• Svar på tråden Gastric bypass opererad och gravid
  • mrs Vilja

Förstår er känsla av att ha gått upp under graviditeten. Jag kan bara tala för mig själv, men att öka i vikt under grav var jobbig eftersom jag före sin gbp var "van" vid att det aldrig stannade när man väl gick upp. Jag var rädd för att jag gått upp förmycket för att någonsin kunna gå ner till den trivselvikt jag kommit till, före grav. Men håll ut! En graviditet säg ju väga ca 14 kg, med barn, vatten, ökad blodmängd etc. Ni kommer att bli av med det! Det kanske inte går i den rasande takt som man varit van vid efter sin op, men kilona försvinner. Själv gick jag upp 15 kg och det tog väl ca ett år innan alla kilo var borta (dottern är 1 1/2 år nu), även om kroppen har förändrats efter grav. Så ... Njut av sista tiden som gravida och med rätt mat och motion så kommer även ni nå ert mål! Men sätt inte för höga ribbor och krav på er själva och låt det ta tid!

• ebbozz

Mrs vilja: så härligt att höra!!

Jag är ändå nöjd med mina 12kg till v.35

Hoppas att man inte går upp alldeles för mycket på slutet.

• Karra

Är i v21 nu har gått upp 3kg och jag har ingen mage men var på UL idag så jag fick bevis på att det är en liten därinne!

• vad ska man heta

Idag var jag till bm och bad om hinnsvepning. Tyvärr kom hon inte in, men hon irriterade området. Hade mörkt blod när jag kom hem. Hoppas tappen mjuknar på sig nu då. Har 14dagar kvar till bf!

• BinniBoo

Var på inskrivning hos BM i förrgår och fick veta att de mediciner jag äter inte duger när man är gravid och att de inte ens duger när man inte är gravid!

Jag äter B vitamin (Behepan) 1 mg och Folsyra (Folacin) 1 mg, bägge 1 tablett/dag. Hon vart chockad över folsyran då man tydligen ska äta 5 mg tabletter? 

Vilka tabletter äter ni i vanliga fall och nu som gravida?

(¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)
  • ebbozz

Hej!

Mina vanlig råd efter op är:

1x1mg behepan
    2x500mg kalcipos-D (äter normalt sett bara 1/dag och klarar mig på det)
    1x100mg duroferon (mina järnvärden är så bra, så den struntar jag i)

Nu under grav har jag fått rådet av min dietist att äta följande, det är vad sahlgrenska sjukhuset i göteborg rekommenderar.

När det gäller vitaminer är rekommendationer som följer:

1 multivitamin x 2 Frukost och middag under hela graviditeten

1 behepan B12 x1 En om dagen

Calcium/D-vit x 2 Frukost och Middag de första 6 månaderna.

Calcium/ D-vit x 3 Frukost, lunch, Middag de sista 3 månaderna

Järn x 1 Inte tillsammans med calcium/D-vit

Folsyra x1, 5 mg 3-6 månader före graviditet och under graviditeten fram till v 12

Folsyra x 1, 500 ug Fram till förlossningen

Källa . Anna Laurenius, Leg Dietist Sahlgrenska Sjukhuset i Göteborg

• BinniBoo

Kalcipos-D säger Värnamo sjukhus att man bara ska äta ett år efter operationen så det har jag inte ätit på 2 år snart.. skumt att det är så olika rekommendationer! 

(¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)
  • ebbozz

ja, det är väldigt olika rekommendationer. 
    så länge som man mår bra och värdena är bra så känns det lite som man kan göra som man vill.

• ebbozz

ja, det är väldigt olika rekommendationer. 
    så länge som man mår bra och värdena är bra så känns det lite som man kan göra som man vill.

Svar på tråden Gastric bypass opererad och gravid