 16dagar kvar:) det är jobbigt med maten nu. Äter jag mig för mätt så sparkar bebisen bokstavligt talat upp maten. Jag blir inte illamående eller så, det bara kommer upp. Må springa till toan ????

Det är tungt nu och jag vill att allt ska vara över så jag kan börja gå promenader igen. Har gått upp 14kilo. Jag vet att ett foster med allt tillbehör är 10kilo så jag har lite att jobba med. Jag har massor kvar att gå ner ????

• MiniV

Jag är på BF+2... Kan inte ligga på rygg längre, inte äta produkter med för mycket socker. Har gått upp 12 kilo, kanske.

Måste äta långsamt också, annars mår jag pyton... :(

Men bebisen mår bra och verkar inte ha bråttom att komma ut!

Svar på tråden Gastric bypass opererad och gravid